Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2003 #1 Skrevet 24. juni 2003 Jeg sliter med å velge universitet! Derfor lurer jeg på om noen her har noen anbefalinger. Hvor er det best faglig, best miljø, etc? Jeg bryr meg ikke om hva som er nærmest. Imidlertid har jeg fått inntrykk av at Bergen og Trondheim er mest in for tiden, mens Oslo er upopulært, altfor stort og "uvennlig", og at Tromsø er et veldig sært lite universitet for de spesielt interesserte. Hva sier dere?
Nala Skrevet 24. juni 2003 #3 Skrevet 24. juni 2003 Kommer nok litt an på hva du skal studere, ja. Men at Tromsø er lite og sært og bare for de spesielt interesserte vil jeg tilbakevise på det sterkeste. Faktisk er Tromsø kjent for å ha et fantastisk studentmiljø. Det at byen ikke er så stor er positivt for på den måten er det lettere å bli kjent. Les gjerne denne artikkelen for å få et inntrykk av hva studentene selv mener: http://www.bladet-tromso.no/-/?sak=1021656 Selv har jeg studert både i Tromsø og Oslo. Trivdes utmerket begge plasser. Lykke til med valget!
Gjest care Skrevet 24. juni 2003 #4 Skrevet 24. juni 2003 Jeg har både studert i Oslo og Tromsø og jeg kan på det varmeste anbefale Tromsø- min beste studietid hadde jeg der
Gjest Ethereal Skrevet 25. juni 2003 #5 Skrevet 25. juni 2003 Og innen mange fagområder er UITØ blant de aller fremste i landet. Byen er flott, menneskene vennlige, og studentmiljøet bra. Det eneste jeg ikke liker, er været.... Hva slags fag har du tenkt å studere?
SuperNova Skrevet 25. juni 2003 #6 Skrevet 25. juni 2003 Som Helena sier, kommer det an på hvilket fag du skal studere. La meg komme med et eksempel: Et av fagene "mine" er statsvitenskap, og det vil jeg anbefale at folk studerer enten i Oslo eller Bergen. Selv om det sikkert er utmerket å ta det i Tromsø og Trondheim, er det Oslo og Bergen som "har best ry", for å si det på den måten.
Gjest care Skrevet 25. juni 2003 #7 Skrevet 25. juni 2003 Jeg kan kaskje si litt mer om dette, siden jeg har vært på to så ganske forskjellige universitetet. Tromsø er kjent for at det er et lite og intimt universitet. Lærerene er hyggelige og du får lett kontakt. Det er også mindre press på hver enkelt veileder, sett i forhold til oslo, der det er tettere befolkning. Trosmø ble i sin tid kjent for å være et rødt universitet. Og noe kan nok stemme. Pensumet er variert og nytenkende. Tromsø by er en student by, der du aldri vil kjede deg, samt at det er veldig lett å komme i kontakt med andre mennesker. Da jeg kom til Oslo, ble det sagt at det hadde mer prestisje. Noe som ikke har betydning når du skal søke jobb, da er det du som person som teller. Jeg merket større avstand til veiledere og student. Pensumet var mer tungt og det baserte seg mye på "gamle" klassikerer. Men det vanskeligste var å få seg veileder. Jeg gikk et år før jeg fant en som passet, noe lignende tror jeg ikke ville ha skjedd i Tromsø. Lykke til med valget ditt og gled deg :blunke:
Nilma Skrevet 25. juni 2003 #8 Skrevet 25. juni 2003 Et av fagene "mine" er statsvitenskap, og det vil jeg anbefale at folk studerer enten i Oslo eller Bergen. Selv om det sikkert er utmerket å ta det i Tromsø og Trondheim, er det Oslo og Bergen som "har best ry", for å si det på den måten. Hva baserer du det på? (Jeg sier ikke at du tar feil, bare at det er nytt for meg)
SuperNova Skrevet 25. juni 2003 #9 Skrevet 25. juni 2003 Når det gjelder statsvitenskap er en rekke av de tyngste fagpersonene i landet knyttet til miljøet ved UiO. Her er det også mye tradisjon og prestisje i veggene. Aberet er at miljøet er litt for konservativt (faglig sett). Bergen er kjent for sin todeling - Organisasjon eller komparativ politikk. Bergen er nok best på begge disse retningene. Særlig komparativ!! Men jeg må gjenta at jeg PÅ INGEN MÅTE KIMSER AV STATSVITENSKAPEN I TRONDHEIM ELLER TROMSØ. Eller andre steder som tilbyr dette, for den slags skyld.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #10 Skrevet 25. juni 2003 Jeg har studert både i Bergen og Trondheim, og Trondheim går definitivt av med seieren. Utrolig koselig by, glimrende studentliv, samt flere studiemuligheter. Anbefaler Trondheim på det varmeste, da spesielt NTNU!
Fakse Skrevet 25. juni 2003 #11 Skrevet 25. juni 2003 Har bare positivt å si om realfagsmiljøet i Tromsø. Har også tatt litt biologi og noen humanistiske fag, og hadde ingenting å klage på der heller, men har mindre kunnskaper selv på de områdene, så det er vanskeligere å uttale seg. Den største fordelen her er at det er færre studenter. Det betyr mere tid og flere ressurser per student. Som hovedfagsstudent her har jeg egen kontorplass på kontor med tre andre. Min veninne som tar hovedfag i samme studieretning på UiO får knappt en lesesalplass. Her har man lesesalplass fra første vekttall. Fagfolk har tid til studentene, både laveregrad og hovedfagsnivå. De blir alltid glade om du kommer, de har alltid tid til å svare på spørsmål. Og du får en helt annen kontakt når det er 20-30 på forelesninga enn når det ere 400 stykker.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #12 Skrevet 25. juni 2003 Hvis du skal studere tekniske fag, da spesielt til siv. ing eller hovedfag tror jeg NTNU er lurt da det er "det originale" tekniske og veldig prioritert nasjonalt sett. Du har dermed stor sjanse for a mote potensielle arbeidsgivere som har studert her etter studiene og generelt skaffe kontakter fra hele landet. Dessuten er studenlivet siiinnsykt bra dersom du lofter to fingre for aa engasjere deg i ett eller annet det forste semesteret (dette gjelder sikkert alle steder..). Ulempen med Trondheim er elgeseter bro i -10 grader brrr.... Ellers gjelder vel det samme for okonomi/finans - handelshoyskolen i Bergen etc.
Gjest anar Skrevet 25. juni 2003 #13 Skrevet 25. juni 2003 jeg har tatt spansk mellomfag i bergen og hadde alltid hørt at UiB var den beste plassen i landet til å studere akkuratt dette. Kan ikke si meg mer uenig!!!! Dårlig informasjon, oppfølging og rot!!!!!! Kan godt hende de har mer kontroll andre steder ved universitetet, men jeg har fått nok av universitetet i Bergen og drar aldri dit igjen!!!!!! :evil:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå