Gå til innhold

Skolen og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret
Skrevet

Er kommet i en frustrerende situasjon.Far til mitt yngste barn har begynt å jobbe på skolen til mitt eldste.Vi ligger nå i en barnefordelingssak og han bruker informasjon om mitt eldste barn,som ikke er hans, for å sverte meg.Barnevernet var for en tid tilbake inne i bildet fordi eldstebarnet mitt slet litt og skolen sendte bekymringsmelding.Denne saken ble raskt henlagt som vanlig tenåringsproblematikk.

Denne infoen fikk han etter å ha begynt å jobbe der.Kan ikke bevise det,og rektor stiller seg bak og støtter min eks.

Nå har det seg slik at jeg har fått en mail fra min eks hvor han benekter at han har hørt noe på skolen,men uansett ville brutt taushetsløftet i en rettsak.

Kjenner at det koker i meg,og jeg mener at den mannen burde ikke jobbe på en skole hvor mitt barn går.Han burde ikke ha en taushetsbelagt jobb i det hele tatt.

Men hva gjør jeg,hvem henvender jeg meg til,føler meg så alene mot ledelsen på skolen.Har lyst å slenge mailen i bordet til rektor å si se her,for en illojal ansatt du har.men motet svikter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta i allefall på utskriften av mailen i tilfelle du får bruk for den en dag. Ta gjerne også vare på selve mailen, for det er ingen sak for selv oss med lite datakunnskap å forfalske en utskrift. Å forfalske selve mailen må vel litt mer til for å klare. Jeg tror man kan gå på politistasjonen og be dem ta en dokumentert ekte utskrift av en mail. Man kan i allefall det med sms'er man vil ha utskrift av har jeg hørt.

Men kanskje du bør fortsette å maile med han sånn at han avslører seg skikkelig før du gjør noe. Ingen kan "straffes" for noe de kanskje kan gjøre en gang i framtida. Da er det mye mer nyttig å ha bevis for at han allerede har brutt taushetsløftet.

Skrevet

Hvorvidt din eks burde jobbe i et yrke hvor man har taushetsplikt eller ikke, er ikke opptil deg å vurdere. Det kan hende han er dyktig i jobben sin, men barnefordelingssaker er bitre, og vi vet alle at enkelte bruker ALT for å ødelegge for sitt eget barns andre forelder-

Men hvis eksen din har tilegnet seg informasjon, gjennom jobb, om din sønn han i utgangspunktet ikke burde visst, er det noen som har brutt taushetsplikten sin.

Hvis motet svikter i møtesammenheng, synes jeg du skal ha med en du kjenner og stoler på i et evt møte. Du kan også velge å be om å få snakke med skolesjefen.

Men være så snill og vær saklig og konstruktiv, det skylder du barnet ditt. Og det oppnår du mest respekt med.

Skrevet

Taushetsplikt....det tror jeg ikke eksisterer i den norske skole. Der får man jo høre alt om andre elever enn sitt eget barn.

Jeg skal være glad den dagen skolen er over for mitt barn.

En liten avsporing.......

Skrevet
Taushetsplikt....det tror jeg ikke eksisterer i den norske skole. Der får man jo høre alt om andre elever enn sitt eget barn.

Jeg skal være glad den dagen skolen er over for mitt barn.

En liten avsporing.......

Jeg har erfaring med mange skoler i mange sammenhenger. Der klarer de fint å ivareta taushetsplikten.

Enten har du vært ekstremt uheldig, og bør ta dette opp med skolesjefen. Eller så er du en av skolehaterne som leter etter feil og mangler. Og den som leter finner, vanligvis. Det handler jo om hvilke øyne man ser med og hvor flink man er til å vri på det man ser og hører.

Skrevet
Jeg har erfaring med mange skoler i mange sammenhenger. Der klarer de fint å ivareta taushetsplikten.

Enten har du vært ekstremt uheldig, og bør ta dette opp med skolesjefen. Eller så er du en av skolehaterne som leter etter feil og mangler. Og den som leter finner, vanligvis. Det handler jo om hvilke øyne man ser med og hvor flink man er til å vri på det man ser og hører.

:klø: Jeg er da ingen skolehater som leter etter feil og mangler.Jeg er en mor som ikke føler meg trygg pga drittslenging og svertekampanje fra en eks som tilfeldigvis er ansatt på skolen.Når han indikerer at han bryter taushetsplikten hvis han må,kan jeg ikke bare la det gå???Tar jeg helt feil i det??

Skrevet
:klø: Jeg er da ingen skolehater som leter etter feil og mangler.Jeg er en mor som ikke føler meg trygg pga drittslenging og svertekampanje fra en eks som tilfeldigvis er ansatt på skolen.Når han indikerer at han bryter taushetsplikten hvis han må,kan jeg ikke bare la det gå???Tar jeg helt feil i det??

Det innlegget du kommenterer her er jo myntet på et innlegg fra en annen gjest som hevder at taushetsplikt ikke eksisterer i norsk skole.

Skrevet

Så fortell meg hva taushetsplikten sier og hvor langt den går?

Det er jo alltid lett å SI at ting er ok...

Skrevet

Jeg kan vel si at jeg generelt også lurer på hvorfor lærere alltid må fortelle hvilke andre elever som sliter og trenger hjelp i skolen enn mitt eget barn. Er de så dumme at de tror at jeg ikke liker at mitt barn evt. skulle ha problemer alene og at jeg ikke takler det..jeg driter en lang marsj i andre barns problemer! Og om mitt barn har problemr så skal vel vi takle selv om vi ikke er "lik" alle andre!!!

En liten avsppring igjen sikkert...men lærere må være noen av de dummeste jeg vet om og temmelig løsmunnete!

Skrevet
Jeg kan vel si at jeg generelt også lurer på hvorfor lærere alltid må fortelle hvilke andre elever som sliter og trenger hjelp i skolen enn mitt eget barn. Er de så dumme at de tror at jeg ikke liker at mitt barn evt. skulle ha problemer alene og at jeg ikke takler det..jeg driter en lang marsj i andre barns problemer! Og om mitt barn har problemr så skal vel vi takle selv om vi ikke er "lik" alle andre!!!

En liten avsppring igjen sikkert...men lærere må være noen av de dummeste jeg vet om og temmelig løsmunnete!

Jeg vil ikke påstå at det er veldig klokt eller intelligent å si sånne generaliserende ting som du sier her. Hørt om at ting du sier og gjør kan slå tilbake på deg selv?

Skrevet

Dersom din eks har mottatt informasjon om elever som ansatt på skolen, har han ikke brutt noen taushetsplikt. Det er de som evt har gitt opplysninger som han ikke skulle ha hatt som da har bvrut den. Men det kan vel være helt legitime tgrunner til at han har fått informasjon om din sønn.

Det at han i en mail til deg skriver at han vil kunne vurdere å bryte taushetsplikten sin i en rettsak er lite sjarmerende, men ikke ulovlig på noen måte.

Jeg tror du må være mer saklig dersom du skal komme noen vei i forhold til eksen.

Skrevet
Jeg vil ikke påstå at det er veldig klokt eller intelligent å si sånne generaliserende ting som du sier her. Hørt om at ting du sier og gjør kan slå tilbake på deg selv?

Så fortell meg så hvorfor lærere forteller meg at andre elever også har problemer? Tror de virkelig at jeg liker at mine barn havner i samme kategori,eller at jeg ikke takler at kun mitt barn har problemer? Er det en smitteffekt? Lærer barn av hverandre? Hvis det er noen som er generaliserende så må det være lærere. Og dumme og løsmunnete.

De har forøvrig også sagt at mine barn bør finne seg flinkere og mer oppegående venner. Og slik jeg tolker de bør jeg nok helst finne en bedre skole!

Hvorfor skulle dette slå tilbake på meg? Jeg har også taushetsplikt i mitt yrke, men forteller da aldri at andre har samme problemer og navngir ihvertfall ingen.

Skrevet
Så fortell meg så hvorfor lærere forteller meg at andre elever også har problemer? Tror de virkelig at jeg liker at mine barn havner i samme kategori,eller at jeg ikke takler at kun mitt barn har problemer? Er det en smitteffekt? Lærer barn av hverandre? Hvis det er noen som er generaliserende så må det være lærere. Og dumme og løsmunnete.

De har forøvrig også sagt at mine barn bør finne seg flinkere og mer oppegående venner. Og slik jeg tolker de bør jeg nok helst finne en bedre skole!

Hvorfor skulle dette slå tilbake på meg? Jeg har også taushetsplikt i mitt yrke, men forteller da aldri at andre har samme problemer og navngir ihvertfall ingen.

Jeg tolker det forøvrig også slik at lærerne er udugelige og ikke klarer å lære bort!

Så lett å si at elevene har problemer....

Skrevet
Jeg tolker det forøvrig også slik at lærerne er udugelige og ikke klarer å lære bort!

Så lett å si at elevene har problemer....

Og da har du helt rett; det slår tilbake på dem selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...