Tante Dora Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Det heter jo at hvis man innbiller seg at man ser noe som ikke er der "å se syner". Hva heter det hvis man innbiller seg at man hører noe som ikke er der? Nå har jeg irritert meg over dette i lang tid, er det noen som vet dette?
Aurora M. Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Hehe! Tidlig i tenårene hadde jeg en venninne som løy ustanselig. Hun diktet opp historier om at den og den hadde sagt det og det, og spredte de i øst og vest. Så en dag fikk jeg nok, og konfronterte henne med det. Da ble hun flakkende i blikket, og sa: "Eh.. jeg måtte vel ha hørt syner da.." Etter den dagen ble hun bare kalt for "Hørtesyner"! Ikke så veldig seriøst svar til deg akkurat. Jeg vet faktisk ikke om det finnes noen egen benevnelse på fenomenet.
Drua Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Hører syner.. ja, det har jeg nok sagt og har hørt andre si det også. Hva det egentlig heter, det vet jeg ikke.
Bekkis Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 syns hallusinasjoner, hørsels hallusinasjoner..
hufsa! Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Heia,hm..La si du venter på noen, så hører du de kommer, men de kommer ikke før 5 min senere så kalles det "Vardøger"
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 jeg har alltid kalt det fantomlyder - som i fantomsmerter.
DingDong Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 jeg har alltid kalt det fantomlyder - som i fantomsmerter. Bra ord, det skal brukes! Funnet på selv eller?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Vet ikke hvor jeg har det fra, men kan godt hende det jeg selv som har funnet det opp. Trodde seriøst det var et vanlig ord til jeg sjekka ordlista..! Ellers er jo sansebedrag også et dekkende ord, men kanskje litt for omfattende?
Gjest Klaveret Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 I en sykelig sammenheng heter det nok hørselshalusinasjoner, men hva man kaller det som er på samme folkemunneplan som "å se syner", det vet jeg ikke nei ...
^^Belle^^ Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har alltid sagt ''å høre syner'' jeg. Det passer liksom sammen synes jeg. Men fantomlyder likte jeg veldig godt. Kanskje jeg skal begynne å si det i stedet for?
Drua Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Heia,hm..La si du venter på noen, så hører du de kommer, men de kommer ikke før 5 min senere så kalles det "Vardøger" Vardøger er noe annet.. da hører du ikke "feil" men, du hører "for tidlig".
Gjest pasta Skrevet 8. januar 2009 #14 Skrevet 8. januar 2009 Syn -> syner Hørsel -> hørseler Høres ikke helt bra ut :gjeiper:
Gjest imli Skrevet 8. januar 2009 #15 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har også alltid sagt "høre syner", i mangel på bedre uttrykk
hufsa! Skrevet 8. januar 2009 #16 Skrevet 8. januar 2009 Vardøger er noe annet.. da hører du ikke "feil" men, du hører "for tidlig". Ja,er det ikke det jeg har skrevet der da ;.))
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå