Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan er Amtmannens døtre av Camilla Collett å lese? Er den tung, eller helt grei? Har en stund hatt lyst til å lese den men har aldri fått meg selv til å gjøre det. Mens jeg er i farta, er det noen andre "gamle" forfattere jeg burde lese noe av? Jeg har også vurdert å lese noe av Knut Hamsund, men mitt problem når det gjelder disse forfatterene er at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne. Hadde vært fint med noen tips.

Endret av Emmplix
Skrevet

Jeg har lest den.. det er noen år siden.. men etter som jeg kan huske så synes jeg den var bra. Jeg har også alltid tenkt at den vil jeg lese.

Skrevet

Jeg leste den for noen år siden og synes den er veldig bra. Språket er litt tungt og uvant til å begynne med, men det blir man fort vant til. Spennende å lese en såpass gammel bok. Anbefales!

I samme slengen kan du jo se om du finner noe av Amalie Skram.

Skrevet
Jeg leste den for noen år siden og synes den er veldig bra. Språket er litt tungt og uvant til å begynne med, men det blir man fort vant til. Spennende å lese en såpass gammel bok. Anbefales!

I samme slengen kan du jo se om du finner noe av Amalie Skram.

Hmm? Kanskje jeg skal det. Har nettopp sjekket det litt opp og tenkte jeg etter hvert skal lese Hellemyrsfolket, som er en liten serie om en familie. Det er vel fire bøker i den serien. Noen som har lest den serien?

Skrevet

Ja, jeg har lest Hellemyrsfolket. Trist og deprimerende, det er jo Amalie Skram generelt, ikke mye håp.

Men er veldig bra skrevet med gode virkemidler og fengende historie.

Hun er helt utrolig bra på menneskesinnet, alle slags personer er hun under huden på, og beskriver det sånn at du selv kjenner de ulike personenes følelser. Anbefaler absolutt å lese disse, men ikke forvent å bli glad og lystig da.

Skrevet

Jeg er gjesten over som har lest Camilla Collett. Kom på at "Jenny" av Sigrid Undset også er en veldig fin bok.

Lurer forresten på om det var "Constance Ring" av Skram jeg leste. Bra den også. :)

Nå fikk jeg lyst til å lese gamle bøker igjen! ;)

Skrevet

Jeg likte Amtmannens døtre godt. Jeg syntes ikke språket var vanskelig eller at den var tungt skrevet, men så leser jeg også en god del fra den tidsepoken.

Jeg har lest Sjur Gabriel fra Hellemyrsfolket. Jeg likte den ikke, handlingen var alldeles gørrandes kjedelig, og det var alt for mye fokus på at livet er et eneste helvete på jord. Men så var jeg også veldig ung da jeg leste den, og det var under tvang ettersom den var pensum, og vi måtte skrive oppgave om den, så det -kan- muligens ha farget min oppfatning av den :P

Skrevet

Hellemyrsfolket er fantastisk! Anbefalest!

Men om du vil lese litt av Amalie Skram uten å begynde på de store verkene, kan du jo lese noen noveller først? Anbefaler Madam Høyers Leiefolk og Karens Jul.

Skrevet

Collett er forbausende lett, synes jeg. Skram har jeg aldri vært fan av, det er kjedelig og traurig.

Hamsun, derimot! :hoppe: Pan er en av de beste bøkene som er skrevet :)

• 1 måned senere...
Skrevet
Hmm? Kanskje jeg skal det. Har nettopp sjekket det litt opp og tenkte jeg etter hvert skal lese Hellemyrsfolket, som er en liten serie om en familie. Det er vel fire bøker i den serien. Noen som har lest den serien?

Har lest det meste av Amalie Skram og har sansen for den type litteratur.

Hellemyrsfolket er en skildring uten sidestykke, mener nå jeg. Den ble også satt opp som en maraton-forestilling på teateret i Bergen for noen år siden.

Men Konstanse Ring er da ikke kjedelig? Syns det er en utrolig god og egentlig lettlest bok med mange aspekter på kvinneliv. Har lest den flere ganger og anbefaler den på det varmeste.

God bok. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...