Juni-brud Skrevet 24. juni 2003 #1 Skrevet 24. juni 2003 Vi fikk en leregryte i bryllupsgave. Jeg har aldrig vært borti sånne gryter. Det lå en instruksjonsbok i med en oppskrift. Er det noen som har gode oppskrifter på hva jeg kan lage i leregryten min? Har så lyst til å prøve den
Nelle Skrevet 24. juni 2003 #2 Skrevet 24. juni 2003 Hva i all verden er en leregryte? Er det leirgryte du mener? Nelle
Juni-brud Skrevet 24. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2003 :oops: Ja, leirgryte. Sånn oval en med lokk, der du vanner lokket før steking i ovn.
Gjest Poirot Skrevet 24. juni 2003 #4 Skrevet 24. juni 2003 Kjøtt med sjalottløk og gulrot kuttet oppi og masse sjy.
Cilla Skrevet 24. juni 2003 #5 Skrevet 24. juni 2003 Jeg steker alltid stek i min leirgryte, og spesielt hvalstek, den blir helt perfekt i leirgryte. Legger grønnsakene jeg liker oppi, f.eks gulrot og løk, poteter.
@lfa Skrevet 24. juni 2003 #6 Skrevet 24. juni 2003 Man kan vel lage det meste i en leirgryte... Kylling, stek, vilt... Søk etter oppskrifter på nettet, så finner du sikkert tips der også.
Nelle Skrevet 24. juni 2003 #7 Skrevet 24. juni 2003 Jeg har en liten kokebok som heter "Mat i leirgryte". Blant annet en super oppskrift på kalkun der. Lagde det en gang, og det ble utrolig godt. Men jeg minnes å huske at man skulle væte hele gryten i ca. 20 min før bruk. Stemmer ikke det? Nelle
Gjest Poirot Skrevet 25. juni 2003 #8 Skrevet 25. juni 2003 Jo, skal ligge i vann, ellers kan den sprekke.
Octavia Skrevet 25. juni 2003 #9 Skrevet 25. juni 2003 Det er også noe med at man ikke skal bruke samme leirgryte til kjøtt som til fisk. Stemmer det, eller husker jeg feil?
Cilla Skrevet 25. juni 2003 #10 Skrevet 25. juni 2003 Har aldri vætet min gryte noe før bruk, men setter den alltid inn i kald ovn.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #11 Skrevet 25. juni 2003 Jeg har også en sånn leirgryte og har laget kjempemye godt i den. Har en oppskriftsbok jeg også, tror den heter Mat i leirgryte eller noe, men den er pås vensk. Husk å legge gryta i vann før du setter den inn i kald ovn. Jeg har også hørt at du ikke skal lage kjøtt og fisk i samme gryte fordi fisk kan sette smak. Se om du får tak i en kokebok for leirgryte, det er mitt råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå