Gå til innhold

Jogging og overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hørt at man ikke bør jogge (pga faren for belastningsskader) om man er overvektig, men på det der Bedre puls-programmet her om dagen satte de en fyr på 115 kilo til å jogge. jeg kunne tenke meg til å begynne med litt jogging, men er 173 cm og rundt 100 kg, er det dumt? :sjenert: Selvsagt med gode sko for demping, og svært forsiktig i begynnelsen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Nei, hvis du har gode sko og lytter til kroppen, skulle det gå alldeles utmerket :) Man har ikke nødvendigvis belastningsskader og "vondter" selv om man er overvektig, det har både med gener, flaks/uflaks, og hvor sterk og bra trent kroppen er i utgangspunktet.

Om du merker at jogging er veldig mye mer belastende for ankler/hofter/knær enn annen trening kan du selvsagt la være å trene det, men så lenge du føler deg ok, burde det ikke være noe problem. Å gå raskt i ulendt terreng gjerne med mye stigning, er en fin avveksling.

Skrevet

Jogging er tøft for ledd uansett hvor tung man er, men er man tyngre er jo risikoen for belastningsskader noe høyere. Men faktorer som gode sko (Jeg er stor asics gel kayano fan) og riktig underlag er minst like viktig. Jeg er for eksempel forsiktig med å løpe på asfalt, og velger løyper med hardpakket jord dersom jeg har mulighet. Stikk innom løplabbet eller liknende å få sjekket ut hvilke sko du bør ha til ditt bruk. De finner ut hvilken pronasjon du har, og hva slags demping som er best for deg.

Og ta det med ro i begynnelsen. Gå og løp litt om hverandre. Da jeg tok opp jogging igjen fikk jeg senebetennelse forran på leggen andre uka - kjedelig å bli satt tilbake på den måten.

Skrevet
Nei, hvis du har gode sko og lytter til kroppen, skulle det gå alldeles utmerket :) Man har ikke nødvendigvis belastningsskader og "vondter" selv om man er overvektig, det har både med gener, flaks/uflaks, og hvor sterk og bra trent kroppen er i utgangspunktet.

Om du merker at jogging er veldig mye mer belastende for ankler/hofter/knær enn annen trening kan du selvsagt la være å trene det, men så lenge du føler deg ok, burde det ikke være noe problem. Å gå raskt i ulendt terreng gjerne med mye stigning, er en fin avveksling.

Enig i dette. Dersom du merker at kroppen begynner aa faa vondt boer du slutte.

Det jeg gjorde naar jeg begynte aa jogge var aa gaa i rask gange de foerste par ukene, etter det jogget jeg rolig et par hundre meter (varmet opp med rask gang og gikk i rask gange etter jogging) de neste par ukene, saa jogget jeg litt, gikk litt, jogget litt, gikk litt saa lenge jeg orket paa trening fram til jeg kunne jogge litt lengre distanser.

Du boer ikke begynne rett paa jogging om du ikke er vant til aa bevege deg i rask gange fra foer, men ha en gradvis overgang til du klarer stadig mer. Paa den maaten rekker kroppen aa justere seg og bygge litt muskler for aa klare stadig mer press.

Skrevet

Jeg ville mye heller ha syklet, svømt, eller gått i høyt tempo i oppoverbakker. Jeg skjønner ikke hvorfor jogging er "slankeaktivitet" nr. 1. Det aller beste for fettforbrenning er høyintensitets-intervaller med vektløfting, men mange damer tror jo de blir til Hulken bare de ser på en vekt, så det er ikke så lett å overbevise om at det er den riktige veien å gå :)

Skrevet

Man kan godt jogge som overvektig, ikke alle behøver å få belastningsskader selv om noen gjør det. Som du selv sier, gode støtdempende sko kan være lurt, og så behøver du jo ikke smelle til med å jogge hver dag heller i begynnelsen. Prøv deg frem med en, to eller tre dager i uken eller hvor ofte du måtte ønske, og "lytt" til leddene dine. Får du vondt så ta noen fridager fra løpingen.

Jeg jogget selv med mine 118 kilo i fjor, en dag i uken, og så gjorde noe som var mindre belastende for knær og hofter og ankler de andre treningsdagene, gåturer, svømming, sykling og ikke minst styrketrening. Dessverre skled jeg på isen under en gåtur etter noen uker med dette opplegget og forstuet kneet, så jeg sluttet med joggingen inntil videre. Kneet tåler fremdeles ikke belastning fra løping og hopping. Mulig jeg prøver å begynne til sommeren når jeg forhåpentligvis har nådd min målvekt.

Skrevet
Jeg ville mye heller ha syklet, svømt, eller gått i høyt tempo i oppoverbakker. Jeg skjønner ikke hvorfor jogging er "slankeaktivitet" nr. 1. Det aller beste for fettforbrenning er høyintensitets-intervaller med vektløfting, men mange damer tror jo de blir til Hulken bare de ser på en vekt, så det er ikke så lett å overbevise om at det er den riktige veien å gå :)
Svømme og gå turer gjør jeg allerede, i tillegg til litt aerobics, men det er jo greit å ha flere muligeheter. ;) Vekttrening synes jeg rett og slett er forferdelig kjedelig, så det er ikke aktuelt.
Skrevet

Glemte: tusen takk for svar alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...