Gjest Gjest_Nancy_* Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Hvis jeg sparer av lønna mi og til slutt sitter med 400.000,- på sparekonto. Må jeg betale formueskatt da? Når må man eventuelt betale formuesskatt og av hva?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Hvis jeg sparer av lønna mi og til slutt sitter med 400.000,- på sparekonto. Må jeg betale formueskatt da? Når må man eventuelt betale formuesskatt og av hva? Fra regjeringen.no "Nettoformuen framkommer ved samlet skattepliktig bruttoformue fratrukket gjeld. I 2008 er bunnfradraget i formuesskatten 350 000 kroner. For nettoformue i intervallet 350 000 - 540 000 kroner er formuesskattesatsen 0,9 pst. For nettoformue utover dette er satsen 1,1 pst." Så hvis du ikke har gjeld av noe slag måt du betale 0,9% av 50 000 kr. Dvs det kan jo hende du får større formue hvis du feks har bolig ol.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Men si at hun bare har sparepenger da og ingen bolig og sånn. Er det ikke da veldig utrettferdig at man må betale skatt av pengene man har spart. Dette er jo penger som kommer fra lønn som man allerede har betalt skatt på også skal man betale enda mer til staten bare for at man er flink til å spare....
DingDong Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 (endret) Men si at hun bare har sparepenger da og ingen bolig og sånn. Er det ikke da veldig utrettferdig at man må betale skatt av pengene man har spart. Dette er jo penger som kommer fra lønn som man allerede har betalt skatt på også skal man betale enda mer til staten bare for at man er flink til å spare.... Jo, det er veldig urettferdig! Her er fire skatteformer jeg mener er helt forjævlig urettferdig, og i tillegg kommer jeg med en forklaring på hvorfor. Formueskatt Du blir premiert for å bruke opp pengene dine, og straffet for å spare. Det holder rett og slett ikke å si at de rike må bidra mer, for hvis vi ser på starttaksten for formueskatt, så er det tydelig at man ikke trenger å være rik før de kommer og skal ha sitt... Når ble det å ha 350 000 kroner i verdier det samme som å være rik? Skatt på kapitalinntekter Igjen, hvis du sparer 100 000 kroner på en bankkonto i ett år, og renten er 7%, så får du 7000 kroner i renteinntekter. Disse renteinntektene må du betale 28% skatt på. Dermed må du betale 1960 kroner i skatt, og står bare igjen med 5040 kroner. Det verste med dette, er at man straffes for å være flink og spare. Det blir jo helt feil. Hadde det ikke vært bedre at vedkommende hadde fått lov til å beholde alle de 7000 kronene? Inflasjonsmålet Det er en ting til, som ikke er tatt med i beregninga her, og det er Norges Banks årlige inflasjonsmål på 2,5%. Inflasjon betyr at du får kjøpt mindre for pengene om ett år, og derfor er inflasjon skjult beskatning (og den rammer alle). (Inflasjon er én av grunnen til at prisene stiger, for ettersom næringslivet effektiviserer, blir det billigere å produsere, likevel øker prisene. Se bare på kroneis, den kostet engang ei krone, i dag er den litt dyrere...) Dermed fordunster også kjøpekraften for de resterende 5040 kronene med omkring 2,5% - altså har du bare reell kjøpekraft lik 4914 kroner, etter å ha spart 100 000 kroner i ett år. Skatt på arv Så har du gått der hele livet, betalt inntektsskat, lån, inflasjon, spart penger og betalt kapitalskatt ... Du dør, og ungene dine får en enorm skattebyrde, slik at de må selge barndomshjemmet sitt... --- Greia er at dette skjer igjen og igjen og igjen hele tiden, for hver generasjon som dør. Sannheten er at vi borgere ikke eier en drit, vi bare disponerer, for Staten tar over alt etterhvert som tiden går. Dette er grunnen til at du, etter maaaange generasjoner med familie, fortsatt må ta opp lån til bolig og jobbe hele uken for å få endene til å møtes. Skjønner dere at systemet ikke er til det beste for oss, men for Staten? Endret 8. januar 2009 av DingDong
Gjest Enig med DingDong Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Jo, det er veldig urettferdig! Her er fire skatteformer jeg mener er helt forjævlig urettferdig, og i tillegg kommer jeg med en forklaring på hvorfor. Formueskatt Du blir premiert for å bruke opp pengene dine, og straffet for å spare. Det holder rett og slett ikke å si at de rike må bidra mer, for hvis vi ser på starttaksten for formueskatt, så er det tydelig at man ikke trenger å være rik før de kommer og skal ha sitt... Når ble det å ha 350 000 kroner i verdier det samme som å være rik? Skatt på kapitalinntekter Igjen, hvis du sparer 100 000 kroner på en bankkonto i ett år, og renten er 7%, så får du 7000 kroner i renteinntekter. Disse renteinntektene må du betale 28% skatt på. Dermed må du betale 1960 kroner i skatt, og står bare igjen med 5040 kroner. Det verste med dette, er at man straffes for å være flink og spare. Det blir jo helt feil. Hadde det ikke vært bedre at vedkommende hadde fått lov til å beholde alle de 7000 kronene? Inflasjonsmålet Det er en ting til, som ikke er tatt med i beregninga her, og det er Norges Banks årlige inflasjonsmål på 2,5%. Inflasjon betyr at du får kjøpt mindre for pengene om ett år, og derfor er inflasjon skjult beskatning (og den rammer alle). (Inflasjon er én av grunnen til at prisene stiger, for ettersom næringslivet effektiviserer, blir det billigere å produsere, likevel øker prisene. Se bare på kroneis, den kostet engang ei krone, i dag er den litt dyrere...) Dermed fordunster også kjøpekraften for de resterende 5040 kronene med omkring 2,5% - altså har du bare reell kjøpekraft lik 4914 kroner, etter å ha spart 100 000 kroner i ett år. Skatt på arv Så har du gått der hele livet, betalt inntektsskat, lån, inflasjon, spart penger og betalt kapitalskatt ... Du dør, og ungene dine får en enorm skattebyrde, slik at de må selge barndomshjemmet sitt... --- Greia er at dette skjer igjen og igjen og igjen hele tiden, for hver generasjon som dør. Sannheten er at vi borgere ikke eier en drit, vi bare disponerer, for Staten tar over alt etterhvert som tiden går. Dette er grunnen til at du, etter maaaange generasjoner med familie, fortsatt må ta opp lån til bolig og jobbe hele uken for å få endene til å møtes. Skjønner dere at systemet ikke er til det beste for oss, men for Staten? DINGDONG! Jeg har lenge tenkt å registrere meg, men gidder ikke. Deler dine synspunkter i absolutt alt! Den gangen jeg er uenig med deg, skal jeg registrere meg! Hilsen gjest i salgshistorikk-tråden og en del andre tråder her hvor vi har vært enige med hverandre, og begge har uttrykt det :D
DingDong Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 DINGDONG! Jeg har lenge tenkt å registrere meg, men gidder ikke. Deler dine synspunkter i absolutt alt! Den gangen jeg er uenig med deg, skal jeg registrere meg! Hilsen gjest i salgshistorikk-tråden og en del andre tråder her hvor vi har vært enige med hverandre, og begge har uttrykt det :D Oho! Jøss, så trivelig å høre da, for det er ikke ofte folk er enige med meg
Gjest Enigmed DingDong Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Oho! Jøss, så trivelig å høre da, for det er ikke ofte folk er enige med meg Ikke med meg, heller, :D
DingDong Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 (endret) Ikke med meg, heller, :D Hahaha, nei, det er konsekvensen av å tenke selv det, vet du Endret 8. januar 2009 av DingDong
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå