Gjest Gjest_Lillemeg_* Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Typen min er ute i krigen for tiden og ville gjerne jeg skulle sende ham litt bøker så tiden går litt fortere Han ønsket seg fantasy-bøker, han leser ikke fantasy til vanlig, men vil gjerne ha litt virkelighetsflukt fra jobben hans. Han har vel bare lest Ringens Herre og Harry Potter bøkene før. Kan noen anbefale noen konkrete titler på bra fantasy-bøker som er lette å få tak i, som gjør at man kan drømme seg litt bort fra virkeligheten? Må kjøpes inn relativt fort, så raske tilbakemeldinger settes stor pris på!
Pinnsvin Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Heisann! Vil anbefale serien Dragonlance, skrivet av Margaret Weis og Tracy Hickman. De selges av de fleste bokhandeler i landet, både på engelsk og norsk.
Pingting Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 (endret) Terry Pratchett sin Discworld-serie. Ikke bare er bøkene hans velskrevet, men også utrolig morsomme. Det kan jo være greit i en sånn situasjon? Du kan f.eks. begynne med denne? Endret 7. januar 2009 av Pingting
^^Belle^^ Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Eragon, Eldest og Brisingr av Christopher Paolini. (Inheritance-serien) Utrolig bra skrevet, ligner veldig på Ringenes Herre, men mye mer lettlest. Wheel of Time-serien (Tidshjulet) av Robert Jordan er også utrolig bra. Med disse bøkene er det veldig lett å drømme seg bort!
Gjest Gjest_Lillemeg_* Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Vært i butikkene i byen nå og utvalget er bare helt utrolig dårlig, både i fantasy bøker og på engelsk. Arg. Tenkte kjøpe Eragon og gjerne en Terry Pratchett bok, men det var umulig å finne, fant bare Brisingr og det er ganske teit å begynne på siste bok. Ente opp med å kjøpe den første Wheel of Time boken, den fant jeg på engelsk Kjøpte også den første His Dark Materials-boka, fant den bare på norsk. Jeg vet dette er en barnebok, har lest den selv, men tror du kanskje det kunne vært noe for en gutt også? Han likte jo Harry Potter. Han er forresten 22år. Kjøpte også De Fire og Han som Gjør Galt Verre- Begynnelsen av Hans Fredrik Follestad. Mest fordi jeg ville lese den selv, men kanskje jeg kan sende den etter jeg har lest den. Noen som har lest den?
^^Belle^^ Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Vært i butikkene i byen nå og utvalget er bare helt utrolig dårlig, både i fantasy bøker og på engelsk. Arg. Tenkte kjøpe Eragon og gjerne en Terry Pratchett bok, men det var umulig å finne, fant bare Brisingr og det er ganske teit å begynne på siste bok. Ente opp med å kjøpe den første Wheel of Time boken, den fant jeg på engelsk Kjøpte også den første His Dark Materials-boka, fant den bare på norsk. Jeg vet dette er en barnebok, har lest den selv, men tror du kanskje det kunne vært noe for en gutt også? Han likte jo Harry Potter. Han er forresten 22år. Kjøpte også De Fire og Han som Gjør Galt Verre- Begynnelsen av Hans Fredrik Follestad. Mest fordi jeg ville lese den selv, men kanskje jeg kan sende den etter jeg har lest den. Noen som har lest den? Jeg kjenner mange som har lest His Dark Materials-serien, både gutter og jenter, så jeg tror nok det kommer til å funke fint. Jeg personlig likte ikke den serien, men jøssemeg, vi er jo forskjellige! Wheel of Time er utrolig bra!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Tidshjulet av Robert Jordan Riftwar-sagaen av Raymond Feist Belgarion-serien av David Eddings Narnia av CS Lewis
Gjest Gjest_Milo Minderbinder_* Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Er ikke så glad i Paolini.......prøvde meg på første bok., og om han enn var 16 og flink da han skrev den så var det litt for mye "å! jeg må ha et adjektiv til..........der!" for meg. Han er sikkert bedre nå. Av fantasy kan jeg ikke la være å anbefale Neil Gaiman. Bøker og tegneserier. Alt. Helt uovertruffent bra. Ofte tar fantasyforfatterne av, og klemmer til med evige serier. Skulle nesten tro de hadde gule lapper på kjøleskapet "Note to self. Write another Riftwar-book". De 4 første i Riftwarserien til Raymond Feist er bra, men jeg falt av i 5te bok, og jeg tror det nå er over 30, inklusive spin-offs.
^^Belle^^ Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Er ikke så glad i Paolini.......prøvde meg på første bok., og om han enn var 16 og flink da han skrev den så var det litt for mye "å! jeg må ha et adjektiv til..........der!" for meg. Han er sikkert bedre nå. Av fantasy kan jeg ikke la være å anbefale Neil Gaiman. Bøker og tegneserier. Alt. Helt uovertruffent bra. Ofte tar fantasyforfatterne av, og klemmer til med evige serier. Skulle nesten tro de hadde gule lapper på kjøleskapet "Note to self. Write another Riftwar-book". De 4 første i Riftwarserien til Raymond Feist er bra, men jeg falt av i 5te bok, og jeg tror det nå er over 30, inklusive spin-offs. Åååå, elsker Eragon-bøkene jeg! :rødme: Men er ikke så veldig bevandra i fantasyverdenen enda da, bortsett fra disse standard Tolkien og Harry Potter-bøkene. Har lest de tre første i Tidshjulet-serien og er veldig spent på hvordan det slutter. Tror den tolvte kommer ut i år, men han døde jo for to år siden. Akkurat som om de skal melke kua for det den er verdt...det er best å slutte på topp synes nå jeg. Som Harry Potter f.eks. Tenk hvor mye penger Rowling kunne ha tjent dersom hun bare fortsatte?
Fluffie Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 Har lest de tre første i Tidshjulet-serien og er veldig spent på hvordan det slutter. Tror den tolvte kommer ut i år, men han døde jo for to år siden. Akkurat som om de skal melke kua for det den er verdt...det er best å slutte på topp synes nå jeg. Som Harry Potter f.eks. Tenk hvor mye penger Rowling kunne ha tjent dersom hun bare fortsatte? Tror neppe det er for aa melke kua, men for aa gjoere ferdig en serie forfatteren brukte ganske mange aar paa aa skrive, og skrev paa saa lenge han kunne mens han var syk. Serien er lang, den skulle opprinnelig visstnok vaere paa maks fire boeker, og saa bare vokste den. Det er slettes ikke alle boekene som er like gode, noen er en smule kjedelige, men de to siste som kom ut bedret seg kraftig igjen. Harry Potter sluttet naar fortellingen var over (ja, hun kunne nok ha fortsatt til evig tid), og jeg vil gjerne at WoT ogsaa slutter naar den er ferdig fortalt, selv om en annen forfatter maa skrive deler av den siste boka.
Gjest *Mim* Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 Kjøpte også De Fire og Han som Gjør Galt Verre- Begynnelsen av Hans Fredrik Follestad. Mest fordi jeg ville lese den selv, men kanskje jeg kan sende den etter jeg har lest den. Noen som har lest den? Har i alle fall begynt på den - den virker spesiell. Har møtt noen som er utrolig begeistret for disse bøkene!
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. januar 2009 #12 Skrevet 9. januar 2009 (endret) His dark materials er absolutt en veldig bra serie, og slenger meg på anbefalinger som Pratchett og Gilman. I tillegg vil jeg anbefale "The name of the wind" av Patrick Rothfuss som er første bok i det som visstnok skal bli en triologi som skal hete "The Kingkiller Chronicles". Boka er bare så utrolig bra skrevet at jeg ble helt satt ut første gang jeg leste den! Og selv om jeg bare har lest første boka som heter "The Blade itself" så vil jeg anbefale "The first law" skrevet av Joe Ambercrombie. Endret 9. januar 2009 av Wolfmoon
Fluffie Skrevet 9. januar 2009 #13 Skrevet 9. januar 2009 Og selv om jeg bare har lest første boka som heter "The Blade itself" så vil jeg anbefale "The first law" skrevet av Joe Ambercrombie. Du boer absolutt faa med deg 'Before they are hanged' og ' Last argument of kings', helt suverene boeker og en interessant vri innen fantasy En annen serie som er veldig interessant er The Malazan Book of the Fallen, som begynner med boka 'Gardens of the Moon' av Steven Erikson.
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. januar 2009 #14 Skrevet 9. januar 2009 Har kjøpt den andre boka nå, så den er neste på leselista mi
Gjest Joakim Skrevet 10. januar 2009 #15 Skrevet 10. januar 2009 Tidshjulet er helt latterlig dårlig. Kjedelige karakterer og dialogene (spesiellt med kvinner) er som hentet ut fra en russerevy. Kun de to første bøkene i Riftwar er verdt å lese (Magician, første bok). Du boer absolutt faa med deg 'Before they are hanged' og ' Last argument of kings', helt suverene boeker og en interessant vri innen fantasy En annen serie som er veldig interessant er The Malazan Book of the Fallen, som begynner med boka 'Gardens of the Moon' av Steven Erikson. Amen! En annen knall fantasy serie er A Song of Ice and Fire serien. Første boken heter A Game of Thrones. Alle disse bøkene får man kjøpt på litt større bokbutikker eller Outland.
Saeria Skrevet 11. januar 2009 #16 Skrevet 11. januar 2009 Jeg vil gjerne få anbefale Good Omens av Neil Gaiman og Terry Pratchett. Kanskje ikke en typisk fantasy, men utrolig bra bok. Morsom, bisarr, og veldig fengende. Både for kvinner som for menn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå