Gå til innhold

Kjæledyr og astmaallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg har en hund, som samboeren har hatt siden før vi ble sammen. Sist søsteren min var på besøk fikk hun en kraftig allergisk reaksjon som det tok lang tid før hun ble kvitt. Hos legen fikk hun beskjed om at hun har astmaallergi, og fikk medisiner mot dette. Nå mener hun at hun ikke kan komme på besøk til oss mer, fordi vi har hund og det er en innehund. Både foreldrene mine og søsteren min legger veldig press på at vi fra nå av må ha hunden ute permanent, noe både samboeren min og jeg ikke synes er riktig, fordi det dette er en hunderase som er veldig sosial, og som vi vet: hunder er jo flokkdyr, og å sette hunden vår ute i en hundegård uten mennesker rundt ham mener jeg er dyremishandling.

Føler at jeg må velge mellom søsteren min og hunden. Én løsning kan være å sette bort hunden til mennesker som man vet vil ta godt vare på hunden (eks. oppdretteren), men jeg synes heller ikke det er riktig, fordi jeg vet hvor mye den hunden betyr for samboeren min...

En veldig frustrerende situasjon, spesielt for meg, som på en måte havner mellom familien min og hunden/samboeren. Noen som har vært borte i lignende situasjoner? Hvordan kan vi takle dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid en vanskelig situasjon når man har dyr, og venner/familie med allergi. På meg virker mange allergikere noe hysteriske. Jeg har selv en allergi, og vet når jeg må ta litt ekstra medisin og forhåndsregler. Generelt er det meget få som får alvorlige plager bare de er i et rom der det har vært et dyr, mens veldig mange gjør et stort poeng ut av at de er allergikere og derfor ikke kan komme på besøk.

Når vi får besøk av allergikere, støvsuger jeg huset og sofaer, og lar kattene være ute eller på rommet sitt til besøket har gått igjen. Jevnlig godt renhold gjør også at det er få allergener i huset, med mindre selve dyret er i rommet. Gjesterom, sengetøy og håndklær er avstengt for kattene. Dette holder til at ingen katteallergikere har fått plager hos oss.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

En ide kan være å gjøre det sånn som vi har det hjemme (hvis man har plass). Ha et rom, for eksempel stuen, som hunden ikke får lov til å komme inn i... Da bør man jo oppholde seg like mye i de andre rommene slik at ikke hunden blir ensom, men da har man et rom som man vet at hunden ikke kommer inn i når man får besøk av folk med allergi eller folk som er redde for hunder. Og ikke har det vært hund der heller. For de fleste med allergi (ivertfall de jeg kjenner) er det nok at de ikke putter hele ansiktet ned i pelsen til hunden. De har ingen problemer med å være i samme hus som hundene. Evt. kan hunden ligge på at annet rom akkurat når du har besøk. Da må det selvfølgelig være noe den er vant til, ellers kan det bli litt masing.

Har akkurat vært igjennom en liten konflikt når det gjelder akkurat dette, der en del av familien til kjæresten min hater hunder og bruker allergi som unnskyldning (mens de som faktisk har allergi ikke har noe imot at hunden er der).

Jeg tror det er viktig at man viser respekt for de med allergi eller redsel for hund ved å ikke nødvendigvis la hunden sitte i fanget deres når de er på besøk, og vise at man tar hensyn. Da er jeg ganske sikker på at slike situasjoner kan løses uten at man må kvitte seg med hunden eller miste søsteren sin. Ofte tror jeg at det er frykten for å reagere som styrer, og det er forståelig, men ikke alltid helt begrunnet. Derfor kan det j være lurt å invitere på besøk og vise at man ikke nødvendigvis trenger å være i kontakt med hunden.

Skrevet

Kan hun ikke ta pille? Evt dere kan dra på besøk til hun?

Har en venn av sambo som ikke tåler katter men hver gang han kommer på besøk tar han en pille. Jeg, for min del, ville valgt hunden.

Kattene mine er veldig redde så to av de løper bort, men siste kattene går rundt i stua mens jeg har besøk av han, men han koser med den og alt mulig så regner med at det går bra for han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...