:-) anna Skrevet 24. juni 2003 #21 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg tror du kommer til å bli en fantastisk mor for et barn, når den tid kommer. Med eller uten guvernante. Tror ikke at en guvernante/dagmamma/praktikant vil ha noe negativ påvirkning... Det eneste jeg kan komme på er at dere kan få litt utfordringer med å skape barnet en kontaktflate. De fleste andre barn her i landet går jo i barnehage, så det er ikke sikkert det er så mange lekekamerater i nærheten. Men det er jo ikke et problem før barnet er ett - to år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 24. juni 2003 #22 Del Skrevet 24. juni 2003 For de som ikke vet hva en guvernante er: guvernante (fr. gouvernante, av gouverner, styre), privatlærerinne, især ansatt i privathusholdning for å undervise barn. (caplex) guvernante guver|nan`te f1 el. m1 (fra fr, av gouverner 'styre') om e og utenl forh: lærerinne som bor i huset hos en familie og underviser barna der . (bokmålsordboka) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #23 Del Skrevet 25. juni 2003 Dagmamma, hushjelp, eller en som gjør rent kaller vi det her. Mange som har slike i dagens travle hverdag. Det høres bare litt finere ut å kalle det guvernante. Tilhører en litt annen tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 25. juni 2003 #24 Del Skrevet 25. juni 2003 Hva Minnie vil gjøre når den tid evt. kommer er hennes sak, og ingen andres. Fra mitt ståsted så mener jeg at når man får barn, ja, da forsaker man ting, og prioriterer barnet/barna - UTEN at man gir slipp på sitt eget liv. Min erfaring tilsier at det også er mulig å kombinere karriere OG barn - jeg har selv 3 barn og har en jobb på ledernivå. Og ja, jeg har masser av overskudd til mine barn etter endt arbeidsdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 25. juni 2003 #25 Del Skrevet 25. juni 2003 Det er mange her som synes å være av den oppfatning at barn helst bør gå i barnehage, for å lære seg sosiale ferdigheter bl.a. Jeg skjønner ikke helt hva dere snakker om, for meg er barnehage et sted hvor barnet har det bra mens foreldrene jobber, hverken mer eller mindre. Det er ikke noe bør /bør ikke med i bildet med hensyn til sosiale ferdigheter. Så lenge barna på en eller annen måte leker med andre barn, så er vel det dekket? Jeg reagerte litt, for det jeg hører oftest er at barn før de starter i barnehage er kreative og flinke til å finne på ting selv når de skal leke seg. Etter en stund i barnehage blir de vant til å bli fortalt hva de skal gjøre, og kommer ikke på noe selv lenger. Deres evne til initiativ får ikke utvikle seg. Klassisk guvernante er nok noe som ikke er beundringsverdig, da er det guvernanten som er i helhet omsorgsperson, mens foreldrene er noen barnet ikke kjenner særlig godt. Moderne guvernanter og moderne mødre vil vel neppe lage seg et slikt system. Sålenge foreldrene har sterke bånd til barnet sitt og deltar både med tid og glede, ser jeg ikke noe galt i å ha varierende former for hjelp, det være seg guvernante/ dagmamma/ praktikant /barnehage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junebug Skrevet 25. juni 2003 #26 Del Skrevet 25. juni 2003 Jeg tror du skal slite litt hvis du ønsker å finne en guvernante i Norge, Minnie. Jeg tviler på at det er mange (før)skolelærerutdannete som ønsker å gjøre husarbeid i tillegg til barnepass. Praktikant, au-pair eller dagmamma er det større sjanser for at du får ansatt. Siden du har hjemmekontor, høres det ut som en fin løsning for deg å ha noen å passe på barnet hjemme. Selv har jeg ikke barn, men har lyst på barn snart. Skulle jeg være så heldig å få barn, har jeg lyst til å ha full fødselspermisjon og heller ha redusert stilling de første årene for å være mest mulig sammen med barnet, så får barnet litt kortere dager i barnehagen. Jeg synes barnehage er bra for barn, jeg likte meg ihvertfall godt i barnehage selv. Dessuten treffer de mange andre barn og får venner der. Er barna hjemme kan det bli litt kjedelig med bare mamma og barnevakten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amber Skrevet 25. juni 2003 #27 Del Skrevet 25. juni 2003 I USA (og mange andre land) finnes det ikke noe som heter fødselspenger. Mange har ikke råd til å være hjemme med barnet i et helt år, og må begynne å jobbe igjen. Jeg tror at det er positivt å ha en såkalt Nanny til å passe barnet, og i tillegg stelle litt hjemme for seg. I tillegg er det viktig at barnet får ha kontakt med andre barn. I norge er de fleste barn i barnehage eller hos dagmamma, en Nanny er ikke så vanlig. I den sammenheng er det kanskje bedre å ha en Nanny de første årene, og så velge barnehage? Jeg har jobbet som Nanny i USA, der begge foreldrene var karrieremennesker. Datteren deres savnet mamma konstant, selv om hun og jeg hadde det kjempegøy. Hun kunne komme hjem sent hver kveld... Det synes jeg er litt negativt. Man må finne en balansegang tror jeg. Minnie har bodd mye i utlandet og er vant til andre omstendigheter enn de fleste. Men jeg tror ikke det vil fungere like bra her i Norge som det gjør der borte. Som noen sa lenger opp her, det blir ikke lett å finne en slik person........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #28 Del Skrevet 25. juni 2003 Skal du søke i avisen etter Guvernante?? Mulig HKH Sonja har noen hun kan anbefale. Søk etter praktikant evt. dagmamma som tar driten etter oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiit Skrevet 25. juni 2003 #29 Del Skrevet 25. juni 2003 Mulig dette ikke passer inn i denne tråden, men det var jo du som startet den Minnie. Jeg lurer på hvorfor du tenker på å adoptere? Kanskje du har sagt noe om det tidligere på andre debatter. Jeg har ikke fått med meg det.... Det er jo veldig personlige spørsmål, så du får tilgi meg og la være å svare dersom du synes jeg trår over dine grenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 26. juni 2003 #30 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg synes det er greit å ansette noen til å passe barnet så lenge en selv akter å være en deltagende mor også. Og det sier jo du Minnie at du skal. Å ha en person som er der for barnet i det daglige, tar seg av de praktiske gjøremål ifm med barnet, det er bare fint. Men som andre sier, turer, lesestunder, litt lek, bading ol, det bør også mor engasjere seg i. Det er viktig at barnet hele tiden vet hvem som er foreldrene. Jeg har selv vært Au Pair i USA. Hadde det helt topp, men reagerte på måten familielivet fungerte. Far var borte stort sett hele dagen, mor var hjemmeværende, men drev med all slags aktiviteter (tennis, veldedighet og bla bla bla) og var derfor nesten aldri hjemme. Barna så jo nesten ikke foreldrene sine, noe jeg synes er trist. Så lenge man unngår situasjoner som dette synes jeg guvernante/praktikant/Au Pair er en fin løsning. En annen ting er at jeg synes helgene bør være familietid, selv om man aktivt velger å satse på karriere. I helgen bør det være mor og far som tar seg av de daglige gjøremål. Men det er min mening da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 26. juni 2003 #31 Del Skrevet 26. juni 2003 Det er ikke alle som kan bære frem barn, og hvis man da ønsker å stifte familie er adopsjon et fint alternativ. Jeg synes egentlig adopsjon er litt stigmatisert som "worst case scenario" når det er en veldig bra løsning. Det virker som det her forventes at "skal man adoptere, må man ta seg myye bedre av barnet enn ellers". De fleste barn som vokser opp har det bra, og såklart at potensielle lurveforeldre ikke bør adoptere, men ellers kan det godt liberaliseres litt. Jeg synes også at adopsjon stigmatiseres som at man har "feilet" på en måte, og derfor er det mange som kjører på med prøverør i årsvis osv. Hadde det vært opp til meg, hadde prøverørsavdelingene blitt lagt ned, og alle blitt henvist til adopsjon.. men nå har jeg sannsynligvis provosert mange så det kan vi ta i en annen tråd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 29. juni 2003 #32 Del Skrevet 29. juni 2003 Minnie; jeg tror barna dine kommer til å få det bedre enn veldig mange andre barn. De blir oppdratt av en åpenbart reflektert person som tenker på sine barns beste. Har også vært au-pair og sett mye rart, men barna i "min" familie hadde foreldre som brukte mye tid på barna sine. De dro på turer i helgene vel vitende om at huset var ryddig og rent når de kom hjem. Tror ikke barn skades av å være sammen med flere enn to omsorgspersoner så lenge denne guvernanten er engasjert og glad i barnet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 29. juni 2003 #33 Del Skrevet 29. juni 2003 Guvernante ? For meg høres det ut som en etterlevning fra den engelske overklassen på forrige århundre. Da mødrene ikke orket bruke tid på barna sine annet enn å vise de fram i te-selskaper. Misunnelse ? Jeg synes heller synd på de som ikke har oppdaget hva som virkelig betyr noe i livet - har aldri angret en dag på at jeg forsaket mye da ungene var små bare for at en av oss alltid skulle være hjemme. Jeg tror at man går glipp av mye av kontakten med egne barn dersom man helt fra de er små, overlater det daglige stell til andre. Og hvordan du, Celine kan si at Minnie`s barn kommer til å få det bedre enn veldig mange andre barn ... det forstår jeg desverre ikke - på hvilken måte mener du da ? For min egen del så tar jeg slike innlegg med en stor klype salt ... det virker som så mye annet at det er skrevet av en som har sett for mye på film... jeg klarer ikke helt ta det alvorlig - beklager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 29. juni 2003 #34 Del Skrevet 29. juni 2003 Jo, Hilde.. Det jeg mener med at de vil få det bedre enn mange andre barn er at det er veldig mange barn i de norske hjem hvis behov overhodet ikke blir tatt på alvor... Jeg kjenner selv til foreldre som helt klart setter egne behov fremfor barnas og jeg grøsser av vemmelse.. (jeg prater nå om det psykiske, ikke bleieskift, mat og stell) Minnie virker som om hun har tenkt gjennom hvordan hun vil oppdra sine barn og det står klart for meg at hun vil det på grunn av barnas behov og ikke sine egne. Jeg vil også det beste for mine barn, men mine ressurser begrenser seg til barnehageplass og full tids jobb utenfor hjemmet. Det hadde vært deilig å hatt muligheten; en guvernante hjemme til å stelle og stulle mens jeg satt på hjemmekontoret og arbeidet.. Tenk å slippe reiseveien samtidig som at barna var rett i nærheten og kunne, dersom det var nødvendig, også oppsøke meg i løpet av dagen. Vi som har jobb og barn i barnehage har ikke den muligheten (misforstå meg ikke; har ingen grunn til å klage er jo igrunnen veldig heldig som har barnehageplass til begge to ) Så vidt jeg skjønner er det ikke snakk om å begynne å jobbe noe tidligere enn det som er "standard" uansett.. Det er bare snakk om å gi barnet kvalitetstid istedenfor bare tid. Ellers er jeg enig at ordet guvernante kan få det til å vrenge seg i den mest solide festmage :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 29. juni 2003 #35 Del Skrevet 29. juni 2003 Celine - jeg tror dine unger har det fint, jeg ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 29. juni 2003 #36 Del Skrevet 29. juni 2003 Takk, Hilde.. Man gjør jo så godt man kan :D Tror de har det bra, skal på ferie imorgen og minstemann tror ikke helt på at han skal få kjøre båt. Kan jo bli spennende når han finner ut at jeg faktisk ikke tuller God sommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 29. juni 2003 #37 Del Skrevet 29. juni 2003 God sommer til deg og, Celine ... kos deg med ungene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 30. juni 2003 #38 Del Skrevet 30. juni 2003 Hilde, jeg kunne ikke vært mer enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå