Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Jeg skal kjøpe en lampe til 50 USD på ebay. Hvor mye må jeg da betale i moms/toll/gebyr? Er det kun 25 % som skal legges til når man kjøper ting online?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Jeg skal kjøpe en lampe til 50 USD på ebay. Hvor mye må jeg da betale i moms/toll/gebyr? Er det kun 25 % som skal legges til når man kjøper ting online? 25% av vareverdi + frakt i moms. Toll betales kun på mat og klær som regel.
DingDong Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 For å regne ut merverdiavgift, så kan du bruke følgende "formel"; (pris + frakt) * 1,25 = totalpris I tillegg til merverdiavgift tilkommer også postens gebyrer. Jeg mener det er omkring en hundrings for forenklet tollbehandling. Du kan dog være heldig å slippe. Det er veldig vanlig at man slipper unna, fordi mange selgere på ebay setter mindre pris på pakken enn den reelle verdien. (Under 200 kroner, noen setter også "gift" (gave) og da er beløpsgrensen kr 1000).
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Er bøker momsfritt når man kjøper de på nett i utlandet?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Er bøker momsfritt når man kjøper de på nett i utlandet? Jepp, bøker er momsfrie. Men hvis du kjøper en bok til 200 og en dvd til 100 kr, må du betale moms av dvden, selv om verdien på akkurat den er under 100 kr. Dette er fordi moms beregnes av forsendelsen, og så lenge den har en verdi på over 200 nok(her 300 nok) må alt som kan belastes moms belastes. Husk at fra firma til privatperson er det ikke noe som heter gave, dette gjelder bare mellom to privatpersoner og så lenge verdien er under 1000 nok. Synes forøvrig det er noe tull at grensen for momsfritak er bare 200 kr. Har vært slik i alle herrens år og er helt idiotisk med tanke på prisindeksen her i landet, hvordan den har økt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå