Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Jeg har begynt å lure på om de har rett, de middelaldrende jeg kjenner som ikke vil bruke tid på Facebook og Msn messenger, men i stedet ringe til folk, eller møte dem ansikt til ansikt. Jeg merker selv at avstanden til dem jeg er glad i, blir større jo mer elektronisk kommunikasjonen er. En sms nå og da går greit, men å aldri ringes, aldri møtes- det setter ubønnhørlig sine likegyldige spor i et vennskapsforhold. Og det er ikke noe bra ved det. Selv ved lange avstander er det mer kontaktskapende å sende eller motta et kort eller brev i posten, enn å motta en mail eller melding via Facebook. Hva tenker dere andre forumbrukere om dette? Enige? Uenige?
Cognizance Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Jeg er ihvertfall enig. Elektronisk kommunikasjon er veldig upersonlig.
Anglofil Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 (endret) Både enig og uenig. På en side så er jeg enig i at det kan skape virke avstandsskapende, på den måten at man ikke trenger å snakke med noen ansikt til ansikt. Det kan lett føre til at man ikke 'gidder' å ringe, for det virker enklere å bare sende en sms. På en annen side kan det være befriende. Jeg er ikke spesielt glad i telefonsamtaler, derfor synes jeg det er veldig greit å bare kunne sende en sms. Det gjør ting enklere å slippe å ringe rundt, spesielt fordi jeg selv er politisk aktiv, og vært aktiv i ulike organisasjoner. Det sparer ihvertfall meg for en del tid. For meg som nå er i et avstandsforhold, hvor min kjære bor ganske mange mil unna meg, er disse kommunikasjonsverktøyene svært nyttige å ha. Vi veksler mellom msn, sms og telefon/skype. Det gjør at vi kan beholde kontakten alle dager vi ikke får sett hverandre. Sånn sett oppleves den elektriske kommunikasjonen som en befrielse, selv om jeg helst skulle ha sett kjæresten min i levende live hver eneste dag. Siden jeg bor hjemme hos mine foreldre, passer det heller ikke alltid med lange og dype samtaler over telefon, da er det greit med f. eks msn. Man kan dermed beholde kontakten, uten at man vekker hele huset for å si det på den måten. Selvsagt er ikke slik kommunikasjon, som da gjerne foregår skriftlig, helt uproblematisk. Har opplevd at det kan oppstå misforståelser, da ord i en skriftlig setting ikke alltid uttrykker det samme som i en muntlig setting. Heldigvis er min partner og jeg voksne nok til å løse slike konflikter, men nei, det er ikke helt uproblematisk. Mvh Yvonne Endret 7. januar 2009 av Yvonne
Bellatrix Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Jeg er enig med Yvonne. Å få en telefon eller et brev fra en venninne er kjempekoselig, samtidig gjør teknologien det enklere å holde kontakt med folk. Terskelen er mye lavere for å sende folk en melding på msn enn for å ringe noen, så det kan gjøre at jeg tar kontakt med folk jeg kanskje ikke ville ringt til om jeg ikke hadde hatt elektronisk kommunikasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå