Gå til innhold

visdomstannhelvete....

Gjest Emmanuelle

Anbefalte innlegg

Gjest LanaLane

I 2 uker nå har jeg hatt EKSTREMT vondt i visdomsjekselen nederst til venstre. Er så ille til tider at jeg begynner å gråte(og jeg har høy smerteterskel). Har jo hatt litt av og på vondt, men i morges våknet jeg av ekstrem dunking og smerte, har aldri hatt det så vondt før.

Sjekka med speil og både denne jekselen og den andre nedi har mye svart(regner med at det er hull), men den til venstre er den eneste som gjør vondt.

Om den skal ut må jeg nok operere da den ikke har kommet ut spesielt mye, men dette er jo svindyrt, og vi har akkurat nok til husleia:(

Er det farlig av meg å vente til feriepenger kommer og heller gå på apoteket og få sånn smertestillende krem til tennene? Eller burde jeg få denne ut så fort som mulig?

Som sagt, har ikke sjans til å betale nå, kan vel få lån av pappa tenker jeg(men ikke store mengder penger, kanskje 10 000)

Noen som har erfaring med dette? Er så HIMLA vondt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LanaLane

Blir vel 4000 tilsammen, om det går under kirurgisk ekstraksjon, igjennom studenthelsetjenesten, men det er likevel mye penger.

Gjør det noe om jeg venter eller burde jeg hive meg rundt så fort som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er en betennelse - og det kan det være farlig å gå med lenge. Jeg var gjennom dette for en stund tilbake. Det krevde to tannlegetimer. Først skar de opp for å få ut pusset, og la inn et dren. Jeg gikk så på antibiotika i en drøy uke, da det er farlig å fjerne tanna mens det er betent. Deretter ble tanna operert ut. Totalt kostet dette meg ca 1500 kroner. Lurer på om man kan vente med å trekke tanna dersom man blir kvitt betennelsen, men ofte får man betennelse på nytt, og det er jo unødvendige kostnader når man bare kunne fjernet hele tanna i utgangspunktet.

Er det en betennelse er det farlig å gå med dette. Hadde du kommet deg til tannlegen med en gang hadde du sluppet antibiotika. Jeg ville absolutt tatt en tur til tannlegen.

Selv om man har dårlig råd, bør helse alltid prioriteres. Jeg vet at mange tannleger har studentrabatt - ta en ringerunde og hør hvor det er billigst. Enkelte samskipnader har også tannlegeordninger. Ellers skulle jeg tru dette er en type kostnad foreldre ofte bidrar litt til, da det er en uforutsett og stor utgift for en student.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at den bare ikke har en vokseperiode, og/eller at tannkjøttet rundt er betent?

Mine visdomstenner kom frem periodevis, og når det stod på som verst, var det virkelig smertefullt. Tannkjøttet ble også betent, noe som gjorde det ekstra pinefullt. Disse periodene varte gjerne et par uker av gangen, så hvis du mistenker at det *kan* være noe slik, ville jeg ventet et par uker og sett det an. Alternativt kan du jo først ta en telefon til en tannlege og få en vurdering før du evt bestiller time og bruker tusenlapper på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange vokseperioder på min visdomstann, og det gjør litt vondt/er ømt. Men for noen mnd siden ble den betent og det gjør virkelig vondt! kunne knapt spise for fikk nesten ikke åpna munn! Bare å komme seg til tannlegen med en gang, uansett om du må operere må du innom tannlegen din først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp i alle fall Corsodyl og skyll munnen godt!

Ring en tannlege og smisk til deg kreditt. Mas på NAV - stå på.

Stakkars deg. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan sikkert få ordne en avbetalingsordning med tannlegen. Som tidligere nevnt er det også flere studiesteder som dekker deler av tannlegeregning til studentene - det fikk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk operert ut en visdomstann hos SpesDent i Hegdehaugsveien, det kostet med ca. 1700, med henvisning fra min faste tannlege. Har du sjekket hva det vil koste, eller er 4000 bare noe du antar?

God bedring, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk operert ut en visdomstann hos SpesDent i Hegdehaugsveien, det kostet med ca. 1700, med henvisning fra min faste tannlege. Har du sjekket hva det vil koste, eller er 4000 bare noe du antar?

Jeg har også operert ut en tann hos SpesDent, og jeg betalte også noe rundt 1700 kroner, iallfall ikke mer. Trygdeordningen dekker noe, og det trekker de fra allerede før du betaler hos tannlegen. Kanskje det er derfor du har hørt noe om at det egentlig koster 4000? Hos SpesDent kunne jeg også komme tilbake senere og få tatt ut sting og liknende uten at det kostet meg en krone ekstra.

Hvis du kan få et lite lån fra faren sin, så kommer det lett til å dekke regningen. Håper du bestemmer deg for å gjøre det, for du kan ikke gå rundt sånn. Både fordi det må være helt forferdelig, men også fordi det er en liten mulighet for at ting kan bli enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også henvisning fra min tannlege, var hos en på majorstua. Opererte ut tanna, og betalte vel ca 2000. lurer på om det er 1500 trygdekontoret dekker? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikker at du treng å operere tanna ut, men at du treng bare en vanlig trekking av den! Eg måtte gjøre det i fjor, en eller annen tannlege i Tromsø, men er student i en annen by, men klarte ikke å holde meg lengre. Der trakk dem bare tanna, eg ville ha betøvelse og, livredd for smerter. Det kom til sammen på 550 kroner med betøvelse:)

Og det er ikke så mye. Han tannlegen sa dem skal ikke ha så mye for visdomtenner for dette dekte NAV automatisk pga at det er visdomstann. Vet ikke om eg fikk noe studentrabatt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bor i nærheten av Oslo kan tannlegehøyskolen være et alternativ. De har klinikk et par dager i uka og du betaler bare for utstyret som brukes. Elevene der følges nøye opp av erfarne tannleger under hele behandlingen, og vil muligens være litt mer forsiktige enn mer erfarne tannleger som ofte nyter andres smerte...(det virker ihvertfall slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nettopp en visdomstann, betalte mellom 1500 og 2000 kroner for det. Og 1350 av dem fikk jeg refundert fra Nav. Så dersom du også kan låne for å legge ut, er det ikke noe å lure på etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pascale

Jeg har fjernet 4 visdomstenner og har en igjen. En fjernet jeg da jeg var yngre.

Tre andre fjernet jeg på Tannlegesenteret på Tåsen. Husker ikke helt hvor mye jeg betalte, men det var over 2500 for en.

Noen som har erfaring med dette? Er så HIMLA vondt!!!!

Grunnen til at jeg valgte en slik dyr tannlege var enkel. Etter å ha blitt utsatt for en tanntrekning (bakerste visdomstann på høyre øverste tanngard), hvor tannlegen fant ut at han ikke hadde utstyr nok til å få den ut, og ikke fikk time til meg hos Tannlegesenteret før TRE dager senere, og jeg måtte GÅ rundt i TRE dager på Paralgin Forte med tannen halvveis trukket ut! synes jeg det er greit at jeg går til en tannlege jeg VET jeg får god behandling hos selv om det er dyrt.

Jeg svimte av to ganger i løpet av første dagen, kunne knapt spise vanlig mat, og hadde 40 i feber. Sånt er ikke ok. Det verste var at den legen som dro tannen halvveis ut tok seg betalt for det.

Eller burde jeg få denne ut så fort som mulig?

Er enig med de andre som har skrevet inn her.

Endret av Pascale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud å høre sånne ting gir meg tannlegeskrekk!!!

Grunnen til at jeg valgte en slik dyr tannlege var enkel. Etter å ha blitt utsatt for en tanntrekning (bakerste visdomstann på høyre øverste tanngard), hvor tannlegen fant ut at han ikke hadde utstyr nok til å få den ut, og ikke fikk time til meg hos Tannlegesenteret før TRE dager senere, og jeg måtte GÅ rundt i TRE dager på Paralgin Forte med tannen halvveis trukket ut! synes jeg det er greit at jeg går til en tannlege jeg VET jeg får god behandling hos selv om det er dyrt.

Tror at jeg selv betalte mellom 1500 og 2000 for å operere ut en visdomstann nede, men så fikk jeg tilbakebetalt noe fra trygdekontoret etter på (dette er kanskje fire år siden)

Du må nok få deg en tannlegetime, og iallefall få sett på tannen. Betennelsen kan i verste fall spre seg til kjevebeinet, og det kan bli mye-mye verre å få ordnet opp i det.

I mellomtiden bør du ,som noen sa før her, kjøpe corsodyl og skylle skikkelig, evt dynke bomull i corsodyl og legge på tanna.

Håper at det ordner seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

takk for mange svar:)

Har sett på SiO sine sider, koster 1165 i egenandel, ikke inkl røntgen og bedøvelse som kommer på 70 kr/bilde og 80 kr/injeksjon. Så det blir vel fort 2000 tenkte jeg.

Men en sjekk koster jo 500 kr også, må jo ta det først. Spiser vel ca 4 paracet om dagen, holder det verste unna, men det er jo ikke sunt i lengden.

Har bestemt meg for å iallefall ta den sjekken og se hva tannlegen mener(med en gang jeg får lønn) slik at det ikke blir verre.

Håper ikke det er like vondt som rotfylling...huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På slike smerter hjelper det ofte godt med en kombinasjon av paracet og ibyx. Ibux er også betennelsesdempende, så den vil antakelig hjelpe noe mot hovne/oppsvulmede gummer. Men jeg synes du bør komme deg til tannlegen nå!

Jeg fikk som sagt fjernet en visomstann for en stund siden, og grudde meg fælt - men det gjorde ikke vond i det hele tatt, bortsett fra sprøytestikket da jeg ble bedøvd.

Endret av eilan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke noe tvil i mitt sinn om hva du bør gjøre her.

Hva er viktigst, du eller penger?

Få lån av pappaen din, eller av familie og få det ordnet.

Én ting er å bli kvitt smertene, men ved å bruke smertestillende, så fjerner du bare smertene, ikke problemet.

Når kroppen gir deg smerter, så er det fordi den vil at du skal HANDLE ikke UNDERTRYKKE.

Hør på kroppen din, du har mest sannsynlig en betennelse, og de hemmer immunforsvaret ditt og mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nettopp gått igjennom det samme, og jeg vet hvor vondt det er=/ en operasjon er ikke godt, men heller det enn å gå rundt med betennelse hele tiden. har du betennelse, vil det bare komme tilbake og det er like greit å få den ut med en gang. jeg er selv student, men er det en ting jeg velger å prioritere er det tenna mine. jo lenger du venter jo dyrere blir det. og når det kommer til visdomstenna dine dekker tryden over halvparten. det skal de! jeg betalte selv bare litt over 1000. så sendte tannlegen resten til trydekontoret. Corsodyl er veldig bra å bruke, men ikke over øang tid, de gjør bare tenna dine gule/brune. så lureste er å dyppe en q- tips nedi og påføre det på tannen.

men kom deg til tannlege, dette er noe man bare må prioritere!!!

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...