Gå til innhold

Valp - diverse spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Galmegode10na
Skrevet

Hei, vi har fått oss valp, den er blanding av Labrador/Rottweiler (1/3 Rottweiler 2/3 Labrador). Han er nå 11 uker, og hovedfokuset i de to ukene vi har hatt han har til nå vært å få han stueren. Merker at han holder seg lenger og lenger for hver dag og i tillegg innimellom gir beskjed når han vil ut. Så den biten går fremover.

Valpen ser ut til å foretrekke meg; piper når vi begge er hjemme og jeg går ut. Jeg sov med ham på madrass på gulvet de to første dagene, kan det være det som har gjort det? Og vil dette forandre seg?

Han biter en del - ikke sånn "valpebiting" men skikkelig biting. Har hørt at man da skal si NEI - fast og bestemt, mens andre sier at man da skal gå vekk og ignorere hunden. Hva er riktig?

Vi lurer også på om vi skal kastrere han. Noen som ha erfaringer? (vet at det egentlig ikke er lov iflg dyrevernsloven).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det kan være at du sov på madrassen ja, kan vel også tenkes at du har brukt mest tid ellers også? Vil nok endre seg, men alle som ønsker god kontakt med hunden og sterkt tillitsbånd må faktisk jobbe med det for å fortjene det. Godbiter og lek hver gang valpen kommer gjør susen.

2. Finnes ikke fasitsvar ved biting. Noen foretrekker ett lite hyl, andre ignorering og andre igjen sier nei. Jeg liker best kombinasjonen av ett lite pip og ignorering. Ikke kjeft for mye på den lille babyen hvertfall.

3. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere tenker på kastrering allerede. Kastrering kan også medføre problemer ovenfor andre hunder (mange som oppfører seg dårlig mot kastrerte hunder), det kan gjøre usikre hunder enda mer usikre osv. Å kastrere hunden er ikke noe alternativ til å oppdra hunden om du tror det.

Skrevet
Hei, vi har fått oss valp, den er blanding av Labrador/Rottweiler (1/3 Rottweiler 2/3 Labrador). Han er nå 11 uker, og hovedfokuset i de to ukene vi har hatt han har til nå vært å få han stueren. Merker at han holder seg lenger og lenger for hver dag og i tillegg innimellom gir beskjed når han vil ut. Så den biten går fremover.

Valpen ser ut til å foretrekke meg; piper når vi begge er hjemme og jeg går ut. Jeg sov med ham på madrass på gulvet de to første dagene, kan det være det som har gjort det? Og vil dette forandre seg?

Han biter en del - ikke sånn "valpebiting" men skikkelig biting. Har hørt at man da skal si NEI - fast og bestemt, mens andre sier at man da skal gå vekk og ignorere hunden. Hva er riktig?

Vi lurer også på om vi skal kastrere han. Noen som ha erfaringer? (vet at det egentlig ikke er lov iflg dyrevernsloven).

Valper knytter seg ofte til én person i begynnelsen, den som har vært mest med valpen.

Vi pleier å si fast og bestemt nei, iog så snu oss vekk og slutte å leke. Om man bare sier nei, men likevel fortsetter leken, så skjønner ikke valpen at den har gjort noe galt. Å bare snu seg og gå, uten å si nei, kan også fungere, men det er en smakssak. Vi prøver å lære ham hva nei betyr, og da sier vi det hver gang han gjør noe han ikke får lov til.

Dere lurer på om dere skal bryte dyrevernsloven?? Hvordan kan dere i det hele tatt lure på noe sånt? Tror dere dyrevernsloven er laget for moro skyld? Det er ulovlig å kastrere hunder fordi det er unødvendig plaging av dyret.

Skrevet

Kommentar til det med "nei". Dette har da ingen som helst hensikt før valpen har lært hva "nei" betyr. DU kan like gjerne si "ost"..

Skrevet

Dere lurer på om dere skal bryte dyrevernsloven?? Hvordan kan dere i det hele tatt lure på noe sånt? Tror dere dyrevernsloven er laget for moro skyld? Det er ulovlig å kastrere hunder fordi det er unødvendig plaging av dyret.

Skrevet

Jeg synes ikke at det er unødvendig plaging av dyret. Jo da, en operasjon er ikke så godt, men det er en del hunder som opfører seg mye bedre etter en kastrering.

Jeg er ikke norsk, men der hvor jeg kommer fra er det vanlig å kastrere-sterilisere både hunder og katter. Jeg kjønner ikke helt hvorfor det er lov i norge å kastrere en katt men ikke en hund.

Men det er en annen diskusjon.

Hvis vår hund bitet for hard eller alt for mye, da sa vi streng: nei. Og da var det ferdig met leking. Det kjønte vesle jenta ganske snart og hun biter faktisk aldri. Ikke oss, ikke våre møbler osv. Vi gir henne andre ting å bite på.

Kastrering innebærer mer for dyret enn bare en liten operasjon. Operasjonen i seg selv er ganske enkel, men det krever at dyret må i full narkose, noe som faktisk kan gjøre dyr ganske syke, spesielt enkelte raser er veldig følsomme for narkose.

Men kastreringen får også virkninger -etter- operasjonen. Hunden endrer ofte personlighet, og det er ikke nødvendigvis til det bedre. Kastrering kan føre til dovenhet. Enkelte hunder får reaksjoner som man hos mennesker ville kalt depresjon. Og så er det faktisk enkelte hunder som blir aggressive av å bli kastrert. Hunder som før kastreringen var snille og rolige hunder kan bli så aggressive at de må avlives. Kastrerte hunder kan også få problemer i møte med andre ikke-kastrerte hannhunder, noe som igjen kan føre til frykt og adferdsproblemer.

Det er en grunn til at det er ulovlig. Man skal ha medisinske årsaker (f.eks. prostataproblemer) eller adferdsproblemer. Om hunden ikke har adferdsproblemer eller medisinske problemer, er det ingen grunn til å kastrere hunden, det kan faktisk føre til at hunden -får- adferdsproblemer.

Når valpen bare er 11 uker, er den så ung at adferdsproblemer ikke er et tema en gang. Å lure på å kastrere en så liten valp er bare tull, når den ikke har medisinske problemer.

Gjest Gamlegode10na
Skrevet

Takk for mange svar. Mulig jeg ordla meg litt feil - vi har selvsagt IKKE tenkt å kastrere valpen nå ved 11 ukers alder. Vet at evt kastrering gjøres før den blir kjønnsmoden, dvs ved 8-9 mndrs alder.

Hvorvidt det er trygt å kastrere en hund er diskutabelt. Flere seriøse nettsider uttaler at nettopp dette kan være lurt dersom man ikke skal bruke hunden i avl, kastrering kan også hindre diverse former for kreft. Angående dyrevernsloven, så har man i mange år kastrert hunder i norge til tross for at loven sier at det ikke er lov. Veterinærer utfører inngrepet selv om det ikke er lov, så man kan jo stille seg spørsmål ved loven. Og det burde så absolutt av dyvernshensyn vært samme regelen for hannkatter: samme inngrep. Men her ser man kun på problemet man vil få med for mange løskatter/uønskede kattunger og ikke på hensynet til katten som kastreres. Merkelige greier med denne dyrevernsloven, katter er liksom ikke noe å snakke om mens hunder er litt mer verdt på en måte, og det er ikke riktig.

Hvorvidt vi kommer til å kastrere gutten vår når tiden er inne, skal vi vurdere opp og ned i mente. Samle informasjon både for og imot, og ikke minst ta en grundig prat med veterinæren vår.

Ellers så er vi igang med klikkertrening, som fungerer veldig bra. Klikker når han gjør noe bra + godbit. Sier bestemt NEI og vekk når han biter, det ser også ut til å fungere.

Gjest Gamlegode10na
Skrevet

...... og jeg spurte ikke om dere var for eller imot kastrering, lurte på deres erfaringer med dette.

Skrevet
Takk for mange svar. Mulig jeg ordla meg litt feil - vi har selvsagt IKKE tenkt å kastrere valpen nå ved 11 ukers alder. Vet at evt kastrering gjøres før den blir kjønnsmoden, dvs ved 8-9 mndrs alder.

Hvorvidt det er trygt å kastrere en hund er diskutabelt. Flere seriøse nettsider uttaler at nettopp dette kan være lurt dersom man ikke skal bruke hunden i avl, kastrering kan også hindre diverse former for kreft. Angående dyrevernsloven, så har man i mange år kastrert hunder i norge til tross for at loven sier at det ikke er lov. Veterinærer utfører inngrepet selv om det ikke er lov, så man kan jo stille seg spørsmål ved loven. Og det burde så absolutt av dyvernshensyn vært samme regelen for hannkatter: samme inngrep. Men her ser man kun på problemet man vil få med for mange løskatter/uønskede kattunger og ikke på hensynet til katten som kastreres. Merkelige greier med denne dyrevernsloven, katter er liksom ikke noe å snakke om mens hunder er litt mer verdt på en måte, og det er ikke riktig.

Hvorvidt vi kommer til å kastrere gutten vår når tiden er inne, skal vi vurdere opp og ned i mente. Samle informasjon både for og imot, og ikke minst ta en grundig prat med veterinæren vår.

Ellers så er vi igang med klikkertrening, som fungerer veldig bra. Klikker når han gjør noe bra + godbit. Sier bestemt NEI og vekk når han biter, det ser også ut til å fungere.

Det er en stor forskjell på katter og hunder: katter går LØS ute, uten tilsyn. Altså er det mye vanskeligere å hindre at en hannkatt er bortpå en hunn enn at en hannhund er borte på en tispe. DET er grunnen til at det er anbefalt å kastrere hannkatter, som skal gå ute. Ikke at kattene er mindre verdt.

Og som sagt: veterinærer kan kastrere hannhunder om det foreligger medisinske eller bruksrelaterte grunner.

Gjest Gamlegode10na
Skrevet

Veterinærer kastrerer om du ber om det, det har de gjort i alle år, uavhengig av årsak.

Mht til kastrering av katter - så er det som alltid en undertone som sier at disse er mindre verdt når lover og regler lages. Inngrepet er like smertefult for disse, narkosen kan også for disse være dødelig og konsekvensene etterpå er like som for hunder, men det er det ingen som tenker på.

Hva med hester da? Hingster kan kastreres uten noen som helst grunn. Og jeg vet at dette gjøres FØR hesten har vist noe som helst abnormitet hva adferd angår. Griser blir kastrert på en temmelig brutal måte, hva med dem?? Hvorfor skal loven være anderledes når det gjelder hunder?

Når dyrevernsloven nå skal strammes inn så håper jeg inderlig at loven blir lik for alle dyr, enten det er snakk om katter, hester, hunder, griser og alle andre dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...