Gå til innhold

flytte sammen med kjæresten?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Hei.

Skal ta opp temaet "å flytte sammen" med kjæresten min, og ønsker på forhånd å se både positive og negative sider ved å være samboere. Kan dere hjelpe meg?

Takk,takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest hyggelig
Skrevet

Negative ting:

Du må vaske dobbelt så mye klær.

Sjansen er stor for at du kommer til å mase mer på han om alt og ingenting. (husarbeid, spesielt)

Du har større sjanse på å legge på deg. (en sannhet med modifikasjoner, men dog)

Du må handle inn dobbelt så mye mat og det er dobbelt så tungt å bære varene hjem.

Du får mindre til til deg selv.

Det er ikke samme sjarmen å invitere venninner hjem til seg når man har en samboer sittende rett ved siden av og "lytter".

Positive ting:

Du har noen å dele utgiftene med.

Du har noen å spise middag/legge deg/våkne sammen med.

Sjansen er stor for at han bærer varene hjem for deg uansett ;)

Du har alltid noen som er hjemme når du kommer hjem.

Du føler deg mye tryggere i senga med sambo hvis du hører skumle lyder på utsiden.

Du blir kjent med typen din på en annen måte, og ting blir mer avslappet.

Han kan måke snø og gjøre annet kjedelig "mannfolkarbeid".;)

Sex anytime! ;)

Skrevet
Hei.

Skal ta opp temaet "å flytte sammen" med kjæresten min, og ønsker på forhånd å se både positive og negative sider ved å være samboere. Kan dere hjelpe meg?

Takk,takk!

Det er vel bittelitt individuelt kanskje, men her er lista mi (jeg ble samboer i sommer).

Vi trenger ikke å planlegge å henge med hverandre, for vi treffer jo hverandre hjemme

Men det blir fort litt hverdags å se hverandre. Selv om vi ser hverandre hver dag betyr ikke det at vi har mye kvalitetstid sammen. Vi sitter i hvert vårt rom på hver sin datamaskin og tar hverandre for gitt.

Vi sov jo hos hverandre uansett når vi ikke bodde sammen, nå slipper vi å tenke på å reise hjem og skifte klær før jobb dagen etter og sånn. Dessuten betaler vi ikke dobbelt opp i husleie!

Jeg savner likevel litt det å være på overnattingsbesøk hos hverandre. Det var koselig :)

Det er verre å krangle med venninner om husarbeid og andre praktiske ting. Kjærester "tåler" som regel å høre mer, mens vennskap ofte er litt skjøre.

Det kan i lengden tære på forholdet, spesielt hvis du for eksempel er veldig ryddig og han er av typen som ikke hjelper til... sukk.

Om du ikke bor med noen fra før av, så får du nå noen som kan hjelpe til med husarbeid! :D

Men du får også en som roter ekstra.

Det er mer økonomisk

Man blir knyttet sammen på en helt spesiell måte

Men det betyr også at det kan gjøre det vanskelig å gjøre det slutt hvis den dagen skulle komme...

Gjest Gjest_mona_*
Skrevet

TS her:)

Tusen takk for konkrete svar, kjempeflott! Trenger flere sider av saken, så hjelp meg gjerne andre som har erfaringer og opplevelser :)

Skrevet

Forholdet blir sett på som mer seriøst av andre hvis dere flytter sammen. Jeg gledet meg veldig til å flytte sammen med kjæresten min, helt til jeg kom på at da kom det sikkert mas om bryllup og barn... Og det har det også blitt, noe jeg synes er kjedelig. Han vil også gjerne gifte seg og få barn, men jeg er ikke klar for det i det heeele tatt. :-P

Det er veldig romantisk å planlegge og flytte sammen, men ikke fullt så romantisk å faktisk gjøre det. I flytteprosessen (og kanskje oppussing også) er man veldig sliten og lei av pakking og rydding og kjøring av ting. Det er lett for at alt handler om all jobben rundt det å flytte, så det kan være greit å f.eks. reise bort ikke så lenge etter at dere har flyttet.

Ellers er det kjempedeilig å ha et felles hjem, som begge har ansvar for, noe man kan dele og man blir en liten familie istedenfor "bare" kjærester. Det er godt å ha en å komme hjem til, en å legge seg sammen med, en å våkne sammen med osv. Noe av det beste jeg vet er å spise middag med kjæresten min mens vi ser på noe vi begge liker på TV. Da er jeg alltid lykkelig. :)

Gjest Betty89
Skrevet

Dytter på denne jeg! :)

Andre erfaringer?

Skrevet

Det blir litt merkelig å møte hverdagen og mennesket bak masken. At den personen som alltid er glad og alltid har overskudd og humør plutselig viser seg å være et allminnelig menneske.

Ulempen er jo at man må være sammen på de dårlige regnværsdagene, noe man slapp tidligere da man bare hang sammen så lenge solen strålte.

Gjest dalieo
Skrevet

Har også tenkt på å flytte sammen med kjæresten, men vet ikke om jeg tør.. :sjenert: Skal følge med i denne tråden!

Skrevet

Vi har bodd sammen i snart to år og jeg har aldri angret en dag på det. Forholdet vårt er bedre, det er mindre slitsomt å ha "to" hjem og det er bare kjempekoselig!

Helt topp, anbefaler det til alle! Men leiligheten/huset bør være stort nok til å romme to personer med begges ting. Og det er faktisk det eneste aberet med å flytte sammen (synes jeg). Hans idiotiske stygge høytalere, som er kjempeviktig og andre ting han har arvet, som jeg ikke liker. Men jeg vet samtidig at han ikke liker alle mine ting, så vi bor med litt av hvert av hverandres ting, ting vi liker og ting vi blir vant til. Flere av mine venninner har kastet ut mannens gamle ting og innredet felles hjem kun med egen smak, men jeg ønsker ikke å gjøre det. Synes at det må få være ting her som han har et forhold til også, selv om de ikke er mine favoritting.

Skrevet

Det er mange gode råd her, men jeg vil gi deg et råd som jeg fikk av ei venninne da jeg ble samboer.

-Velg dine kamper med omhu :)

Det er en setning som jeg har tenkt på i situasjoner hvor jeg virkelig har ergret meg over mannen.

Skrevet

Er enig med den over her som skriver at man må velge sine kamper.

Det er noe jeg er blitt utrolig flink til som samboer.

Andre ting er ved å flytte sammen er:

Er man to personer så VIL DET bli mer rot enn om du er en person.

Det å tilgi hverandre blir enda mer viktig når man bor sammen.

Man må ikke la ubetydeligheter gå og gnage.

Viktig at man fortsatt forstår at selv om man er flyttet sammen så er man fortsatt to individer. (altså han må få gjøre sine ting også selv om du kanskje heller vil gjøre noe sammen, dette gjelder selvfølgelig andre veien også)

Flytter man sammen så kan lett mye av spenningen og romantikken forsvinne. Vi har løst det ved at noen søndager i måneden krysser jeg av i kalenderen som "VÅR DAG" den dagen gjør vi ting sammen, koselige ting. Lager middag, går ut for å spise, se en kino, se en koselig film sammen, gjør generelt litt ekstra stas på hverandre.

Et veldig viktig punkt for meg er å ikke la en dårlig dag og mye stress ødelegge den andres dag. Man har lov til å ha dager som ikke er supre, men det er likevel viktig å smile til kjæresten sin for å la h*n vite at "det er ikke din feil."

Det er mer ansvar å bo sammen, du skal ta vare på deg selv, kjæresten og forholdet 24 timer i døgnet. Men det er så mange pluss-sider som gjør å flytte sammen verdt det. Det er deilig, godt, sosialt og trygt.

Skrevet (endret)

Bra:

- man får mye tid sammen og man blir egentlig mye nærmere - det er som neste skritt i forholdet - om man er klar til dette

- man må bare ta halvparten av matlaging og husarbeid! ;)

- dersom man er allerede mye sammen - hvorfor betale for 2 bosteder?

Vanskelig:

- hvis man er nyetablert/leier, da er leilighetene ofte små, man må være litt flink å gi hverandre rom (jeg er den som trenger litt alenetid av og til)

- plassmangel - 1+1 er ikke 2. Dvs 2 mennesker har mye mer rot enn to single - virker i hvert fall sånn for meg. Det er noe med at man blir litt mer 'etablert' - og dermed øker også mengde ting helt utrolig raskt (men mulig andre opplever det annerledes).

Viktig:

- å snakke om problemer før du blir irritert. Hvis du irriterer deg over bagateller som sokker på baderomsgulvet, ta det opp før du blir skikkelig sur. Da får man gjerne snakket om dette, og man kan enklere finne et kompromiss (hvis man blir sur, blir det mye mindre konstruktivt å diskutere)

- At begge føler at de har noe å si, å finne kompromisser - du skal ikke bestemme over for eksempel hvor ryddig det skal være, bare fordi du synes det er rotete. Hvis han vil ha store høyttalere, er det heller ingen krise - man må leve med hverandre og ingen må bli overkjørt.

- Å huske at begge har uvaner. Det må man bare leve med og ta det med litt humor.

- Å le.

- Ikke bli sittende føran tv eller datamaskin for mye (dårlig for både figur og forhold) ;)

- Huske å overraske hverandre litt, se bra ut for hverandre og ikke bare gå rundt i slaskete joggebukser hjemme (det er noe jeg av og til savner hehe)

Endret av mrs_bond
Skrevet
- Huske å overraske hverandre litt, se bra ut for hverandre og ikke bare gå rundt i slaskete joggebukser hjemme (det er noe jeg av og til savner hehe)

Har bare en kommentar her. Var på besøk hos kjæresten en gang å hadde pyntet meg litt, noe han ikke er så vant til :fnise: Bruker å se i "orden" ut, men er veldig glad i å gå i en kosbukse i stedet for dongeri. I allefall hadde jeg en kosbokse der og utover kvelden ble det så jeg gikk å tok på meg den å la meg i soffan. Da kom kommentaren : Der ja, nå ligner du på deg selv! Så søt du er :fnise: Vet ikke om det er bra eller dårlig jeg, men han liker meg som jeg er i allefall :fnise:

Ellers synes jeg det er mange brae kommentarer her som kan være grei å ha i bakhodet.

Skrevet
Har bare en kommentar her. Var på besøk hos kjæresten en gang å hadde pyntet meg litt, noe han ikke er så vant til :fnise: Bruker å se i "orden" ut, men er veldig glad i å gå i en kosbukse i stedet for dongeri. I allefall hadde jeg en kosbokse der og utover kvelden ble det så jeg gikk å tok på meg den å la meg i soffan. Da kom kommentaren : Der ja, nå ligner du på deg selv! Så søt du er :fnise: Vet ikke om det er bra eller dårlig jeg, men han liker meg som jeg er i allefall :fnise:

Ellers synes jeg det er mange brae kommentarer her som kan være grei å ha i bakhodet.

:ler:

Jada, jeg går jo ikke med høye heler og kjoler hjemme, men av og til må man gjøre det lille ekstra, synes jeg. Ikke nødvendigvis kjoler og sko og sånt, men i hvert fall noe litt finere en t-skjorter og joggebukser.

Jeg mente mer i tilfeller man går gjerne med 'vanlige' klær ellers, men hjemme er det bare koseklær og i helgene (dersom man ikke skal ut) ser man bare slaskete og ustelt ut siden man er jo 'bare hjemme'. Man må av og til pynte seg for partneren også, ikke bare for alle andre! ;)

Jeg kastet nok mine verste bukser før vi flyttet sammen (men fyyy flaaate så behagelige de var - sånne som man har hatt mange år og som har blitt godt brukt).

Skrevet

Hvordan bor dere idag? Når jeg er fra vestlandet og han bodde i Hønefoss så ble det liksom "siden du ikke finner deg jobb der, hva med å prøve her?". Og jeg slo til. Vi har bodd sammen i 2 år nå.

Bor man i samme by, så ser man jo hverandre ofte uansett. MEN mange par bor jo så godt som hos hverandre fra før, så da sparer man jo penger ved å bare flytte alt til en av dere! Nå i vanskelig økonomiske tider så gjør det jo ikke noe å dele hus på den måten..

Utgifter til mat blir jo høyere på en måte, det blir jo mer mat. Men man får spist opp hele porsjoner, jeg lager ofte mat til bare meg fordi jeg ikke er så kresen til ham osv. Liker å utfolde meg på kjøkkenet! Og da går det mye halve pakker av ting.. Ikke alltid dette blir spist opp likevel. Vi har ikke så kjempestor fryser, så kan ikke stappe inn alt der heller! OG deler man på utgiftene og bruker all maten, så vil man vel sikkert spare på det. Men det kan se så mye mer ut når man handler til to!

Man får jo som nevnt noen å dele seng og fritid med. Man våkner sammen, og kan sitte og daffe på kveldene, de kveldene man gjerne ikke hadde orket å besøke den andre på uansett. Nå slipper man å dra noe sted!

Er det stor avstand, finn ut hva det har å si for hver av dere å flytte. Han hadde jobb og familie her, jeg krangler med mye av min familie og sleit med å finne jobb. Så jeg tapte ingenting på å flytte 50 mil!

Om man er villig, så kan man jo beholde den ene leiligheten men bo sammen i den andre i noen måneder. Og se hvordan det føles. Føles det rett, selg leiligheten. Føles det ikke rett, vel, da går det seg neppe mer til.. Man merker jo fort om man takler både gode og dårlige dager med noen!

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er grusomt når det blir slutt med samboer. Masse praktiske greier som skal ordnes opp i midt oppi kjærlighetssorgen, og tomhetsfølelsen blir sterkere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...