Gå til innhold

Fant ut at svoger er utro...

Anbefalte innlegg

Gjest annemarte
Skrevet

Jeg jobber som nattresepsjonist på ett hotell i en stor kjede i Oslo. I julen tok jeg en ekstravakt på ett av kjedens andre hoteller i samme by, som følge av akutt sykdom.

I det jeg går på jobb, klargjør for natten, kjører rutiner osv, ser jeg navnet til svogeren min dukker opp på listene, rart tenkte jeg, siden han bor i Oslo. Så av nysgjerrighets skyld spurte jeg kveldsvakten om XXX rom nr. hadde sjekket inn alene. Dem kunne fortelle at han hadde sjekket inn sammen med en vakker blondine! Kult, tenkte jeg, han og samboeren skal vel ha en romantisk get away midt i hverdagens stress og mas.

I løpet av natten kom jeg på at jeg kunne overraske dem med en superromantisk frokost på sengen som en liten ekstra ting, så jeg fikk frokostkokken til å lage noe skikkelig digg. Så tok jeg dette med meg opp i etasjen, og banket på rommet. Etter en liten stund åpnet en høy blond kvinne døren, og hun var absolutt ikke samboeren til min svoger!!!! Jeg kunne se at min svoger lå i sengen bak å sov, trodde jeg da... Jeg bare stotret frem at det var en gave fra hotellet i forbindelse med jubileum og stakk...

En time senere, rundt 09.00 fikk jeg en sms fra svogeren min; "Sier du at du så meg på hotellet til noen, sier jeg til hotelledelsen at du brøt taushetsplikten din ovenfor gjester".

Det som er at jeg undersøkte litt rundt reglementet, og sier jeg noe om gjester er dette oppsigelsesgrunn...

Så nå veit jeg ikke hva jeg skal gjøre, skal jeg si det til mannen min? SKal jeg si det til samboeren til svogeren min? Skal jeg la det passere og møte drittsekken i hver eneste familiesammenkomst stilltiende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, den var litt kinkig.

Hva med å ta en prat med sjefen, og forklare situasjonen? Det kan hende han/hun vil skjønne at du er i en vanskelig stilling, og ha forståelse for det om du vil fortelle til søsteren din at mannen hennes er utro. Det vil jo tross alt "bare" være reglementet på jobben du bryter, ikke loven, så om ledelsen vil beholde deg til tross for klage fra svogeren din, er det ingeting han kan gjøre.

Skrevet

Du skal huske at du ikke var der som privatperson, men som representant for hotellet, og at du i den forbindelse er underlagt et lovverk som profesjonell, som du har forpliktet deg til å følge.

Du skal heller ikke komme ubedt på døren til par du kjenner, selv om det var ment som en hyggelig gest kan det hende de har planer om helt andre ting enn god frokost på hotellnatten sin ;)

Skrevet
Hm, den var litt kinkig.

Hva med å ta en prat med sjefen, og forklare situasjonen? Det kan hende han/hun vil skjønne at du er i en vanskelig stilling, og ha forståelse for det om du vil fortelle til søsteren din at mannen hennes er utro. Det vil jo tross alt "bare" være reglementet på jobben du bryter, ikke loven, så om ledelsen vil beholde deg til tross for klage fra svogeren din, er det ingeting han kan gjøre.

Er du morsom?

Ledelsen kan ikke beholde en ansatt som vil sladre om hvem hotellgjestene har sex med.

Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg virkelig ikke giddet å risikere å miste jobben fordi svogeren min var utro. Du har for det første ikke noe med hva han driver med, selv om han er familie, hans utroskap er hans sak- hvis det å vite det du vet gnager på samvittigheten din så får du heller snakke med han direkte. Når du er på jobb, er han en gjest på linje med alle andre gjester, og har du taushetsplikt så gjelder den ham også. For det andre så trenger du vel jobben din, både nå og gode referanser senere.

Skrevet

Jeg ville ikke risikert jobben på grunn av en tosk til svoger. Hadde latt det passert i stillhet. Det faktum at du vet vil sikkert plage han hver gang han ser deg i forskjellige familiesammenhenger...

Gjest Elfrida
Skrevet

Du kan jo videresende meldingen hans til søsteren din, det er jo en innrømmelse han har kommet med helt selv.

Skrevet

JEG hadde ikke villet risikere at min søster slo hånden av meg når hun fant ut at jeg visste og ikke sa noe...

Så jeg hadde definitivt sagt fra. Tror ikke han hadde hatt tid til å slarve til sjefen min etterpå gitt... han hadde vært for opptatt med å samle sammen tingene sine fra gata...

Skrevet
Du kan jo videresende meldingen hans til søsteren din, det er jo en innrømmelse han har kommet med helt selv.

ja, eller la sms ligge litt "opp i dagen" så din mann eller søster/svigerinne ser den. Ser mannen din den så kan jo han formidle det videre.

Jeg hadde uansett snakket med sjefen. og lurt på hva de godtok og hvordan jeg kunne gå frem. Også vist frem sms fra svoger til sjefen.

Skrevet
Er du morsom?

Ledelsen kan ikke beholde en ansatt som vil sladre om hvem hotellgjestene har sex med.

Jeg tror heller du har lite erfaring med arbeidslivet.

Det er ikke snakk om å sladre vilt om hvem hotellgjestene ligger med, det er snakk om å fortelle om èn hotellgjest, av hensyn til den nærmeste familien. En god sjef vil ikke sparke en ellers dyktig ansatt på grunn av ett enkeltstående regelbrudd av den typen - og det er enda mindre sjanse for at det vil skje om den ansatte har vist så stor lojalitet overfor jobben at hun tok det opp med sjefen først.

Skrevet (endret)

Man skal være bra dum som booker seg inn på hotellet, for å være utro mot slekta... Må være orntli hotellmangel i tiggerstaden.

Endret av mrs_bond
Gjest Brun&blid
Skrevet

Det kunne tross alt vært verre. Tenk om du i stedet hadde oppdaget at samboeren din var en voldtektsforbryter? Eller at kjæresten din hadde vært prostituert! :sjokkert: Det er ille, det!

Skrevet (endret)
Man skal være bra dum som booker seg inn på hotellet, for å være utro mot slekta... Må være orntli hotellmangel i tiggerstaden.

Det var akkurat det jeg tenkte også...

Det finnes drøssevis av hoteller i Oslo, hvorfor sjekket han inn på akkurat det hotellet? Han vet jo helt sikkert at du jobber der...

Endret av mrs_bond
Skrevet
Jeg tror heller du har lite erfaring med arbeidslivet.

Det er ikke snakk om å sladre vilt om hvem hotellgjestene ligger med, det er snakk om å fortelle om èn hotellgjest, av hensyn til den nærmeste familien. En god sjef vil ikke sparke en ellers dyktig ansatt på grunn av ett enkeltstående regelbrudd av den typen - og det er enda mindre sjanse for at det vil skje om den ansatte har vist så stor lojalitet overfor jobben at hun tok det opp med sjefen først.

Det stemmer at jeg ikke er hotellansatt, men et hotell er avhengig av et ry, og at gjestene føler seg trygge der.

Hotellresepsjonister er erstattbare. Hvis det kommer ut at hotellansatte avslører utroskap, og i verste fall til og med med sjefens velsignelse, så skader det hotellet langt mer enn å måtte lyse ut en stilling.

Skrevet

Er problemet du veldig gjerne vil fortelle dette til samboeren? I så fall er det bare å sende en e-post eller sms fra nettet, og ingen ville kunne bevise at det var deg den kom fra. Svogeren din kan jo hevde at den kom fra deg, men da ville han samtidig innrømme at det var sant. Så det går fint an å fortelle dette uten å få sparken (noe heller ikke jeg tror du gjør på grunn av en enkeltstående hendelse av såpass spesiell karakter). En annen sak er jo at det er veldig mye mindre realt å sende en slik anonym mail eller sms til samboeren enn å fortelle det ansikt til ansikt.

Skrevet
Det kunne tross alt vært verre. Tenk om du i stedet hadde oppdaget at samboeren din var en voldtektsforbryter? Eller at kjæresten din hadde vært prostituert! :sjokkert: Det er ille, det!

Ja, ikke sant...

Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt opp jobben, fått meg en ny, og så sagt det til søsteren min... Hvis det er svogeren din i forbindelse med søster av din mann, tror jeg jeg vil latt det forbigå i stillhet:-)

Skrevet (endret)
Du skal huske at du ikke var der som privatperson, men som representant for hotellet, og at du i den forbindelse er underlagt et lovverk som profesjonell, som du har forpliktet deg til å følge.

Dette må vel være noe av det dummeste jeg har hørt! Hvis du seriøst mener at du ville latt din egen søster være sammen med en utro fyr, når du visste det, så, vel, da synes jeg du er et dårlig søsken...

Trådstarter:

Fortell ham at du akter å si det. Du kan ikke gå og la søstra di få pikk med blondinesaft på seg, når du er viten om det, vet du.

Endret av DingDong

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...