Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Vi har nå funnet ut at vi må begynne å spise mer fisk, men vi er ikke så veldig glad i det. Finnes det noen oppskrifter som de som egentlig ikke liker så godt fisk liker hehe. Det vi spiser er liksom fiskepudding/kaker, seibiff og plukkfisk av sei. (Torsk ønsker ingen av oss å spise, da vi har fått dårlig torsk en gang for lenge siden) Jeg elsker laks og ørret, men det synes mannen min smaker alt for mye fisk. Vi kan spise kapteinens fyllte evt fisk som er godt stekt, men det finnes jo ikke sunt, så da er litt av poenget borte. Noen som kan hjelpe?
Pingting Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Hva med fiskegrateng? Jeg kjenner mange som ikke er så glad i fisk som liker det ihvertfall. Du sier mannen din ikke er så glad i laks å ørret, men hva med når den er røkt eller gravet? Da har man raskt litt mer å variere mellom, f.eks. røkt laks med eggerøre og/eller stuede poteter, wraps med kremost og røkt fisk, supper og pastasauser m.m. Ellers er det kanskje greiest med fiskegryter eller -supper, da smaker jo fisken litt mindre Her er noen av mine favoritter: Fiskegryte med snøfrisk Laks med epler og Creme Fraiche Pesto (du kan helt sikkert bruke annen fisk) Siderkokt fiskefilet Enkel fiskegryte Seiwok Fajitas
Gjest Gjest_Guri_* Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Hei! Min favoritt! Min oppskrift! BACONKLEDD BREIFLABB MED PURRESAUS OG POTETSTAPPE Breiflabb evt. torsk til 4 pers. (Jeg husker aldri hvor mye det skal være pr. pers. så jeg må alltid spørre i butikken!) 1 pakke bacon i skiver Bacon surres rundt fiskestykkene og festes med tannpirkere Stykkene stekes i pannen til baconet er passe stekt og settes deretter i ovnen i ildfast form i ca. 5 min på 200°C Saus: 1 purre hakket 1 ss smør 2 dl fiskekraft/bujong 2 dl matfløte 2 ts sennep etter smak 2 never hakket persille (kan sløyfes) Litt sitron Salt og pepper etter smak Smør og fiskekraft kokes sammen med purre til denne er mør før resten tilsettes. Sausen jevnes med maisena hvis den blir for tynn. Smakes til med sitron, salt og pepper. Potetstappe: Poteter kokes møre og moses. Ha i 3-4 ss smør, margarin eller lettsmør (alt går har jeg funnet ut) Ha i ca. 1 dl matfløte Smak til med salt og pepper Jeg pleier å smaksette potetmosen med enten hvitløk eller persille, spørs hva man liker. Siden jeg alltid tar denne oppskriften på feelingen er det vanskelig å vite om jeg har klart å gjengi dette på papiret, håper det! Det fine med denne retten er at skal man ha gjester kan man lage i stand alt på forhånd og bare vente med å sette fisken inn i ovnen, varme opp sausen og potetstappen og dermed kunne snakke med gjestene eller spise forett i fred og ro. Genialt for meg iallefall!
Wilmapia Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Vi har nå funnet ut at vi må begynne å spise mer fisk, men vi er ikke så veldig glad i det. Finnes det noen oppskrifter som de som egentlig ikke liker så godt fisk liker hehe. Det vi spiser er liksom fiskepudding/kaker, seibiff og plukkfisk av sei. (Torsk ønsker ingen av oss å spise, da vi har fått dårlig torsk en gang for lenge siden) Jeg elsker laks og ørret, men det synes mannen min smaker alt for mye fisk. Vi kan spise kapteinens fyllte evt fisk som er godt stekt, men det finnes jo ikke sunt, så da er litt av poenget borte. Noen som kan hjelpe? Lag hjemmelagde fiskepinner! Det er kjempegodt, og tusen ganger bedre enn de utblanda pinnene man får kjøpt. Kjøp filet av den fisken du liker best. (Torsk eller seiblokker duger også) Dypp fileten først i mel blandet med salt og pepper, deretter i vispet egg, og så i strøkavring. Stek på begge sider til de er sprø og gyldne. Nam,nam
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 Tomatbaserte fiskesupper, gjerne med en dæsj hvitvin, synes jeg er kjempegodt. Ikke mye fiskesmak, og man får i seg mye ren, fin fisk. Så at dere ikke er glad i torsk. Synd, siden denne kan brukes til "alt", og ikke bare serveres kokt med poteter. Den er spesielt god i fiskesuppe, men egentlig kan du bruke all slags hvir fisk. Om det er en fiskehandler på stedet du bor, så kan du spørre dem om hva de anbefaler. EN (SLAGS) OPPSKRIFT Basis: hvitløk, chili, olivenolje, hvitvin, fiskekraft, tomathakk (ev. tomat på boks), gulrøtter, purre, ev. urter - pluss hvit, fast fisk La grønnsakene, minus tomathakket, og væsken surre en stund på middels varme. Ha så i tomathakk og hvitvin. La dette putre i 15 minutter, så det får "kokt seg inn". Tilsett om ønskelig urter og ev. kryddere. Ha i fisken helt til slutt, la det trekke 10-15 minutter. Dette forhindrer at fiskebitene faller fra hverandre. Det er ikke grøt dere vil ha! Godt bpde til ris og poteter, eller også halvgrov loff med sprø skorpe. Haha, ironisk nok var bekreftelseskoden denne gangen "fisk"!
Idnar Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Vi bruker å marinere fisken, vi Kjøper pegasus (tror jeg de heter) for de er billig og grei. Kjøper sånn frossen pakke med da 8 fileter. Tar opp hver sin filet fra fryseren (dvs. en pakke rekker til 4 middager) og legger den i marinade kvelden før. Hadde det i dag og brukte ferdig sweet chilli marinade. Den ligger altså i marinade til dagen etterpå, så der det bare til å steike den Serveres gjerne med wok (yammy!!!!) til eller ris og salat. Du kan også lage din egen marinade. Det finnes sikkert tusenvis med oppskrifter, men jeg har brukt: Olje, hvitløk, ingefær, jus av et eller annet syrlig slag, salt, pepper krydder eller urter etter engen smak, litt tomat pure og litt soyasaus.
nanya Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Jeg er heller ikke veldig glad i fiskesmak, men denne liker jeg: Laksefilet Philadelphiaost klattes oppå, sånn pass masse (30-40g) spekeskinke legges på toppen så den dekker osten stekes ved 200 grader i ca 25 minutter Serveres med salat og ris/pasta/ovnsstekte poteter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå