nessi Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Har ei tispe på 13 mnd, dansk-svensk gårdshund. Hun er bare så utrolig hyper om dagen, maser til og med om natta (skal ikke ut), noe som vanligvis aldri skjer. Har tenkt at kanskje løpetid nærmer seg, men hun markerer ikke noe spesielt ute og er ikke hoven enda. Hun har ikke fått mest tur i det siste, men hun får vanligvis ca 1 time tilsammen om dagen, og da løper hun masse løs. I tillegg løper hun mye løs i hagen. Prøver å legge inn litt arbeidsøvelser når vi går tur, og kaster ofte godbiter utover som hun leter etter. Burde nok hatt mere tur - Ja - burde blitt jobba mer med - Ja, men hun har det ikke så ille at det skulle tilsi oppførselen hennes om dagen. Mannen min jobber mye hjemmefra, og han blir jo gal av at hun går og maser hele dagen. Kan dette være en type PMS? eller er det andre ting jeg overser??
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Hei. Vanskelig å si, men hunden kan ikke ha vondt noe sted? Gjør hun andre ting hun ikke pleier å gjøre? (Hunden vår endret oppførsel og da fant vi at hun hadde overfylte analkjertler. Hun ble seg selv igjen da vi fikk tømt dem. Vi gjør dette med ujevne mellomrom når vi ser de begynner å bli for fulle) Det kan jo være at løpetiden nærmer seg, men da bør hun jo begynne å hovne opp bak og få blødning snart. Om det ikke gir seg og det ikke kommer noen løpetid hadde jeg nok tatt en tur til dyrlegen.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Tisper kan ofte bli veldig annerledes rundt den første løpetiden, og det du opplever høres veldig ut som det vi opplevde med vår tispe den første løpetiden hun hadde. Hun viser også ofte "psykiske" tegn til at løpetiden nærmer seg leeenge før de fysiske kommer, som at hun blir mer urolig o.l Man kan selvfølgelig ta en telefon til veterinæren, men hvis ikke det er noe som tilsier at hun har det vondt så ville jeg tippet på at det var løpetiden som nærmet seg.
lovenemo Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Ville først få hunden sjekket av veterinær uansett. Og det kan jo være løpetiden som kommer, ofte endrer de atferden litt i tiden før. Men det er ikke alle som gjør det, og det er heller ikke alle som får like "symptomer". Vet ikke hva dere driver med av trening fra før, men gi hunden mental trening. Får den brukt hodet litt og slite seg ut på den måten går som regel stressnivået ned (med mindre det er noe fysisk feil, som vet'n vil finne ut av). Mangel på mental stimulering kan gi en stressbombe uten like. Trenger ikke gjøre noe stort ut av det heller, bare enkel sitt, ligg, bli, innkalling osv i 10-15 minutter Forhåpentligvis er det bare løpetida som kommer, men jeg for min del synes alltid det er litt skummelt når dyrene endrer atferd slik uten noen tydelig grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå