Gå til innhold

kjøpe lys sofa eller ikke - vil den bli "møkkete"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge tenkt å kjøpe oss ny sofagruppe. Vi synes begge a dete r fint med lys sofa. Men - sofaen brukes hver dag, av både voksne, barn og barns venner. Altså - en bruks sofa. Den både sittes og ligges i. Vi ser på en sofa som det står "hard bruk" på.

Den vi har nå var også "hard bruk" og har vart i hauger av år. Men fargespillet i den er slik at flekker ikke synes. Kjekt da ungene var små. Nå er ungene 10 år.

Vi tenker da på om sofaen blir fort møkkete..ser møkkete ut, eller holder de seg fine? evt hva gjør man med sofan for å holde den fin.

Vil dere anbefale en familie å ha lys sofa eller heller gå for en mørkere farge?

Vi har ikke lyst å kjøpe en sofa nå, og om to år måtte bytte den ut fordi den er stygg i stoffet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,jeg har hatt stoff i alle år, men siste jeg har er skinn.Og jeg er supernøye i hjemmet mitt men må si at jeg fikk jo sjokk, ,når jeg så hvor griste den kunne bli nå som jeg kan vaske av den!Det er helt utrolig.Men i dag får du vel stoff i mange varianter som kansje er lette å tørke av,litt andre tider nå.Men hva kan jeg si,du må nok fram med filla iallefall en gang om dagen med lys stoffsofa, men utrolig fint da!Har du flinke unger som ikke spiser i sofaen eller sitter der med sølete klær så er det jo enklere men hvis ikke så blir det mye vasking,he he.Lykke til med valget!

Skrevet

Vi har hvit sofa, og den tåler helt fint regelmessig besøk av nevøene på mellom 1 og 6 år. Har sørget for å ha trekk som kan vaskes. Har hendt at noen har klint sjokolade eller is i sofaen vår, og da er det veldig praktisk å bare kunne vaske det.

Men neste gang blir det nok skinnsofa, det er jo lettere å rengjøre.

Skrevet

Det vil jo bli en bruks-sofa..så spising der vil det absolutt bli !!

De i butikken vil jo selge så dem kan jeg ikke spørre.

Men vaske den en gang om dagen?? Seriøst?

Skrevet

He he nei, kommer jo ann på hvor nøye du er men jeg hadde aldri orka om ungene hadde sotte der å spist eller sølt og "la det ligge "til neste dag om du sjønner..For å si det sånn, om jeg hadde kjøpt ny sofa så ville jeg jo kjøpt en jeg digga og da vil du jo ha den ren og pen.Men morro om andre au her, som har enn sånn sofa, kan si hvor ofte de må over med filla for å holde den ren!Jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg, men om ikke du er så nøye holder det kansje ett par ganger i uka ;-))

Skrevet

Vi kjøpte sofa i en kaffe latte farge i microfiberstoff for noen år siden. Nå er vi igjen på sofajakt, for den har blitt skitten, ja - og det lar seg ikke fjerne. Det er ikke flekker som er det verste, men gråaktige partier der vi har sittet mye med f.eks jeans. Spesielt langs sømmer, kanter og andre fremstående områder. Vi er forresten to voksne. Med barn hadde jeg ikke tenkt tanken på lys stoffsofa - da hadde det blitt skinn!

I løpet av disse årene har vi byttet trekkene på putene en gang, men armlenene er det verre med... Dette var en sofa som skulle være sååå lett å holde ren (ifølge selgeren), og var merket med "Hard Bruk".

Vi tenkte på å trekke den om, men det er like dyrt som å kjøpe ny... Så jeg vil absolutt ikke anbefale lys sofa!

Skrevet

Vi har lyse sofaer i stuen. De er i kremfarget mikrofiber. Vi har "bare" hatt dem i 2½ år, men de er fremdeles like fine til tross for daglig bruk, to katter, diverse barnebesøk og nå baby. De har fått sølt alt fra ketchup til syltetøy på seg og kattene har kastet opp i dem et par ganger, men mikrofiber er utrolig enkelt å rengjøre med en våt klut så vi er veldig fornøyde.

Skrevet
Vi har lyse sofaer i stuen. De er i kremfarget mikrofiber. Vi har "bare" hatt dem i 2½ år, men de er fremdeles like fine til tross for daglig bruk, to katter, diverse barnebesøk og nå baby. De har fått sølt alt fra ketchup til syltetøy på seg og kattene har kastet opp i dem et par ganger, men mikrofiber er utrolig enkelt å rengjøre med en våt klut så vi er veldig fornøyde.

Signerer. Har hatt kremfarget mikrofibersofa i tre år. Har katt og barn, og venninner som har sølt rødvin. Ingen flekker på den :)

Skrevet

vi har barn og hvite sofaer. er bare å legge et pledd på dem om ungene skal ha lørdagskosen sin der. Kan vaske det om det blir skittent. Kanskje to ganger i året?

Skrevet
He he nei, kommer jo ann på hvor nøye du er men jeg hadde aldri orka om ungene hadde sotte der å spist eller sølt og "la det ligge "til neste dag om du sjønner..For å si det sånn, om jeg hadde kjøpt ny sofa så ville jeg jo kjøpt en jeg digga og da vil du jo ha den ren og pen.Men morro om andre au her, som har enn sånn sofa, kan si hvor ofte de må over med filla for å holde den ren!Jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg, men om ikke du er så nøye holder det kansje ett par ganger i uka ;-))

klart man tørker over/støvsuger om barna spiser og søler i sofaen. Trodde du vasket over sofane hver dag uansett jeg. Bare eter å ha sittet i den liksom..

Skrevet

Ser det er litt forskjell på opplevelsene med lys sofa. Det med jeans og gråaktige tone der man har sittet var lite fristende.

Hvorofor har ikke det skjedd i de andres sofaer?

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg hadde en lysbeige sofa tidligere i ullstoff som bare kan renses. Jeg er superstreng, og det er totalforbud mot drikke eller spise i nærheten av sofaen. Vi har tre gutter, og uansett hvor streng jeg var så jeg at det var umulig å holde den helt ren. Jeg ville iallefall ikke hatt en sofa igjen som bare kan renses, det er for tungvint. Det er ikke bare flekker fra spising som synes i en sofa, men litt avfargning av jeans og annen slitasje. Nå har jeg svart skinn og det er veldig lettvint. (Men jeg vasker over sofaene hver dag.)

Jeg hadde aldri kjøpt hvite sofaer igjen, og jeg vet ikke hvor gamle barn de som har svart som så langt er fornøyd med lys sofa har, men jeg vil påstå at det er stor forskjell på en baby og en femåring, og tiåringer for den saks skyld.

vi har barn og hvite sofaer. er bare å legge et pledd på dem om ungene skal ha lørdagskosen sin der. Kan vaske det om det blir skittent. Kanskje to ganger i året?

Dette gjorde jeg i en periode, men det ble jeg lei. Litt styr å være avhengig av å skulle legge et teppe i sofaen hver gang ungene skal sitte i den. Også ble det til at jeg kjøpte et fint teppe som kunne ligge på permanent i den ene sofaen som ble brukt av ungene, men det var jo ikke sånn jeg ville at sofaen skulle se ut. Derfor var det herlig å få en sofa i hus hvor jeg ikke trengte å tenke på dette hele tiden. :ler:

Det er godt mulig at dette oppleves annerledes med en sofa hvor stoffet enkelt kan tas av og vaskes, men erfaringen min er at jeg aldri mer skal ha lys sofa så lenge ungene er små.

Skrevet

Enig med Elastica og vil bare legge til at problemet ikke opphører selv om barna er store, jeans farger ofte håpløst mye av. Ikke nødvendigvis så mye at sofaen blir lyseblå, men nok til at man tydelig ser mørkere partier.

Skulle jeg hatt lys sofa igjen ville jeg i så fall godt for en som var beige eller lys grå og som var spettet i stoffet, da vises ikke ting like godt som hvis fargen er helt jevn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...