Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #81 Skrevet 8. januar 2009 Vi snakker tross alt om et barn her som kanskje er 3-4-5 år gammelt. Hva er din unnskyldning? For øvrig så tror jeg det er mange her i tråden som ikke har barn selv. Og det er jo typisk for barnløse at de er verdensmestere i å oppdra andres barn. Og angående heiser, rullestoler og barnevogner. Skal vi ikke få lov til å ta vognene med i heisen heller nå? Nei, vi skulle vel ha kjørt dem opp med rulletrappa slik at dere virkelig fikk noe å bråke om. Stakkars, orket du ikke lese mer enn startinnlegget du, da?
Gjest Gjest_Stein_* Skrevet 8. januar 2009 #82 Skrevet 8. januar 2009 Jeg er formann i et borettslag. Nå nylig så fikk et par som bor her barn. De begynte å parkere barnevognen i oppgangen slik at den sperret for nedgangen til kjeller, hvor det er boder og vaskerom. Naboene hadde forsøkt å si ifra til paret men uten resultat. De gikk så til oss i styret og jeg tok da kontakt. Jeg traff da moren som ble forbannet på meg og nærmest skrek til meg "hvor mener du at jeg skal gjøre av barnevognen da???" og "hvis jeg ikke kan ha den der så må dere gi meg et annet sted å ha den!!". Jeg ble litt oppgitt. Det er jo foreldrenes eget ansvar å finne et riktig sted å plassere egne ting. Være seg barnevogn, sykkel eller bil. Kjøper du deg bil og ikke har parkeringsplass så parkerer du ikke på naboens gressplen. Og du reagerer ikke med sinne og gjør det til naboens problem om han ikke liker at du parkerer på plenen hans. Men her følte nok moren seg litt fortvilet og istedenfor å se problemet så angrep hun den som formidlet beskjeden om at det var et problem. Jeg kan forstå det, men det er allikevel dette parets eget ansvar å finne en egnet plass å sette deres egen barnevogn slik at den ikke står i veien for andre.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #83 Skrevet 8. januar 2009 Jeg er formann i et borettslag. Nå nylig så fikk et par som bor her barn. De begynte å parkere barnevognen i oppgangen slik at den sperret for nedgangen til kjeller, hvor det er boder og vaskerom. Naboene hadde forsøkt å si ifra til paret men uten resultat. De gikk så til oss i styret og jeg tok da kontakt. Jeg traff da moren som ble forbannet på meg og nærmest skrek til meg "hvor mener du at jeg skal gjøre av barnevognen da???" og "hvis jeg ikke kan ha den der så må dere gi meg et annet sted å ha den!!". Jeg ble litt oppgitt. Det er jo foreldrenes eget ansvar å finne et riktig sted å plassere egne ting. Være seg barnevogn, sykkel eller bil. Kjøper du deg bil og ikke har parkeringsplass så parkerer du ikke på naboens gressplen. Og du reagerer ikke med sinne og gjør det til naboens problem om han ikke liker at du parkerer på plenen hans. Men her følte nok moren seg litt fortvilet og istedenfor å se problemet så angrep hun den som formidlet beskjeden om at det var et problem. Jeg kan forstå det, men det er allikevel dette parets eget ansvar å finne en egnet plass å sette deres egen barnevogn slik at den ikke står i veien for andre. Ikke overraskende. Når enkelte får barn, så har man plutselig null ansvar og det er ikke lenger noen grunn til å respektere andre.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #84 Skrevet 8. januar 2009 Jeg er formann i et borettslag. Nå nylig så fikk et par som bor her barn. De begynte å parkere barnevognen i oppgangen slik at den sperret for nedgangen til kjeller, hvor det er boder og vaskerom. Naboene hadde forsøkt å si ifra til paret men uten resultat. De gikk så til oss i styret og jeg tok da kontakt. Jeg traff da moren som ble forbannet på meg og nærmest skrek til meg "hvor mener du at jeg skal gjøre av barnevognen da???" og "hvis jeg ikke kan ha den der så må dere gi meg et annet sted å ha den!!". Jeg ble litt oppgitt. Det er jo foreldrenes eget ansvar å finne et riktig sted å plassere egne ting. Være seg barnevogn, sykkel eller bil. Kjøper du deg bil og ikke har parkeringsplass så parkerer du ikke på naboens gressplen. Og du reagerer ikke med sinne og gjør det til naboens problem om han ikke liker at du parkerer på plenen hans. Men her følte nok moren seg litt fortvilet og istedenfor å se problemet så angrep hun den som formidlet beskjeden om at det var et problem. Jeg kan forstå det, men det er allikevel dette parets eget ansvar å finne en egnet plass å sette deres egen barnevogn slik at den ikke står i veien for andre. Et velkjent problem, som jeg har opplevd flere steder. Her i blokken skal man enten ta med seg vognen inn i leiligheten sin (det er heis), eller så kan man plassere den i sykkelboden, med inngang fra gateplan, rett ved inngangsdøren. Men neida, det er jo såååå mye kjekkere å parkere den i fellesgangen, slik at den sperrer for alle postkassene... Det samme forrige stedet jeg bodde. Der ville ikke de i 1. etasje, altså de som bodde helt uten trapper, ha vognen inne i sin egen gang, for "det ble så skittent på gulvet", så derfor sto den alltid i fellesgangen, parkert -forann- trappen, slik at alle som skulle opp og ned måtte flytte på den.. Kjekt i mørket.
Gjest mor til 2 Skrevet 8. januar 2009 #85 Skrevet 8. januar 2009 Vi snakker tross alt om et barn her som kanskje er 3-4-5 år gammelt. Hva er din unnskyldning? For øvrig så tror jeg det er mange her i tråden som ikke har barn selv. Og det er jo typisk for barnløse at de er verdensmestere i å oppdra andres barn. Og angående heiser, rullestoler og barnevogner. Skal vi ikke få lov til å ta vognene med i heisen heller nå? Nei, vi skulle vel ha kjørt dem opp med rulletrappa slik at dere virkelig fikk noe å bråke om. Unnskyld meg, så fordi det er snakk om et barn er det greit at vedkommende driver hærverk på offentlig eiendom??? Eller, jeg kan forsåvidt se et poeng i uttalelsen din. Barn får størsteparten av sin lærdom hjemme, så hvis ikke foreldrene eier folkeskikk, så kan man vel ikke forvente at barna heller skal ha det. Og det er vel ingen som sier at dere ikke skal få lov til å ha barnevogner med i heisen, men det står heller ingen steder at folk med barnevogn har førsterett på nevnte heis. Det sies at barn og unge er langt frekkere nå enn de var før i tiden, men det ser jaggu ut til å gjelde endel foreldre og. Imidlertid så håper og tror jeg at de færreste er slike som deg.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #86 Skrevet 8. januar 2009 Et velkjent problem, som jeg har opplevd flere steder. Her i blokken skal man enten ta med seg vognen inn i leiligheten sin (det er heis), eller så kan man plassere den i sykkelboden, med inngang fra gateplan, rett ved inngangsdøren. Men neida, det er jo såååå mye kjekkere å parkere den i fellesgangen, slik at den sperrer for alle postkassene... Det samme forrige stedet jeg bodde. Der ville ikke de i 1. etasje, altså de som bodde helt uten trapper, ha vognen inne i sin egen gang, for "det ble så skittent på gulvet", så derfor sto den alltid i fellesgangen, parkert -forann- trappen, slik at alle som skulle opp og ned måtte flytte på den.. Kjekt i mørket. Jeg har selv bodd i slik oppgang hvor de med barnevogner sperret for det ene og det andre (det var kun en av barnefamiliene som parkerte barnevognen der det var meningen at den skulle stå slik at den ikke sto i veien for alle andre). Dette løste jeg med å sende vogner som sto i veien for meg ned trappen til kjelleren, gjorde dette et par tre ganger, så var det null mer barnevogner som sto i veien. Slemt gjort ja, men når de ikke skjønner det når man sier til dem at de må vennligst parkere vognen der det er ment de skal stå. men faktisk skjønte de det ikke før de måtte hente vognen i kjellernedgangen med tepper og bleier og alt flytende rundt... gjerne noen dingser som hadde løsnet også. Vil de ha det inn med teskje skal de få det også.
Cata Skrevet 8. januar 2009 #87 Skrevet 8. januar 2009 (endret) Beklager kjære mor eller far, men jeg har ikke valgt å få dine barn..... Om poden din hyler og skriker og slår seg vrang i butikken så plager det meg ikke det minste, men jeg synes synd på ungen og jeg synes synd på deg som skal håndtere det illsinte lille vesenet. Jeg tror du har det langt mer slitsomt i slike situasjoner enn jeg. Men hvis jeg sitter på kafe i fred og ro så forventer jeg at du kommer og henter poden hvis han eller hun gir seg til å løpe i ring rundt mitt bord, eller stiller seg opp og glaner på meg og piller nese mens jeg drikker kaffen og inntar kakestykket mitt. Jeg forventer at du vennlig, men bestemt forklarer ungen at "nå er vi på kafe og der bruker vi innestemme og løper ikke rundt, og vi lar de andre gjestene få være i fred". Deretter hanker du junior tilbake til deres bord, eller følger ham bort i lekekroken hvis det finnes noe slikt. (Jeg setter meg nemlig så langt vekk fra lekekroken som jeg kan, for jeg liker ikke legoklosser i kaffen.) Kjære mor eller far....det er meg som gjerne hjelper deg å få barnevognen inn på bussen eller trikken, til tross for at jeg har en rygg som til tider går i vranglås når jeg gjør bøyebevegelser. Du kan som oftest ikke se det på meg, men det er faktisk sant. Dette gjør jeg selv om det er ditt barn og ikke mitt, for mine foreldre lærte meg i sin tid at det var alminnelig høflighet. Til takk forventer jeg at du oppdrar ditt barn til å utvise normal folkeskikk. Jeg forventer ikke at din lille Karl-Roger skal klare å holde munn under en hel flytur når det er så mye spennende som foregår, men jeg forventer at du som forelder stopper før nevnte Karl-Roger når han har sparket i ryggen på stolen min for femte gang. "Karl-Roger, det er ikke lov å sparke i damens stol her på flyet, for da kan damen få vondt i ryggen sin." Jeg forventer at du fortsetter å innprente dette for Karl-Roger uansett hvor lenge du må holde på. Selv om han ikke slutter å sparke i min rygg, så har han kanskje lært det til hjemreisen så han ikke sparker i setet til den gamle damen med beinskjørhet som sitter foran ham da. Det er ikke jeg som har valgt å få dine barn. Det har du valgt selv, og da har du samtidig valgt oppdragerrollen og å gjøre "gagns menneske" av barnet ditt. Det innebærer også at poden må lære å ta hensyn til omgivelsene rundt seg. Endret 8. januar 2009 av Cata
Tabris Skrevet 8. januar 2009 #88 Skrevet 8. januar 2009 Ja, jeg har også blitt litt som Cata i det siste, må jeg innrømme. Jeg var på et stort kjøpesenter litt oftere enn jeg hadde beregnet og ønsket i førjulstria og jeg merket at jeg ikke ble det minste stresset eller irritert av hyling, gråting og krangling fra småbarn - jeg syntes mer synd på foreldrene. (Og barna, alt etter som).
Gjest Kinna Skrevet 8. januar 2009 #89 Skrevet 8. januar 2009 Det jeg synes virker tragisk er at unger ikke lenger får lov til å være unger. Hele hverdagen blir organisert fra morgen til kveld helt fra 1-årsalder. Jeg kan aldri huske at vi måtte være med mor til handlesenter, butikker og kafeer da vi var barn. Det hendte at jeg gikk på kafe med mor da jeg ble tenåring og var med henne til byen .. men aldri som barn. Da vi var barn lekte vi ute fra morgen til kveld .. og når vi ble gamle nok til å begynne på skolen så var det utelek så snart leksene var unnagjort. Ungene idag blir kjørte til og fra barnehager, skoler, idrett, forening, osv .. de har nesten ikke tid til å leke fritt uten voksen innblanding.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 9. januar 2009 #90 Skrevet 9. januar 2009 Jeg har selv bodd i slik oppgang hvor de med barnevogner sperret for det ene og det andre (det var kun en av barnefamiliene som parkerte barnevognen der det var meningen at den skulle stå slik at den ikke sto i veien for alle andre). Dette løste jeg med å sende vogner som sto i veien for meg ned trappen til kjelleren, gjorde dette et par tre ganger, så var det null mer barnevogner som sto i veien. Slemt gjort ja, men når de ikke skjønner det når man sier til dem at de må vennligst parkere vognen der det er ment de skal stå. men faktisk skjønte de det ikke før de måtte hente vognen i kjellernedgangen med tepper og bleier og alt flytende rundt... gjerne noen dingser som hadde løsnet også. Vil de ha det inn med teskje skal de få det også. Jeg håper du tuller, ellers er du direkte ondskapsfull og lider av total mangel på empati. Tror dere det er så lett å bo med barn i blokk? Det ER faktisk et problem å parkere vogna og det går an å vise litt hensyn. Jeg har aldri sparket sykler som noen ganger står i oppgangen ned trappa, feks... For noen drittholdninger noen i denne tråden her har. Håper dere vokser og opp og skjønner litt mer når dere selv får barn.
Caramba Skrevet 9. januar 2009 #91 Skrevet 9. januar 2009 Her var det mange sure oppgulp, gitt.... Har dere virkelig så mange dårlige erfaringer med foreldre og barn, eller bare finner dere på? Jeg må si at i mitt lange singel og barnløse liv, og nå som foreldre til en 2-åring så kan jeg skjeldent eller aldri huske jeg har irritert meg slik som enkelte her gjør. Unger er en del av livet for de aller, aller fleste og de aller fleste foreldre gjør så godt de kan. Barn er uberegnelige også, husk det. Selv den mest veloppdragne kan slå seg vrang...
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 9. januar 2009 #92 Skrevet 9. januar 2009 Jeg håper du tuller, ellers er du direkte ondskapsfull og lider av total mangel på empati. Tror dere det er så lett å bo med barn i blokk? Det ER faktisk et problem å parkere vogna og det går an å vise litt hensyn. Jeg har aldri sparket sykler som noen ganger står i oppgangen ned trappa, feks... For noen drittholdninger noen i denne tråden her har. Håper dere vokser og opp og skjønner litt mer når dere selv får barn. (Oppgitt) Nei det er ikke lett å bo i blokk med barnevogn. Det vet jeg veldig godt av erfaring. Jeg ville aldri ha dyttet hverken vogner eller sykler ned trapper for å "markere", selv om jeg ble irritert fordi de sto i veien. Litt respekt for andres eiendom har man da. Men man kan liksom ikke bare ta seg tilrette og forvente at alle skal godta ens behov heller da. Den som har barnevogna har jo først og fremst ansvaret for å vise hensyn. Man kan ikke bare sette ting hvor man vil fordi man ikke har plass i egen bod eller inne i leiligheten. Som sagt har jeg hatt barnevogn i blokkleilighet selv, men da var det mitt eget ansvar å finne egnet plass for den. I det minste bør man spørre naboer først om det er greit. Og når man parkerer slik at det sperre, både praktisk for postkasser og inngang til vaskekjeller og kanskje også for rømningsvei i tilfelle brann, så nytter det ikke å si at "jeg har ikke noe annet sted å sette den" og liksom gjøre det til andres problem å finne ut av. Da må du nesten bare ta den med inn i leiligheten din. Uansett hvor tungvint det er eller hvor dårlig plass du har. Her var det mange sure oppgulp, gitt.... Har dere virkelig så mange dårlige erfaringer med foreldre og barn, eller bare finner dere på? Jeg må si at i mitt lange singel og barnløse liv, og nå som foreldre til en 2-åring så kan jeg skjeldent eller aldri huske jeg har irritert meg slik som enkelte her gjør. Unger er en del av livet for de aller, aller fleste og de aller fleste foreldre gjør så godt de kan. Barn er uberegnelige også, husk det. Selv den mest veloppdragne kan slå seg vrang... Jeg synes de fleste sure oppgulpene kommer fra de med barn jeg. Veldig agressive og veldig "angrep er beste forsvar"-holdning. Har man barn så må man lære de normal folkeskikk og hva som er rett og galt. Og når man er foreldre så kan man ikke bare ta seg tilrette og gjøre som man vil. Det er ting som tungvint og vanskelig med barnevogn, men det betyr ikke at man kan parkere der det er forbudt fordet. Å si at man ikke har noe annet valg blir helt feil i mine ører. Man har alltid et annet valg. Anskaffer du deg ting som du ikke har plass til så kan du ikke gjøre ditt private plassproblem til naboenes problem.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #93 Skrevet 9. januar 2009 Jeg håper du tuller, ellers er du direkte ondskapsfull og lider av total mangel på empati. Tror dere det er så lett å bo med barn i blokk? Det ER faktisk et problem å parkere vogna og det går an å vise litt hensyn. Jeg har aldri sparket sykler som noen ganger står i oppgangen ned trappa, feks... For noen drittholdninger noen i denne tråden her har. Håper dere vokser og opp og skjønner litt mer når dere selv får barn. Selvsagt skal man ikke gjøre hærverk på andres eiendom. Men: Om det er et problem for deg å parkere vognen, så er DITT problem, som du har påført deg selv ved å få barn. Det skal ikke være naboenes problem. Det går faktisk an for den med barnevogn å vise hensyn også. Det er fullt mulig å ha vognen inne i sin egen leilighet. Det er ikke så utrolig vanskelig å bære den opp et par etasjer. Om man er alene, kan man bære ungen opp først, og så gå ned igjen og bære opp vognen. Jeg har faktisk barn selv, to stykker til og med. Jeg har bodd i blokk. Og da hadde jeg vognen inne i min egen leilighet. Det gikk, tro det eller ei, helt fint. At man har barn er ingen unnskyldning for å være hensynsløs mot andre mennesker. Det er ikke slik at alle andre skal ta hensyn til deg, mens du selv kan ture frem akkurat som du vil. Det er ikke slik at du kan parkere vognen slik at den er til betydelig plage for samtlige andre som bor i blokken, og forvente at alle andre skal synes det er greit.
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 9. januar 2009 #94 Skrevet 9. januar 2009 Her var det mange sure oppgulp, gitt.... Har dere virkelig så mange dårlige erfaringer med foreldre og barn, eller bare finner dere på? Jeg må si at i mitt lange singel og barnløse liv, og nå som foreldre til en 2-åring så kan jeg skjeldent eller aldri huske jeg har irritert meg slik som enkelte her gjør. Unger er en del av livet for de aller, aller fleste og de aller fleste foreldre gjør så godt de kan. Barn er uberegnelige også, husk det. Selv den mest veloppdragne kan slå seg vrang... Det er svært sjelden jeg irriterer meg også. Jeg tror jeg fint kan se på både skrikete unger og barnevogner som står i veien uten å bli irritert. Men det betyr ikke at jeg ikke gjør meg tanker om saken... Det er ganske logisk, helt selvfølgelig faktisk også, at foreldre tar tak i barna sine når de ser at barna gjør noe som er til sjenanse for andre. Det er mulig at andre mennesker bør ha en høyere terskel for f.eks. å bli sparket i ryggen på flyet. Men det er ikke poenget. Hvor høy eller lav terskel den personen som sitter foran barnet ditt på flyet har er ikke interessant. Moren eller faren til barnet som sparker skal uansett sørge for at barnet stopper. At det noen ganger ikke er lett er jeg førstemann til å signere under på. Men allikevel, det er ikke akseptabelt. Det er vanskelig å finne et sted å sette barnevogna, være seg på kafe eller der hvor man bor i blokk. Alle forstår dete! Men det er allikevel den som eier barnevogna sitt problem. Uavhengig av om folk irriterer seg over vogna eller ei. Hvis du spør meg om barnevogna står i veien og jeg svarer nei det er greit så er det ikke noe problem for noen av oss. Men hvis jeg svarer ja det er et problem, så må du gjøre noe med det. Og da nytter det ikke å bli sur og komme med denne "jammen hvor skal jeg gjøre av vogna da"-tiraden. Det er faktisk ikke mitt problem. Man kan velge å gjøre akkurat som det passer en selv og drite i om folk blir irritert. Det er ikke særlig sympatisk. Men noen ganger så løser det jo ens egne problemer, så shit la gå.... Og man kan velge å ta hensyn til sine omgivelser - uavhengig av om noen har ytret irritasjon. Det er ikke fordi dere kan komme til å irritere noen at dere skal ta vare på barna deres og sørge for at barnevogner ikke står i veien. Det er fordi det er vanlig god oppførsel å gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #95 Skrevet 9. januar 2009 Jeg har personlig aldri vært særlig begeistret for barneskrik og skrål, men ekstra sensitiv er jeg nå etter å ha fått meg en ganske kraftig depresjon. Alle lyder bare 10-dobbles og er rett og slett veldig stressende for meg. Det jeg har gjort er å kjøpe meg en pakke med sov-i-ro som jeg har med meg overalt, så skulle det bli for heftig setter jeg bare ett par slike i ørene
Kamikatze Skrevet 9. januar 2009 #96 Skrevet 9. januar 2009 Uoppdragne barn blir uoppdragne voksne. Uoppdragne voksne får oftere på trynet enn andre voksne. Uoppdragne voksne oppnår færre fordeler og "frynsegoder", som følge av andres goodwill. - What goes around, comes around...
Jade Skrevet 9. januar 2009 #97 Skrevet 9. januar 2009 (endret) Jeg har barn selv. Jeg er helt med på at barn (selv veloppdragne) slår seg vrang en gang i blant (eller 10). Men det er STOR forskjell på der barnet slår seg vrang, og foreldrene prøver å gjøre noe med det. Og der barnet slår seg vrang, og foreldrene gir blanke f***, og fortsetter å snakke i tlf, med veninner, etc. Angående barnevogner i oppganger. Ja, det er trangt når det står 1 eller 2 der. Og disse foreldrene har sikkert iiiiiiingen steder å putte vognene. Men TENK(!) om alle de 80 boligene som deler den oppgangen skulle hatt hver sin vogn i oppgangen? Alle har vel like liten plass i leiligheten sin? Nå har vel ikke alle 80 boligene små barn, men kanskje 10? 20? Det er uansett ikke plass. Man kjøper seg ikke ting man ikke har plass til (f.eks. flygel, trailer, hoppeborg, king size bed, dobbelt kjøleskap etc). Og hvis man absolutt må ha det, så får man flytte et sted hvor man har plass til den tingen. Når vi er i butikken, så vet barnet vårt på forhånd at han ikke skal mase om å få det og det. Kjeks og snop får han kun på fastsatte dager. Is er kun av og til, og visst det er varmt og han er grei i butikken. Sugerør-drikke får han hvis han spør fint, og han får gjerne drikke den i butikken. Dårlig oppførsel belønnes ikke med at vi går ut (og at han dermed slipper den kjedelige handleturen). Jeg er ikke redd for å gi beskjed på en bestemt måte. Og vi har heldigvis ikke opplevd noe problemer som jeg har lest om i denne tråden. En annen ting (som ikke alle uten barn forstår). Når vi er på besøk til noen, og barnet f.eks. klatrer feil vei oppi sofaen (f.eks. over "ryggen"). Så stopper jeg han og sier at det er ikke lov fordi sofaen kan bli ødelagt. Det får han ikke lov til hjemme, og ikke hos andre heller (selvsagt). Da er det noen som sier at det er heeeeeelt greitt, barnet må jo få lov til å ha det litt gøy, osv. Ikke la barne-gjester få lov til ting som han ikke får lov til av foreldrene. Det er vanskelig for barn å skjønne at det er ok her og der, men ikke der og der. Og veldig forvirrende. Endret 9. januar 2009 av Jade
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå