Gå til innhold

"Behandling" for ME

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Dette er ikke en LP-tråd.

Jeg lurer på om noen kan anbefale noen terapikurs som hjelper en med å bli friskere fra ME. Da tenker jeg noe a la kognitiv terapi. Mamma vil støtte meg økonomisk i dette men hun har fått for seg at jeg må holde meg unna alt med selvhypnose og "sånne ting"...sukk. Og siden mamma er betalingsmaskinen må jeg finne noe hun faktisk synes virker greit.

Så jeg tenkte å lage en liste med alle alternativer som er der ute og legge dem fram for henne.

Det kan veldig gjerne være hos spesialister i utlandet. Jeg har faktisk veldig lyst til å komme meg opp av senga og ut av landet, vekk fra alt og kombinere avslappende helseferie med kurs, og komme hjem med mer energi og kunnskap. Det trenger ikke være et varmt land, selv om det jo er greit. Det kan også være i USA, jeg kan bo gratis i de fleste storbyene der. Ellers er jeg åpen for det meste, så lenge det ikke er noe hokus pokus superalternativt.

Jeg er også åpen for å gå på kurs for psykiske problemer, da det helt sikkert ikke hadde gjort meg noe å spritet opp den delen, det kan jo pushe meg videre i kampen for å bli frisk :)

Endret av Haris Pilton
Videoannonse
Annonse
Gjest Jente91
Skrevet

Hei.

Du sei at dette ikkje er ein LP-tråd, men det er faktisk det einaste rådet eg har. Eg er 17 år og var på LP i oktober 2008. Sat då i rullestol, men klarde tredje kursdagen å gå bak rullestolen! No er eg heilt kvitt rullestolen. Dette er ikkje hypnose. Du lærar å tenke deg frisk(i hvertfall mykje betre). Alt er kognitivt, og det er utruleg korleis tankane styrer oss. Du lærar ein spesiell måte å tenkje på. Men for at det skal virke så må du vere motivert og verkeleg ville prøve å lære.

Sorry at eg blanda LP inn når du ikkje ville det, men er det einaste rådet eg har.

Stå på!!!

Gjest Jente91
Skrevet

Ein ting til;

Psykolog er også greitt å ha. Hjelper å ha nokon å klage til(som ikkje er i familie eller vener).

Skrevet

Jeg anbefaler å prøve

akupunktør

homøopat

kvantemedisin

undersøke pHverdi med evt. kostholdsendringer i forhold til om du er for sur eller basisk

men hvis du føler at du slier med motivasjon, depresjon, fobier eller mangler selvtillit eller har dårlig selvdisiplin eller er viljesvak da kan kanskje LP være noe.

dette med hypnose høres kanskje mystisk ut for noen for moren din men LP er en helt enkel greie, ikke farlig,

Gjest kjip_gjest
Skrevet

Med fare for å være kjip: Det finnes ingen kur for ME, og ingen behandling som kan sies å virke. Jeg regner med du har lest/vet en del om ME allerede, og det er ikke en uniform sykdom. Det kan starte etter cellegift, det kan starte etter en virusinfeksjon, og det kan dukke opp uten at noen av disse tingene er til stede. En mirakelkur for en såpass omfattende og ulik lidelse feksisterer ikke.

Det første du bør passe på, er at ALT som kan skyldes noe annet enn ME blir tatt tak i, for det kan være ting som gjør det vanskligere for deg å bli bedre. Allergier (f.eks matallergi), problemer med mage, tarmer, og andre ting som kan bidra til at du er så sliten. Virus, bakterier og andre ting vil sannsynligvis være sjekket ut grundig allerede før du får diagnosen.

LP-mirakelhistorier kommer fra pasienter som aldri har hatt ME. Når man virkelig har ME er det lett å ønske å tro at dette vil hjelpe - men det vil det ikke. De som blir frisk etter slike opplegg hade aldri LP, de hadde psykiske problemer som nedstemthet, depresjoner og/eller andre lidelser som likner. (Når det er sagt, så er det helt klart viktig og riktig for ME-pasienter og få psykologoppfølging. Hvis ikke hjernen vil bli frisk, følger neppe kroppen etter, og det kan slite hardt på psyken å ha ME.) Selv om psykiske ting kan bidra til den totale situasjonen, er det viktig å huske på at ME ikke er, i utgangspunktet, en psykisk lidelse. Terapikurs bør du derfor ikke gjøre deg store forhåpninger om at vil hjelpe.

TTT. Ting tar tid. Og du må ta tiden til hjelp. Starte i det små. Det som er viktig, er at man legger seg på et så lavt aktivitetsnivå at man kan mestre det alle dager, selv de dårligste. Uansett hvor bra du føler deg en dag, skal du ikke gjøre noe mer, selv om det føles som om du har mer enn nok overskudd til det. Det straffer seg fort, og så må aktivitetsnivået nedjusteres ytterligere. Det er viktig å merke seg at både det å se tv, lese bøker, og til og med snakke med folk er en aktivitet. Det gjør det så lett å ta i litt ekstra, fordi man har lyst å være sosial, eller "slappe av" med en bok. Det kan man dessverre ikke tillate seg.

Etter en tid med samme aktivitetsnivå, hvor dette nivået ikke har gjort deg sliten, kan du skru opp aktivitetsnivåe litt - men IKKE for mye! Og igjen det samme: Uansett hvor bra du føler deg en dag, skal du ikke gjøre noe mer, selv om det føles som om du har mer enn nok overskudd til det. For noen tar det 1,5 år å komme seg tilbake i 60% stilling. Snarveier blir omveier.

For all del, det er lov å håpe. Kanskje skyldes ME-utslaget hos deg en underliggende årsak som kan fjernes og føre til raskere bedring. Det er lov å håpe, men vær forsiktig med å tro. Da blir det så hardt når det viser seg at det ikke fungerer.

Skrevet (endret)
Med fare for å være kjip: Det finnes ingen kur for ME, og ingen behandling som kan sies å virke. Jeg regner med du har lest/vet en del om ME allerede, og det er ikke en uniform sykdom. Det kan starte etter cellegift, det kan starte etter en virusinfeksjon, og det kan dukke opp uten at noen av disse tingene er til stede. En mirakelkur for en såpass omfattende og ulik lidelse feksisterer ikke.

Det første du bør passe på, er at ALT som kan skyldes noe annet enn ME blir tatt tak i, for det kan være ting som gjør det vanskligere for deg å bli bedre. Allergier (f.eks matallergi), problemer med mage, tarmer, og andre ting som kan bidra til at du er så sliten. Virus, bakterier og andre ting vil sannsynligvis være sjekket ut grundig allerede før du får diagnosen.

LP-mirakelhistorier kommer fra pasienter som aldri har hatt ME. Når man virkelig har ME er det lett å ønske å tro at dette vil hjelpe - men det vil det ikke. De som blir frisk etter slike opplegg hade aldri LP, de hadde psykiske problemer som nedstemthet, depresjoner og/eller andre lidelser som likner. (Når det er sagt, så er det helt klart viktig og riktig for ME-pasienter og få psykologoppfølging. Hvis ikke hjernen vil bli frisk, følger neppe kroppen etter, og det kan slite hardt på psyken å ha ME.) Selv om psykiske ting kan bidra til den totale situasjonen, er det viktig å huske på at ME ikke er, i utgangspunktet, en psykisk lidelse. Terapikurs bør du derfor ikke gjøre deg store forhåpninger om at vil hjelpe.

TTT. Ting tar tid. Og du må ta tiden til hjelp. Starte i det små. Det som er viktig, er at man legger seg på et så lavt aktivitetsnivå at man kan mestre det alle dager, selv de dårligste. Uansett hvor bra du føler deg en dag, skal du ikke gjøre noe mer, selv om det føles som om du har mer enn nok overskudd til det. Det straffer seg fort, og så må aktivitetsnivået nedjusteres ytterligere. Det er viktig å merke seg at både det å se tv, lese bøker, og til og med snakke med folk er en aktivitet. Det gjør det så lett å ta i litt ekstra, fordi man har lyst å være sosial, eller "slappe av" med en bok. Det kan man dessverre ikke tillate seg.

Etter en tid med samme aktivitetsnivå, hvor dette nivået ikke har gjort deg sliten, kan du skru opp aktivitetsnivåe litt - men IKKE for mye! Og igjen det samme: Uansett hvor bra du føler deg en dag, skal du ikke gjøre noe mer, selv om det føles som om du har mer enn nok overskudd til det. For noen tar det 1,5 år å komme seg tilbake i 60% stilling. Snarveier blir omveier.

For all del, det er lov å håpe. Kanskje skyldes ME-utslaget hos deg en underliggende årsak som kan fjernes og føre til raskere bedring. Det er lov å håpe, men vær forsiktig med å tro. Da blir det så hardt når det viser seg at det ikke fungerer.

Jepp, jeg vet at jeg ikke kan bli frisk-frisk.

Men sykdommen har ført til andre plager som jeg tenker kan døyves med terapi/behandling. For eksempel synes jeg aktivitetstilpasning blir vanskeligere når jeg mister håpet og bare vil ligge i senga og synes synd på meg selv og grine, hehe.

Når jeg har det bra psykisk synes jeg også det er lettere å gjøre gode ting for meg selv. Jeg trøstespiser ikke på mat jeg ikke bør ha, og jeg går ikke over mine egne grenser fordi jeg har en gi f*en-holdning.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få dette til framover, men jeg vet at jeg ikke blir friskere av å sitte hjemme og være deppa, for det blir bare verre og verre. Jeg har aldri vært deprimert før, men nå etter 3 år med sykdom er jeg drittlei og vet at jeg trenger hjelp til å komme meg opp fra denne gjørma, det er i hvert fall første steg.

Endret av Haris Pilton
Gjest Kinesiologi
Skrevet

Jeg har ME selv, og har hatt det i 5 år. Er 21. For tiden er jeg i rimelig bra form :D Ikke skole og jobb-form, men leve et bra sosialt liv-form.

Det jeg selv har tenkt å prøve ut selv er kinesiologi! Jeg har ei venninde som har fått svært gode og langvarige resultater av å ha gått på det noen ganger.

Jeg har trua. Sjekk det ut!

God bedring. Sender deg de aller beste tanker og ønsker for framtiden.

:-)

Skrevet

Jeg tror ærlig talt at et LP kurs kunne være til god hjelp for dine menale problemer. Du lærer deg en mestringsteknikk som hjelper deg til å fokusere på kortsiktig små mål og langsiktige overordna mål. Det kan hjelpe deg til å ordne opp i tankerotet og til å holde en stø kurs. Litt psykologisk innsikt er ikke til å forakte. men jeg tror ikke at LP gjør deg frisk sånn hokus pokus, men det er et verktøy til å mestre en hælvetes dritt sykdom.

Uansett stå på, ikke fall sammen da ender du i senga i ett år. Ikke la deg falle over eller utfor stupet. Hold tunga beint i munnen og ha et mål at du skal ut av senga hver dag uansett hvor tungt det kjennes ut.

STÅ PÅ, humørmessig.

Skrevet

LP er dessverre ikke et alternativ for meg akkurat nå. Jeg var overbevist selv om at jeg burde dra dit men når "pengemaskinen" ikke er det så nytter det ikke å fortelle meg hvor bra LP er.

Så, I repeat: Dette er ikke en LP-tråd ;) Ikke fordi jeg ikke tror på det men fordi det rett og slett ikke er det jeg skal akkurat nå. Jeg vil ha alternativer til LP :)

takk for de jeg har fått så langt :)

Gjest Gjest_tove_*
Skrevet

Hei!

Selvfølgelig kan kognitiv terapi hjelpe deg! Du vet jo ikke før du prøver, og hva har du å tape på det? Dette kan du også få gjennom det offentlige, på en lokal DPS. At andre som har ME sier at det ikke har noen effekt, og at LP ikke har effekt på de som har "ekte" ME er bare tull! Hvilken vitenskapelig dokumentasjon har de på det? Hva som utløser ME og symptomatologien varierer veldig, og derfor er det ikke EN behandling som gjelder for alle. Det viktigste er hva DU er motivert for og kan tenke deg å prøve. Ønsker du å forsøke kognitiv terapi, ta kontakt med fastlegen og få en henvisning til en DPS for det. Ikke gi opp, og forsett å være løsningsorientert. Det er et godt utgangspunkt for å bli raskere frisk.

Skrevet

Veldig synd at moren din ikke vil sende deg på LP-kurs. LP er den eneste "behandlingen" som virkelig har vist seg å funke. Mange har til og med blitt helt friske! :) Kanskje moren din forandrer mening hvis hun skaffer seg litt kunnskap i hva LP går ut på? Kanskje du kan få henne til å lese litt på disse linkene?

Den mest lovende behandlingen i øyeblikket for ME-pasienter er ”lightning process” (LP). Nå er de første norske LP-terapeutene på plass.

Av: Iver Mysterud 9/8/2008

http://www.matoghelse.no/artikler/behandli...-pasienter.aspx

På denne linken må du skrolle et stykke ned for å finne artikkel om LP:

http://www.matoghelse.no/artikler/behandli...-pasienter.aspx

http://aktivprosess.no/

Lykke til! :)

Skrevet

Dette er IKKE en LP-tråd, thank you very much.

Skrevet
Dette er IKKE en LP-tråd, thank you very much.

Sorry, prøvde bare å hjelpe.

Skrevet

Vil absolutt anbefale biopat Carl Erik Farnes i lillestrøm, eller Dr. Mette Johnsgård på Lillestrøm helseklinikk.

Som samtale/behandling er kinesologi greit.

Skrevet
Sorry, prøvde bare å hjelpe.

Ja, jeg skjønner det, og vet det er godt ment, det var ikke meningen å virke kvass. det er bare slitsomt å forklare om og om og om igjen at LP er utelukket.... :)

Skrevet

Du har tydeligvis ikke ME selv eller vært på LP-kurs. Noe av det første ME-pasienter må igjennom av tester er psykologiske som sjekker depresjoner, nedstemthet m.m. Du burde ikke uttale deg om ting du ikke har greie på. Personer som deg gjør faktisk folk sykere. Hilsen en som hadde diagnose i 2 år og gått LP kurs og nå blitt frisk.

Skrevet

Så at dette ikke var LP tråd, men ble litt provosert, beklager dette.

En bekjent av meg har prøvd reikki beklager, vet ikke hvordan det skrives) og det skal visst ha hjulpet litt. Jeg var selv hos en anerkjent healer, syntes ikke det funket.

Ville kanskje prøvd tankefeltterapi dersom jeg ikke hadde blitt frisk.

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet
Så at dette ikke var LP tråd, men ble litt provosert, beklager dette.

En bekjent av meg har prøvd reikki beklager, vet ikke hvordan det skrives) og det skal visst ha hjulpet litt. Jeg var selv hos en anerkjent healer, syntes ikke det funket.

Ville kanskje prøvd tankefeltterapi dersom jeg ikke hadde blitt frisk.

Ønsker deg masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...