Gå til innhold

Kan dere gi meg tips?

Anbefalte innlegg

Gjest LindaKristin
Skrevet

Hei!

Nå har vi funnet den nydeligste lille eneboligen i rekke..Akkurat passe størrelse til vår snart økende familie.Problemet er: vi eier og bor i leilighet!

Og vi har jo ikke akkurat pengene til å betale på begge til vi får solgt leiligheten.

Er det noe vi kan gjøre,slik vi kan kjøpe det lille huset før det forsvinner likevel?

Vet ikke helt hva jeg tenker på,men en avtale med noen om noe..

Sorry vag forklaring! Setter pris på svar,er ikke så veldig kjent med hvordan slikt fungerer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest noe om at det finnes en forsikring som dekker kostnadene ved å sitte på to boliger dersom du ikke får solgt den ene innen rimelig tid. Det koster nok en del tusen, men du vet jo i alle fall hva du har å forholde deg til.

Ellers kan du gjøre en avtale med banken, for eksempel avdragsfrihet på begge i en mellomperiode.

Et alternativ er å gå rett på utleie av leiligheten. Fordelen er at nå med synkende rente kan man gå ganske i null på noe slik. Imidlertid er det en løsning jeg ikke anbefaler dersom man har dårlig råd, i og med at verdifallet kan fortsette i leieperioden. Generelt bør man kjøpe og selge i samme marked, dersom man ikke har råd til å tape noe.

Gjest lintin
Skrevet
Hei!

Nå har vi funnet den nydeligste lille eneboligen i rekke..Akkurat passe størrelse til vår snart økende familie.Problemet er: vi eier og bor i leilighet!

Og vi har jo ikke akkurat pengene til å betale på begge til vi får solgt leiligheten.

Er det noe vi kan gjøre,slik vi kan kjøpe det lille huset før det forsvinner likevel?

Vet ikke helt hva jeg tenker på,men en avtale med noen om noe..

Sorry vag forklaring! Setter pris på svar,er ikke så veldig kjent med hvordan slikt fungerer.

Finne en bank som er villig til å gi dere mellomfinansiering. Ikke like lett i disse dager som det var for noen mnd siden, men bankene vurderer dette individuelt.

Vi gjorde dette når vi gikk fra leilihet til enebolig. hadde nesten 7 mill i lån. Var ikke moro når vi ikke fikk solgt leiligheten like fort som vi hadde tenkt. Vi fikk avdragsfrihet på begge lånene men hadde fortsatt ca 45 000 i mnd i bare renter. Fikk heldigvis solgt leiligheten etter ca 6 mnd.

Snakk med banken din:)

Gjest LindaKristin
Skrevet

TUSEN hjertelig takk til begge to! Håper vi får til noe lurt :)

:vinke:

Skrevet
Jeg har lest noe om at det finnes en forsikring som dekker kostnadene ved å sitte på to boliger dersom du ikke får solgt den ene innen rimelig tid. Det koster nok en del tusen, men du vet jo i alle fall hva du har å forholde deg til.

Du snakker om dobbeltboligforsikring. Det er en forsikring som boligselger tegner, og som da sikrer den som ønsker å kjøpe denne boligen. Forsikringen trer i kraf 3 måneder etter overtagelse av boligen hvis boligkjøper ikke ha fått solgt sin gamle bolig innen den tid. For at dette skal være en løsning for ts, må selger av drømmeboligen ha tegnet denne forsikringen.

Mellomfinansiering kan være en løsning. Det er fremdeles mulig å få mellomfinansiering selv om det ikke er like lett som for et år siden. Banken vil nok helst at du skal ha vært i kontakt med megler og lagt ut boligen for salg, evt. være klar til å legge boligen ut for salg. Det har også mye å si hvor velfungerende boligmarkedet i området er. Økonomien har selvfølgelig også noe å si. Hvor stort lån er det på gammel bolig? Hvor mye egenkapital er bundet i gammel bolig? Hvor stort mellomfinansieringslån må du ha? Hvor stort langsiktig lån? Mellomfinansieringslånet kan en ha i 6 måneder (renter og lånesummen blir betalt inn først når gammel bolig er solgt, men det skal være innen 6 mnd). Hvis gammel bolig ikke er solgt innen den tiden, hvor lenge har du mulighet til å betale på to lån?

Ta kontakt med banken for å se hva slags muligheter du har.

Skrevet

Hvis dere ikke får mellomfinansiering, så kan jeg trøste deg med at "drømmehuset" dukker opp igjen ganske snart. Bare på en annen adresse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...