Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Flere mennesker der ute koser seg nå med lavere renter på sine låneforpliktelser, men er det så lurt å gå ut å bruke mer penger nå?

Jeg synes ikke det, og flere er enige med meg. I en artikkel skrevet i Dagens Næringsliv, oppfordrer de folk til å betale mer på lånene sine.

Du kan bli gissel i egen bolig

- Ikke for å frata folk gleden over rentekuttet, men ... Eksperter mener mange bør betale like mye på boliglånet som før.

I denne tråden kan du også lese mer om å spare kontra nedbetale lån.

Det lurerste du gjør nå er å prøve, så godt det lar seg gjøre, å komme ut av gjeld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt rett. Men en del mennesker liker visst å leve over evne, og du kan banne på at de heller bruker de ekstra kronene på å handle flere ting de ikke trenger...

Skrevet
Du har helt rett. Men en del mennesker liker visst å leve over evne, og du kan banne på at de heller bruker de ekstra kronene på å handle flere ting de ikke trenger...

Samme tilbake, du har helt rett!

Håper virkelig folk innser at å leve på kreditt innebærer risiko. Så lenge du har lån, er faktisk alt bruker før lånet er betalt ned å leve på kreditt.

Det er også stor sannsynlighet for at rentene vil stige de kommende årene. Da er det om å gjøre å ha så lite lån som mulig. Pass dere, de av dere som lever lykkens glade dager pga lav rente. Det kan koste dere boligen på sikt.

Skrevet
Samme tilbake, du har helt rett!

Håper virkelig folk innser at å leve på kreditt innebærer risiko. Så lenge du har lån, er faktisk alt bruker før lånet er betalt ned å leve på kreditt.

Det er også stor sannsynlighet for at rentene vil stige de kommende årene. Da er det om å gjøre å ha så lite lån som mulig. Pass dere, de av dere som lever lykkens glade dager pga lav rente. Det kan koste dere boligen på sikt.

Allerede har folk begynt å miste boligen sin etter finanskrisens start i høst, og flere vil miste boligen etterhvert som flere mister jobbene sine denne våren og sommeren.

Skrevet

Men samtidig er mange arbeidsplasser avhengig av at folk nettopp ikke slutter å handle... men det fins jo en mellomting mellom å handle over evne, og å spare hver krone.

Skrevet

Dersom alle bare betaler på lånene sine og ikke bruker penger så går det til H***. Folk må bruke penger, det er eneste måten å få ting i gang på.

Skrevet
Dersom alle bare betaler på lånene sine og ikke bruker penger så går det til H***. Folk må bruke penger, det er eneste måten å få ting i gang på.

Ja, det har du rett i, men det er fordi vi er et forbrukersamfunn. Her blir næringslivet premiert over folks dårlige vaner...

De landene som arbeider, investerer og sparer er de som vil ta over vår livsstil etterhvert. Kina er veldig relevant her, siden de eksporterer all driten vi kjøper med våre kredittkort. Det er et tankekors...

Nordmenn produserer nesten ikke noe lenger. Vi må back to basics her...

Råder folk til å komme seg ut av gjeld, hvis ikke, så vil dere få merke hva det vil si å være gjeldsslaver.

Skrevet
Men samtidig er mange arbeidsplasser avhengig av at folk nettopp ikke slutter å handle... men det fins jo en mellomting mellom å handle over evne, og å spare hver krone.

Hvis disse arbeidsplassene ikke tåler at folk sparer og ikke setter seg i gjeld, så fortjener de å gå konkurs. Det du sier her er at enkelte kommer til å miste hjemmet sitt fordi de skal redde arbeidsplasser som produserer en vare ikke nok vil ha. Verden går videre, nye arbeidsplasser tilpasset et mer nøkternt forbruk dukker opp.

Skrevet
Hvis disse arbeidsplassene ikke tåler at folk sparer og ikke setter seg i gjeld, så fortjener de å gå konkurs. Det du sier her er at enkelte kommer til å miste hjemmet sitt fordi de skal redde arbeidsplasser som produserer en vare ikke nok vil ha. Verden går videre, nye arbeidsplasser tilpasset et mer nøkternt forbruk dukker opp.

Ja, jeg er enig med deg. Problemet med Norge er oljeformuen. Pga oljeformuen, så har landet gått fra å være en produserende nasjon, til å bli et forbrukersamfunn.

Baksiden med dette, er at Staten har laget et enormt byråkrati for å ivareta sine interesser. Tenk på hvor mange mennesker som kun arbeider med å flytte på papirer og undersøke at det folk sier er sant på skjemaene...

Det er trist, for det tjener absolutt ingen i lengden. Vi må produsere, spare og eksportere, det er slik man blir rik. Ikke ved å ha en masse stillinger som kun går på å undersøke om folk og bedrifter har skrevet riktig/sant på offentlige formularer.

Skrevet
Det er trist, for det tjener absolutt ingen i lengden. Vi må produsere, spare og eksportere, det er slik man blir rik. Ikke ved å ha en masse stillinger som kun går på å undersøke om folk og bedrifter har skrevet riktig/sant på offentlige formularer.

Jeg syns det er skummelt hvordan enkelte argumenterer som om den norske statskassen er bunnløs. Vi må kaste soveputen og bygge opp et levebrød for tiden som kommer da verden ikke trenger mer olje, for en dag vil vi den tvunget til å finne alternativer. Oljefondet er vel og bra, men det er en buffer. Det tar tid å bygge opp produksjon, og alt kommer ikke til å lykkes. Snakk om arbeidsledighet i servicebedrifter i dag? Tenk på arbeidsledigheten som kan komme en dag i Norges viktigste sektor. Jeg ønsker meg mangfold.

Skrevet
Jeg syns det er skummelt hvordan enkelte argumenterer som om den norske statskassen er bunnløs. Vi må kaste soveputen og bygge opp et levebrød for tiden som kommer da verden ikke trenger mer olje, for en dag vil vi den tvunget til å finne alternativer. Oljefondet er vel og bra, men det er en buffer. Det tar tid å bygge opp produksjon, og alt kommer ikke til å lykkes. Snakk om arbeidsledighet i servicebedrifter i dag? Tenk på arbeidsledigheten som kan komme en dag i Norges viktigste sektor. Jeg ønsker meg mangfold.

Ja, det gjør jeg også (ønsker meg mangfold). Det har ofte vært sagt at dersom Norge begynte å bruke av oljeformuen, ville vi få enorm inflasjon. Det de nå har gjort, er å sette hele oljeformuen inn i verdipapirer. Dette synes jeg er svært uheldig.

Personlig er jeg ikke noen hardbarket sosialist, men mener det ville vært bedre dersom Norge hadde brukt pengene på å danne flere nasjonale bedrifter (type; Telenor). Dessverre har den Norske Stat begynt å privatisere firmaer som Telenor, Statoil Hydro m.fl. I tillegg har de lagt ut disposisjonsretten for vannkraft. Tror også de skal eller har lagt ut disposisjonsretten for mineralutvinning, i tillegg til diverse havbunnsområder...

Min mening er at Staten burde beholde alt dette inntil videre, bygge opp solide produksjonsbedrifter og bruke mer penger på utdanning. Da snakker jeg ikke om administrasjonen i utdanningssystemet, men lærerne.

Det er noen ting folk alltid trenger, blant annet energi og mat. Ved å selge unna viktige ressurser til utenlandske kapitalinteresser, kan vi en dag befinne oss i en situasjon der nordmenn ikke lenger forvalter disse nødvendighetene. Norsk næringsliv vil ikke ha råd til å konkurrere mot utenlandske kapitalinteresser, for å beholde disse disposisjonsrettene på norske hender.

Med hensyn til inflasjonsspørsmålet; vi kunne importert arbeidskraft for de relevante prosjektene.

Norge har nesten ikke gjort noe for å være levedyktige etter oljeeventyret, dette finner jeg skremmende, svært skremmende.

Skrevet (endret)
Hallo

Flere mennesker der ute koser seg nå med lavere renter på sine låneforpliktelser, men er det så lurt å gå ut å bruke mer penger nå?

Jeg synes ikke det, og flere er enige med meg. I en artikkel skrevet i Dagens Næringsliv, oppfordrer de folk til å betale mer på lånene sine.

I denne tråden kan du også lese mer om å spare kontra nedbetale lån.

Det lurerste du gjør nå er å prøve, så godt det lar seg gjøre, å komme ut av gjeld.

Jeg må si meg helt enig med TS. Pga dårlig økonomi har jeg avtale med banken om at jeg kun skal betale renter i flere år framover, dette da renten var høy. Men nå har renten gått kraftig ned, og fra mars skal jeg da betale ca 2500 kroner mindre enn jeg har gjort tidligere. Jeg har allerede lagt inn fast trekk i banken for å betale dette på lånet. Å få betale ned på lånet er egen sparing for meg, i tillegg til godvilje i banken. Om den lave renten holder seg kan jeg endre låneavtalen. Det kan hende jeg trenger avdragsfritt lån mer i framtiden enn i dag. Eventuelt kan jeg starte sparing for samme beløp.

Endret av Helene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...