Gå til innhold

Tips til retter med lite karbohydrater og fett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :)

Samboeren min er begynt et nytt og sunnere liv.

Han kan ikke spise mat med masse karbohydrater og fett. Mel skal han heller ikke spise så mye av.

Problemet er at jeg har alltid kunne spise hva jeg har ønsket så jeg er ikke helt inni hva som inneholder karbohydrater og hva som ikke gjør det.

Så lurte på om noen kunne komme med tips til sunne retter som tilfredstiller min samboer sitt matbehov? :)

Setter stor pris på bidrag, vil gjerne gjøre dagene hans letter mot en lettere hverdag ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Karbonadekaker 2 pers:

1 pk karbonadedeig

1 egg

1 ts dijonsennep

1 krm cayennepepper

salt

pepper

1 dl fløte

Miks sammen og stek som karbonader. Godt med friske urter som basilikum e.l også :) Dette er karbonadekaker med masse deilig smak som metter godt! Som tilbehør kan man ha hva som helst av grønnsaker/salat. Jeg pleier å ta ovnsbakte grønnsaker (paprika, squash og rødløk).

Saus/dressing: litt creme fraiche med en liten dæsj dijonsennep oppi.

"Tagliatelle bolognese" 2 pers:

Ta to store squash og skrell dem på langs (langsiden) med en ostehøvel. Legg strimlene på et papir/håndkle og salte dem slik at vannet trekker ut. Stek opp karbonadedeig og sopp (hvis dere liker sopp), gul løk. Tilsett 1-2 bokser med grovhakkede tomater (den som ikke er tilsatt noe), smak til med krydder (jeg bruker som regel salt og mildt chili). Jeg pleier å slenge på litt vårløk/purreløk også.

Skyll squashen i vann og kok det i ca 1 minutt, la renne av i dørslag.

Begge veldig gode retter, sunt, lavkarbo og lite fett (sunt fett).

Yoghurt naturell blandet med frossne bær i blender er også en veldig grei rett. Jeg pleier i tillegg slenge på solsikkefrø og knuste linfrø :)

Ellers anbefaler jeg å gå inn på www.lavkarbo.no, der kryr det av oppskrifter.

Min hovedregel er å bare spise "ren" mat, altså bare mat som ikke er tilsatt noe/marinert (dvs ikke pose/boks mat), og skal jeg spise f.eks pasta så velger jeg kun fullkorns-variant. Spiser ikke brød pga gjærallergi, så jeg spiser ryvita knekkebrød uten gjær/sukker.

Reker med avokado er også nyyyyydelig!

Edit: les på www.fedon.no om hvilke karbohydrater som er sunne, mye informasjon å finne der, eller i bøkene hans :)

Endret av Pjukset
Skrevet
Karbonadekaker 2 pers:

1 pk karbonadedeig

1 egg

1 ts dijonsennep

1 krm cayennepepper

salt

pepper

1 dl fløte

Miks sammen og stek som karbonader. Godt med friske urter som basilikum e.l også :) Dette er karbonadekaker med masse deilig smak som metter godt! Som tilbehør kan man ha hva som helst av grønnsaker/salat. Jeg pleier å ta ovnsbakte grønnsaker (paprika, squash og rødløk).

Saus/dressing: litt creme fraiche med en liten dæsj dijonsennep oppi.

"Tagliatelle bolognese" 2 pers:

Ta to store squash og skrell dem på langs (langsiden) med en ostehøvel. Legg strimlene på et papir/håndkle og salte dem slik at vannet trekker ut. Stek opp karbonadedeig og sopp (hvis dere liker sopp), gul løk. Tilsett 1-2 bokser med grovhakkede tomater (den som ikke er tilsatt noe), smak til med krydder (jeg bruker som regel salt og mildt chili). Jeg pleier å slenge på litt vårløk/purreløk også.

Skyll squashen i vann og kok det i ca 1 minutt, la renne av i dørslag.

Begge veldig gode retter, sunt, lavkarbo og lite fett (sunt fett).

Yoghurt naturell blandet med frossne bær i blender er også en veldig grei rett. Jeg pleier i tillegg slenge på solsikkefrø og knuste linfrø :)

Ellers anbefaler jeg å gå inn på www.lavkarbo.no, der kryr det av oppskrifter.

Min hovedregel er å bare spise "ren" mat, altså bare mat som ikke er tilsatt noe/marinert (dvs ikke pose/boks mat), og skal jeg spise f.eks pasta så velger jeg kun fullkorns-variant. Spiser ikke brød pga gjærallergi, så jeg spiser ryvita knekkebrød uten gjær/sukker.

Reker med avokado er også nyyyyydelig!

Edit: les på www.fedon.no om hvilke karbohydrater som er sunne, mye informasjon å finne der, eller i bøkene hans :)

Tusen takk for svar :) Nå vet jeg iallefall hva jeg skal lage til middag i dag! Skal sjekke ut den nettsiden ja;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...