HellCat Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Hei! Jeg skal til Praha neste onsdag med min søster og mor og vi blir der i 4 dager. Mens vi er de h ar vi veldig lyst til å få med oss en kirkekonsert. Er det noen som vet hvordan man går frem i forhold til billetter? Kan man kjøpe "i døra"? Eller må man kjøpe på forhånd. Hvor evnt.? Og er det noen som har noen spesielle kirker/ konserter å anbefale? Alle tips og erfaringer mottaes med takk:)
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Da jeg var i Praha i fjor stod det folk overalt og delte ut flyers for kirkekonserter, spesielt i gamlebyen. Der står tid, sted og pris for de enkelte konsertene, billetter kjøpes som regel i døra. Ikke problem å finne noe å gå på! Evt så vill jeg bedt hotellet om anbefalinger.
Phaedra Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Hei! Det er som Maja sier at de ofte selger billetter utenfor lokalene der konsertene er. Ellers pleier det å stå plakater utenfor kirkene med informasjon om hvilke konserter som går når, hvor mye de koster, og hvor man får kjøpt billetter. Om vinteren er det ikke alltid så enkelt, og derfor vil jeg anbefale deg å eventuelt gå til et av billettutsalgsstedene i Praha. Jeg pleide å bruke Ticketpro. De finner du på Praha 1, Rytířská 12 tel. 296 32 99 99 Open: 09:00-20:00 Du kan også kjøpe billetter fra Ticketpro på web og hente opp hos dem når dere kommer til Praha. Jeg tror neppe at dette er nødvendig utenfor sesong. På hjemmesidene deres finner du også kart over hvor konsertlokalene befinner seg. Det er masse koslige kirker i Praha, men ikke alle disse har konserter om vinteren. 15.1 kl. 16:30 Basilikaen sv.Jiří (St. Georg Basilica) har konsert med utdrag fra J.Pachelbel, W.A.Mozart, A.Vivaldi, mer info. Denne kirken finner midt inne i slottsgården, se info og bilder av basilikaen 14.1 og 16.1 kl. 16:30 har Kostel sv.Jiljí (Catholic Church of St. Jilji) orgelkonsert.. De har også en gitarkonsert 15.1. kl. 20:00. Det er mulig at noen av kirkene har konserter som jeg ikke kan finne på web, så dere får titte litt rundt eller spørre på billettkontoret. Eventuelt kan dere kjøpe Prague in Your Pocket, som dere får på så og si alle avisskiosker i sentrum, og se om de har noen andre opplistede konserter. Til sist vil jeg sterkt anbefale at dere ser en konsert på Klementinum (på Mariánské náměstí), selv om dette ikke er en kirke (men et gammelt jesuittisk gymnas). Speilkapellet her er helt fantastisk, og en kjempeopplevelse som konsert. Det regnes også som en av Prahas viktigste "Historical sites", og burde sees uansett om dere tar med dere konsert eller ikke (de har blant annet et bobliotek og astronomisk tårn). For mer info, se blant annet Info og bilder fra Klementinum 16.1 kl. 17:00 har de blant annet konserten The Best of Classic and Jazz 15.1.2009 kl. 17:00 har de Orgelkonsert Og hvis dere er ute etter mer musikk så skal det også nevnes Rudolfinum, der det tsjekkiske filharmoniorkesteret har konsert 15.1 og 16.1 kl. 19:30, mer info om 15.1 og mer info om 16.1 Jeg har bodd to år i Praha, og var i løpet av den tiden på så og si alle konsertene de hadde (selv om jeg ikke er spesielt glad i klassisk musikk, men moren min er det og hun kom stadig på besøk), både i kirker og andre steder. Alle lokalene gir hver sin opplevelse, så dere får bare avgjøre ut ifra om dere er mest interessert i atmosfæren, musikken eller opplevelsen. Alle overnevnte har noe eget ved seg. Håper jeg dere finner det dere vil ha og har en flott opplevelse! Kos dere i Praha
HellCat Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2009 Wow, tusen takk for et kjempegodt svar! Den oversikten var veldig hjelpsom, og jeg skal absolutt sjekke ut linkene. takk igjen, det var kjempesnilt!
HellCat Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2009 Lite spørsmål til; det er ingen kleskode på disse konsertene? eller forventes det at man kler seg pent?
Phaedra Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 (endret) Nei, det er ingen kleskode i det hele tatt. Jeg husker at tsjekkisklæreren min alltid "maste" på oss i klassen om at vi skulle pynte oss før vi dro på teateret osv. fordi hun var vant med at utlendinger ikke pyntet seg når de dro på slikt, men da vi ankom så vi at flere tsjekkere også var kledd helt normalt. På store ting, som opera/filharmonien osv. så er kanskje ikke jeans det beste å møte opp i (selv om jeg ikke tror at folk kommer til å se rart på dere fordet), men kirkene er såpass rettet inn mot turister med sine konserter at der har vi vært i alle mulig slags klær som vi gikk i idet vi passerte plakaten og bestemte oss for å høre på konserten. De har mye "drop in" av folk som vil se på og bestemmer seg i siste liten Ta på dere det dere føler dere komfortable med. Endret 8. januar 2009 av Phaedra
angara Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 På store ting, som opera/filharmonien osv. så er kanskje ikke jeans det beste å møte opp i (selv om jeg ikke tror at folk kommer til å se rart på dere fordet), Jepp, hehe, fikk erfare at dette stemmer! Jeg kom nettopp hjem fra Praha for et par dager siden, og jeg og min kjære hadde bestilt operabilletter på forhånd. Da vi kom det dit, oppdaget jeg at det sto at de fraråder bruk av jeans i operaen (dette var altså trykket på billetten). Min kjære, som bare hadde med seg dongeribukse på denne helgeturen, fant en fin og ny dressbukse på salg som vi kjøpte på H&M, på vei til operaen. Stort sett alle mennene der inne gikk med dress. men som du sier gjelder ikke dette de mange kirkekonsertene, der de håper på å hanke inn publikum fra gaten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå