Kipa Skrevet 24. juni 2003 #1 Skrevet 24. juni 2003 jeg vet ikke om denne passer her, men jeg prøver... Vi holder på å bygge hus. Veien dit vi er har vært laaang. Kommunen har gjort feil, de har vært trege, nabo har klaga, vi har gjort feil, graver har gjort feil osv..i papirer som er sendt inn. Men nå er vi i gang. Vi er i gang med grunnmuren. De naboene som klagde mente vi får for høyt hus og kommer til å se ned på dem i deres hage. De er ikke noe vi gidder å bruke tid på å se på...og den klagen er ikke godkjent av kommunen. I går fikk vi en mail fra han som står ansvarlig for prosjektet, en videresendt mail fra kommunen. de folkene har klaga igjen og blant annet på at vi bruker det hjørnet som vender ned mot dem som spiseplass.... :o Vi har ikke så stor tomt og det er eneste mulighet siden vi har lagd et stort bord og krakker og det er en skyggeplass- deilig å kunne slappe av i skyggen innimellom tungt arb...er nemlig noen trær der så det blir svalt og deilig..Og så er det en mur så når vi sitter ser vi ikke ned på dem, det er umulig og ikke gidder vi å gjøre det heller som jeg sa...Vi blir faktisk bedt om å sitte et annet sted på VÅR tomt for å ikke sjenere dem.. Dette ble langt og innvikla...men hadde noen av dere funnet dere i dette....Hva slags naboer er det vi vil få..skrekk og gru. Hittil har vi bare vært hyggelige mot dem, men det er ikke særlig fristende lenger... Jeg håper foresten våre nye naboer leser dette. Nå er det krig... :evil:
Gjest Lea Skrevet 24. juni 2003 #2 Skrevet 24. juni 2003 :o Jøss! Dere må da ha lov til å sitte hvor dere vil på deres egen tomt. Da vi bygget kom vi heldigvis godt overens med naboene. Flere av dem har blitt omgangsvenner av oss også. Kjempefint med slike naboer. Jeg synes at dere skal be om et eller annet slags "møte" med disse naboene jeg. Slik at dere får snakket ut face to face. Det lønner seg ikke å miste maska og bli sint. Disse naboene KAN få stoppet byggingen eller slå seg vrange for den minste ting. Det kan koste dere dyrt. Ta en prat med dem og oppklar evt. misforståelser.
Kipa Skrevet 24. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2003 Ingen andre har klaget...vi har et godt forhold til alle de 6 andre naboene...
Gjest Lea Skrevet 24. juni 2003 #4 Skrevet 24. juni 2003 Vet du hva slags forhold de andre naboene har denne familien/personen da? Hvis de har samme erfaring, så får du bekreftet at de er noen "bråkebøtter". Det kan hjelpe litt å vitre sånt. Kanskje dere kan komme til enighet om å sette opp en slags le-vegg mellom tomtene der de føler seg "beglodd"? Slike nabokrangler er vanskelige, særlig fordi begge skal bo der i mange år og det er en fordel om man kan snakke litt over gjerdet o.l. Håper at det løser seg!
Suzy Skrevet 24. juni 2003 #5 Skrevet 24. juni 2003 JØSS????!!!! :o Kan de virkelig legge seg opp i hvor på deres egen tomt dere oppholder dere??? Det er jo helt villt! Syns Lea kom med et godt forslag. ta kontakt med dem og hør med dem hva de egentlig mener og hva som skal til for at dere skal komme overens. Nabokrangler kan jo ødelegge fryktelig mye... Like greit å ta tyren ved hornene. Lykke til :D Suz - har snille naboer
Gjest Lea Skrevet 24. juni 2003 #6 Skrevet 24. juni 2003 Ojoj.. det gikk ikke mer enn 10 minutter fra jeg skrev det siste innlegget til det banker på døra. En nabo som skal selge og krever verandaen vår revet :o . Jeg fulgte mitt eget råd og var fornuftig, blid og grei. Håper bare at det kommer oss til gode. Liker ikke at folk lager nye regler bare for å få det som de vil. Har satt byggemannen vår på saken og han tror at det skal gå greit å få det til uten riving. Bud nr. 1: Pugg alle lover og regler! Håper bare at vi har pugget godt nok!
Arwen Skrevet 24. juni 2003 #7 Skrevet 24. juni 2003 Naboer som krever verandaen revet og andre som bestemmer hvor dere skal oppholde seg på deres egen tomt. Sitter her lettere sjokkert jeg. :o Føler med dere begge to.
Kipa Skrevet 24. juni 2003 Forfatter #8 Skrevet 24. juni 2003 Jeg tror de gjør dette bare for å være jævlge..Da klagen deres om høyden på huset ble avvist fra kommunen sin side sa de klart i fra til mannen at de ikke ville gi seg med det nei...er nok det vi opplever nå..Mannen er en rolig og saklig mann som kan diskutere uten å være uforskamma, det har han hele tiden gjort. Han har forklart dem at uansett hvem som bygger der så må det jo nødvendigvis bli et hus og det blir innsyn på tomta dems, om det ikke da er et en etg hus..hvem velger det da. Vi får flott utsikt mot vannet og det er klart vi bygger så vi får med oss den på verandaen. Gleder meg til å sitte der på kveldene og bare nyte... Gudskjelov har vi flinke folk som er ansvarlig for byggingen og har greie på det meste...og jeg vet at kommunen synes de er tullete som kommer med disse kravene. de andre naboene himla bare med øynene når vi gikk rundt med varsel og de fikk se at en gikk i mot bygget og hva grunnen var... da vi var der på torsdag med mamma og satt og hadde matpause, kikka et huet opp fra takvinduet- hilste ikke bare kikka på oss før hun forsvant etter en god stund...dagen etter kom klagen til kommunen.... Jeg vil vel ikke finne meg i at hun bare dukker opp for å spionere sånn heller..Hvorfor kan de ikke gjøre som andre naboer, komme bort å prate litt få en kopp kaffe eller litt mat og bli kjent... Til Lea må jeg bare si lykke til...
Gjest Lea Skrevet 24. juni 2003 #9 Skrevet 24. juni 2003 Jeg tror at du kan ta det helt med ro Kipa! De får neppe gjennom denne klagen/anken uansett. Men jeg skjønner selvsagt at det er slitsomt og kjedelig når noen oppfører seg sånn. For vår del, så ser det ut som om vi må rive en del av verandaen. Er usikker på hvor mye. Vi gjør det selvsagt dersom loven ikke er på vår side. Ser ut som om vi har oversett et par punkter i loven. Sambo er og snakker med fyren i nabohuset nå. *krysser fingrene*
Kipa Skrevet 2. juli 2003 Forfatter #10 Skrevet 2. juli 2003 Naboene har gått videre til fylkesmannen. de krever at husbygging blir stoppet nå... Uansett blir det vel en stopp pga klagen. Vi kan se langt etter å få flyttet inn til jul da..og i januar kommer babyen... FY FAEN, ville jeg bare si..... :evil:
Gjest Lea Skrevet 2. juli 2003 #11 Skrevet 2. juli 2003 :o Sinnsykt! Dere har jo byggetillatelse! Og det eneste som skjer nå er at saken blir liggende.. de får ikke igjennom noe (tror jeg, uten å kjenne saken). Det er dere som får straffen pga forsinkelser. Dere kan jo prøve å dra ned på kontoret (plan og bygning e.l.) og få tak i en rådgiver eller noe. Si ting som det er og se om noen kan fikse litt. Det er nemlig mulig å få det til. Dette var trist å høre!
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #12 Skrevet 4. juli 2003 Tror tiden er inne for deg å ta advokat jeg. Dersom du er medlem i husbyggernes landsforbund får du hjelp der også.
Gjest Pjusk Skrevet 4. juli 2003 #13 Skrevet 4. juli 2003 Godt forslag fra gjest! Kipa, dette er helt forferdelig! Vi bygget hus i et etablert boligområde for et par år siden og opplevde mye av det du snakker om. Jeg husker det kom masse snø dagen etter vi flyttet inn, jeg gikk til en nabo for å låne en snøskuffe, men fikk nei da han skulle måke litt snø hele dagen...! Ellers var det at huset ble for høyt og for stort og galt plassert, garasjen ble for stor og galt plassert, krangling mht. felles innkjørsel og bruk av denne, hvor vi fikk lov til å sette opp postkassa (!) osv... Vi har tilogmed blitt kritisert for at vi hadde en presenning hengende til tørk i hagen (jeg tok en nabo på fersken i hagen en dag jeg tilfeldigvis var hjemme - han fortalte oss at han synes vi var en skam for nabolaget. Hvorfor? Fordi presenningen hang til tørk (stygt, må vite) og fordi det lå leker på plena. Da han plutselig så juletreet vårt lå i et hjørne av hagen holdt han på å få infarkt ("-hva er dere for mennesker - har dere juletreet enda?" (det lå diskret plasert helt ytterst av tomta, i et kratt. Vi hadde bare ikke rotet oss til å hugge det opp)). Jeg tror jeg aldri har undret meg mer over hva enkelte andre gidder å bruke sin tid på å engasjere seg i... I tillegg sa han at boden min mann hadde snekret var stygg, lurte på hvorfor jeg var hjemme og ikke på jobb :o (jeg er sååååå lykkelig at jeg tilfeldigvis hadde hjemmekontor den dagen og tittet ut av vinduet til rett tid, så jeg fikk se slubberten vandre rundt i vår hage!!). Det verste er at han knapt har innsyn til vår hage, den ligger veldig usjenert til.... Unskyld Kipa, dette handlet jo ikke om meg..... Ble litt revet med... Lykke til, iallefall!!! Og til deg også, Lea!!
Leo Skrevet 4. juli 2003 #14 Skrevet 4. juli 2003 Jeg er visst heldig, jeg, som bare har en nabo hvis markise ikke tåler rent vann... Lykke til!
Kipa Skrevet 26. september 2003 Forfatter #15 Skrevet 26. september 2003 Det med fylkesmannen gikk greit. Vi fikk bygge videre..men plutselig for vel en mnd siden dumpa en NY klage ned i postkassa.... Og så onsdag for 1,5 uke siden ble det BYGGESTOPP. det vi frykta mest av alt!! :cry: Vi har advokat på saken, men det har også kommunen og naboene...nå er det ikke noe moro. Vi får bygge på garasjen da. jippi, liksom....Og så er det bare og vente og vente. Har skrevet et personlig brev om vår situasjon, baby i januar og håper på litt medfølelse, men tviler jo... Her er brevet jeg skrev; Angående xxxxxxx Vi ser av brev datert 17. 09.03 fra xxxxxx AS at byggearbeidet har blitt stoppet, og at godkjennelsen fra 27.09.02 har blitt opphevet. Dette kom helt uventet for oss og har satt oss i en svært vanskelig situasjon da vi har jobbet utfra den allerede godkjente søknaden. Vi venter barn tidlig i januar og har hatt som mål og flytte inn i husets første etasje i god tid før dette. Nå ser det ut til at vi i stedet må belage oss på å jobbe på huset i tiden etter fødselen, da vi gjør mesteparten av arbeidet selv. Det vil bli liten tid for den nybakte pappaen ( xxx) til å bli kjent med sin førstefødte, den daglige kontakten vil bli minimal da han må bruke all sin ledige tid på huset. Enhver vet hva den første tiden med sitt barn betyr, den tiden kan man aldri få igjen og det vil bli et tap både for barnet og pappaen. Dette er noe vi ser på som en svært uheldig situasjon. Vi håper på å kunne gjenoppta byggingen så raskt som mulig spesielt på grunn av den situasjonen vi befinner oss i. Vår hensikt har aldri vært å sjenere naboene, ei heller å komme i konflikt med noen. En veranda er ment å brukes til å nyte utsikten mot Drammensfjorden og ingen andre formål enn det har vi interesse av - noe vi også hele tiden har påpekt. Utsikten var også grunnen til at vi kjøpte tomten. Da vi fikk godkjent huset og byggesøknaden 27.09.02har vi i ettertid forholdt oss til dette og bygget etter godkjente tegninger. Vi håper på forståelse for dette og at saken blir gjenopptatt så fort som mulig. MVH x og x xxxx
Gjest Fru Meta Skrevet 26. september 2003 #16 Skrevet 26. september 2003 Dette er jo helt forferdelig og overhodet ikke det dere trenger nå "rett før" babyen kommer.. Vil ønske dere masse lykke til og håper ting løser seg. Det er uansett forferdelig å skulle flytte inn et sted der man VET at forholdet til naboen ikke kommer til å bli bra (dessverre har vi det litt sånn også ) Klem fra Meta :trøste: Ps. Brevet deres så jo veldig bra ut, så jeg skal krysse fingrene for at de tar til fornuft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå