Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 7. januar 2009 #1 Del Skrevet 7. januar 2009 Hvor mye forståelig språk har / hadde deres 1,5- åringer? Har en gutt på snart 19 mnd som forsåvidt sier mange ord, men det er ingen andre enn jeg og pappaen som forstår dem... Han har på en måte laget seg engne ord for mange ting. Noen eksempler jeg kommer på: Brannbil= babang, brunost= bing, stjerne= bape, drue= ije. Er det vanlig med så utydelig uttale på ordene? Ei venninne av meg har en gutt som er 6 mnd eldre, og han snakker utrolig godt. Han sier de aller fleste ord, setter 3 og 4 ord sammen i setninger og gjør seg veldig godt forstått. Nå er nok han langt fremme i forhold til normalen, men i forhold til min gutt er det veldig stor forskjell. Så hva er egentlig normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 7. januar 2009 #2 Del Skrevet 7. januar 2009 Hvor mye forståelig språk har / hadde deres 1,5- åringer? Har en gutt på snart 19 mnd som forsåvidt sier mange ord, men det er ingen andre enn jeg og pappaen som forstår dem... Han har på en måte laget seg engne ord for mange ting. Noen eksempler jeg kommer på: Brannbil= babang, brunost= bing, stjerne= bape, drue= ije. Er det vanlig med så utydelig uttale på ordene? Ei venninne av meg har en gutt som er 6 mnd eldre, og han snakker utrolig godt. Han sier de aller fleste ord, setter 3 og 4 ord sammen i setninger og gjør seg veldig godt forstått. Nå er nok han langt fremme i forhold til normalen, men i forhold til min gutt er det veldig stor forskjell. Så hva er egentlig normalt? Det som er normalt er at det varierer mye. Om du er bekymret, så kan du jo høre på helsestasjonen, om de synes du har grunn for din bekymring. Min gutt på 2 år er ganske tidlig ute nå, men han sa nesten ingenting før det plutselig løsnet da han var ca 18mnd. Det var vel 10 forståelige ord før det, og nå er det setninger på 3-4 ord... Han snakker faktisk like bra eller bedre som mange av 3-åringene i barnehagen. Mens de som er på samme alder som han i barnehagen ikke har så mange ord ennå. Du kan jo for sikkerhets skyld sjekke om barnet ditt hører greit, eller kanskje har vannansamlinger i ørene. (Må nok via helsestasjon.) For om ungen ikke hører så godt, så er det også vanskeligere å herme språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingri Skrevet 7. januar 2009 #3 Del Skrevet 7. januar 2009 Hei. Tror ikke du trenger å bekymre deg nevneverdig over dette. Har flere venninner med barn i denne alderen og de er alle på forskjellig nivå. Den ene har en datter som blir 2 nå i Januar og hun har bare 5-6 ord. Alle barn er forskjellige(heldigvis)! Dersom du er veldig bekymret vil jeg anbefale deg å kontakte helsestasjon, da de har svar på så mangt. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Fru Fryd_* Skrevet 7. januar 2009 #4 Del Skrevet 7. januar 2009 Min erfaring er også at det varierer mye. Og at det skjer mye med ord og sette sammen ord i 2 - års alderen. Da skjer det fort Er du bekymret så spør når du er på helsestasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thapara Skrevet 7. januar 2009 #5 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) ... Endret 23. februar 2009 av thapara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleKylling Skrevet 7. januar 2009 #6 Del Skrevet 7. januar 2009 Barn bør kunne 8 ord når de er 18 mnd gamle leste jeg et sted. Men det er selvfølgegelig store forskjeller. Vår kunne ihvertfall 50 ord når han var 18 mnd, nå er han 23 mnd og snakker hele setninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 7. januar 2009 #7 Del Skrevet 7. januar 2009 Språkutvikling varierer veldig hos barn, og gutter er ofte senere ute enn jenter. TS sin sønn høres helt normal ut. Plutselig kommer det masse ord, og det bare eksploderer med ord og setninger. Noe som er vel så viktig som talespråk, er barnets språkforståelse. At det forstår mye av det som blir sagt til det. Det er enkelt å teste, ved å gi barnet enkle beskjeder, som f.eks: kan du gi meg ballen, hvor er pappa, nå skal vi skifte bleie osv. Forstår barnet slik kommunikasjon, har det god språkforståelse, og talespråket vil komme innen kort tid. Ellers er det en tommelfingerregel at en 1-åring har ett-ordssetninger, 2-åringen to ord osv............men her ligger lista veldig lavt. En god del to-åringer har 4-5 ordssetninger. TS kan ta dette helt med ro. Barnets språkutvikling virker helt normal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 7. januar 2009 #8 Del Skrevet 7. januar 2009 Takk for svar, alle sammen! Da slår jeg meg til ro med at det er normalt. Han forstår godt det aller meste som blir sagt. Går til trappa når vi spør om han vil sove, går på badet når vi sier vi skal skifte bleie, henter støvlene når vi sier vi skal ut osv. Så det forståelige språket kommer nok etterhvert. Ble bare litt betenkt da venninna mi (hun med gutten med godt språk) sa her om dagen at hun syntes sønnen vår snakket så uforståelig... Men det er jo håpløst å sammenlikne små barns utvikling da, skal slutte med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 7. januar 2009 #9 Del Skrevet 7. januar 2009 Det var nok bare ubetenksomt sagt av venninna di. Jeg vet at min lille gutt er litt tidlig ute med språk nå, både i forhold til jenter og gutter på egen alder. (Men tidligere følte jeg at han var sen, så han er en av de som har hatt eksplosiv utvikling.) Men på grunn av dette forsøker jeg å ikke nevne dette så mye overfor foreldre med barn som ikke er like tidlig ute. Det bør jo være unødvendig at de bekymrer seg, når deres barn er helt normalt utviklingsmessig det også. Da blir det bare skryt fra min side, og de liker jeg ikke når andre gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #10 Del Skrevet 7. januar 2009 Godt at du ble beroliget, språket til gutten din høres helt normalt ut! Jeg vil bare skyte inn at det skjer utrolig mye på kort tid også, så seks måneders aldersforskjell kan være veldig mye i den alderen der. Mitt barn er nå litt over nitten måneder, og bare de siste fire ukene tror jeg ordforrådet er blitt tredoblet (nå går det i to-ordssetninger osv, det var det ikke snakk om i begynnelsen av desember). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bare innom Skrevet 7. januar 2009 #11 Del Skrevet 7. januar 2009 Takk for svar, alle sammen! Da slår jeg meg til ro med at det er normalt. Han forstår godt det aller meste som blir sagt. Går til trappa når vi spør om han vil sove, går på badet når vi sier vi skal skifte bleie, henter støvlene når vi sier vi skal ut osv. Så det forståelige språket kommer nok etterhvert. Ble bare litt betenkt da venninna mi (hun med gutten med godt språk) sa her om dagen at hun syntes sønnen vår snakket så uforståelig... Men det er jo håpløst å sammenlikne små barns utvikling da, skal slutte med det Jeg er enig med alle andre her, variasjonsbredden er så stor at man umulig kan si at sønnen din er sent ute. Snakk med de på helsestasjonen hvis du er urolig, men så lenge ordforståelsen så tydelig er tilstede er jeg sikker på at hans språk også kommer til riktig tid. Men jeg kan fortelle min sønns historie her for å illustrere en variasjon. Sønnen vår sa ikke ett eneste "forståelig" ord før han var godt over 3 år. Han hadde god ordforståelse, og skjønte godt hva vi sa til han. Han hadde laget seg sitt eget språk, og "tegn til tale"-symboler, som han brukte fra han var rundt 2,5 år, og vi som var med ham til daglig hadde ingen problemer med å forstå hva han mente. Men han var sen! Da han var 4, snakket han som en prest. Han hadde ordforråd som var mye større enn sine jevnaldrende! (Test hos logoped viste ordforråd høyere enn forventet hos en 6-åring) Ny språktest hos PPT da han var 10, viste ordforråd høyere enn forventet hos en 14-åring, og siste språktest hos PPT da han var 15, viste orforråd høyere enn forventet hos en 16-åring. Noen barn er slik... de bruker litt lengre tid, men når de først kommer til mål har de ofte større kunnskaper enn jevnaldrende, fordi de har samlet mer informasjon underveis. Slik har sønnen min alltid vært på alle ting! Han bruker lang tid, men han kommer dit til slutt, og da er han på samme nivå som alle andre. Andre barn er tidlig ute, slik som din venninnes barn, mens andre følger gjennomsnittet nesten slavisk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 7. januar 2009 #12 Del Skrevet 7. januar 2009 barn utvikler seg forskjellige, i den alderen som gutten din er i nå er forståelsen mye viktigere enn ord produksjonen. Så lenge han forstår enkle beskjeder som at dere skal skifte bleie/ skal spise osv har du ingen ting å bekymre deg for. Vet at en del helsestasjoner har flyttet 2 års kontrollen til 2 år og 3 måneders kontroll, på denne kontrollen sjekker de barnet språk forståelse og ord produksjon. Grunnen til at de har gitt barna 3 mnd ekstra - er fordi at det ofte skjer veldig mye på kort tid! Prøv å ikke sammenlikne ditt barn med andres barn - og ha i tankene at enkelte mødre ikke husker så langt som 6 mnd tilbake... kanskje din venninnens barn heller ikke snakket så tydelig på den tiden? Og som foreldre synes man gjerne barna snakker veldig tydelig - for man vet jo at tjunga betyr biola og at ti tim er prim osv... mens andre ikke skjønner noen ting:ler: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 8. januar 2009 #13 Del Skrevet 8. januar 2009 Og som foreldre synes man gjerne barna snakker veldig tydelig - for man vet jo at tjunga betyr biola og at ti tim er prim osv... mens andre ikke skjønner noen ting:ler: Kjenner meg godt igjen i denne. Gutten min har mange ord, men det er veldig mange av dem som krever litt tolking. Merker ofte at jeg forklarer andre hva det er han sier, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingedama Skrevet 8. januar 2009 #14 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Snuppa ernå 20 mnd og sier mamma og pappa, meje (mere) pluss en haug ord som vi ikke helt skjønner. Pappa gjelder forøvrig både pappa`n og lillesøs, noe vi ikke skjønte før hun desperat stabbet rundt og ropte på pappa uten å være det minste fornøyd med pappa. Men da lillesøs våknet ble det lille ansiktet en stor sol. Men fy dæven hva hun skjønner! Jeg har liksom tenkt at hennes manglende ordforråde samsvarte med forståelsen. Så feil kan man ta.... Endret 8. januar 2009 av Vingedama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2009 #15 Del Skrevet 9. januar 2009 Jentungen kunne snakke som en fire åring i en alder av to år. Guttungen kunne tre ord i samme alder. Når han runda tre år måtte man ha egen ordbok for å forstå det han prøvde å si. I en alder av 4 1/2 år hadde han språk som en 1. klassing, det vil si en kjempe utvikling! Så, ta det med ro, språk er individuelt. Vi hadde en dialog med barnehagen fra han var 2 år, men ser i ettertid at det var en helt unødvendig bekymring. Vi ble vurdert til videre utredning for språket hans når han var 3 1/2 år (var relativt lite, og veldig uklart) men ble utsatt pga sykdom etc (ikke hos oss). Plutselig ble det en kjempe utvikling i språket hans og han hoppet "mange år" i språkutviklingen på et drøyt halvår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå