Gjest Gjest i dag Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Min ektefelle arvet en hytte før vi ble gift. Han har ikke særeie på den. Vil hele arven da tilfalle hans barn, eller vil den bli en del av min arv etter min mann?
gullet76 Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 (endret) Kanskje du finner noe her: http://www.advokatenhjelperdeg.no/JusGuiden/Arv/1782/1801 Reglene om skjevdeling står i ekteskapsloven. Hovedregelen er at de verdier man tar med inn i ekteskapet, og det man arver eller får i gave av andre enn ektefellen underveis, skal man kunne ta med ut igjen hvis ekteskapet oppløses. Men man kan velge feks særeie i live (pga evt skillsmisse) og evt felleseie ved død (og ikke skjevdele). Endret 7. januar 2009 av gullet76
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Hvis din ektefelle dør, kan du velge å sitte i uskifte dersom hans barn godtar dette. Slik jeg forstår det, har dere ingen andre avtaler om eiendeler enn at dere er gift. Det vil da normalt bety at du kan sitte i uskifte med, og ha råderett over hytten om han skulle falle fra først. Men du kan f.eks. ikke selge fast eiendom uten barnas tillatelse hvis du skulle sitte i uskifte. Velger du å skifte eller hans barn krever det, vil hytten falle inn under hans midler dersom den "klart kan føres tilbake" til midler han hadde med seg inn i ekteskapet. Er dette tilfellet, og ingen øvrige avtaler eksisterer, vil normalt hytten legges til hans del av deres midler (som for øvrig er halvparten hver), men verdi tilsvarende hytten vil kunne legges til din del. Dere deler altså halvparten, men hans del består også av hytten. Av dette har livsarvinger (barn etc) krav på 2/3 begrenset oppad til 1 mill per barn, og du har krav på din andel (1/6 eller minimumsbeløp). Nevnt over er hovedreglene. Dere bør kontakte advokat eller andre rettshjelpsinstanser dersom dere er usikre på hva som vil skje med hytten og andre midler. Husk at avtaler bør gjøres skriftlig, og gjerne at en kopi oppbevares hos advokat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå