Gjest Bekymret mor Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Jeg er som sagt livredd at eksmannen min tar barna våre (under 6 år) vekk fra meg! Gode kilder sier at han vil oppdra dem sammen med nye kona og barnet de venter. Mest sannsynlig i utlandet der alle parter er fra! Den siste tingen bekymrer meg grenseløst! Altså at han vil bortføre barna til utlandet! Hele griea er såå skummel at jeg ikke klarer å tenke klart på ting. Han mener at jeg er så vestlig å er redd at jeg oppdrar barna med "vestlige verdier". Jeg lærer dem å være seg selv, ikke plage andre, være greie og snille samtig stolte. Jeg synes ikke det er noe galt i noen av delene! Hva tror dere? Hva burde jeg gjøre? Jeg er såå urolig! Særlig nå som de ikke er tilbake fra ferien i avtalt tid. PS: De hadde ikke reiste dit jeg er redd de blir bortført til. Noen råd, eller trøstende ord?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Om du har virkelig grunn til å tro at han kan gjøre alvor av det så syns jeg du skal kontakte politiet og høre hva de sier. Kanskje det er noe de kan gjøre for deg?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Huff. Stakkars deg. Høres ikke særlig hyggelig ut. Dersom de ikke er kommet hjem til avtalt tid anbefaler jeg deg til å kontakte politiet for råd. Dersom det virkelig er hold i dine følelser, kan det jo tenkes at han er på vei til et annet land med barna, og da kan det jo hende han blir tatt dersom du melder dem savnet eller no. Jeg vet ikke helt, medn forstår din bekymreing. Stor klem fra meg. Krysser fingrene for at barna snart er hjemme.
Gjest Bekymret mor Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Huff. Stakkars deg. Høres ikke særlig hyggelig ut. Dersom de ikke er kommet hjem til avtalt tid anbefaler jeg deg til å kontakte politiet for råd. Dersom det virkelig er hold i dine følelser, kan det jo tenkes at han er på vei til et annet land med barna, og da kan det jo hende han blir tatt dersom du melder dem savnet eller no. Jeg vet ikke helt, medn forstår din bekymreing. Stor klem fra meg. Krysser fingrene for at barna snart er hjemme. Tusen takk! Hans familie sier at de kommer hjem i kveld, men hvem vet de er jo HANS! Verger meg for å kontakte politiet for ikke å virke overdrivende.. Tenker å vente til i morgen og kontakte han og se. Mulig (håper og tror) de kommer hjem i natt/morgen, men er redd hva han kan/vil gjøre i den nærmeste framtid! Altså, innen sommerferien f. eks. Tenk om han lurer meg? Han har jo rett til å ta dem på ferie, tenk om de aldri kommer tilbake fra ferien? Har hørt om foreldre diktet opp at barna dems var dø og laget fake dokumenter som beviste det, slik at politiet ikke trengte å lete dem mer.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Hvis det er fare for at han kan bortføre barna kan barna få utreiseforbud etter barneloven § 41. Da må du kontakte en advokat og saken må avgjøres i retten. Dette koster noen tusen kroner, blant annet avhengig av din inntekt. Vet du om dette landet har tilbakeleveringsavtale etter Haag konvensjonen? Hvis landet ikke har det er det vanskeligere å få barna tilbake til Norge hvis de blir bortført. I slike tilfeller må man kanskje engasjere en privat etterforsker. Ellers er det interpol som får saken. Ta vare på alle meldinger eller brev som kan dokumentere at han vurderer å bortføre barna. Hvis det blir en rettsak er det viktig å legge frem dokumentasjon. Hvis du skal engasjere en advokat er det viktig å få en advokat med erfaring fra slike saker. Jeg fikk god hjelp hos "Selvhjelp for innvandrere og flyktninger." En advokat der satte meg i forbindelse med en advokat som kunne ta saken min. Jeg er norsk men fikk hjelp der likevel. http://www.seif.no/ Jeg forstår din bekymring. Håper det ordner seg.
Gjest regine ii Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Ta for all del kontakt med advokat UMIDDELBART! Dersom du har grunn til å tro at faren kan bortføre barna e.l. så er det viktig at du er helt klar på hva han kan og ikke kan. Dette greier du ikke alene - og heller ikke med mer elle mindre velmendende "tips" fra et forum som dette. Du må VITE hva loven sier og hvordan den tolkes, du må VITE hva du kan gjøre/nekte faren å gjøre etc. for å unngå at barna evt. kidnappes. Det er forsent når det har skjedd. Og det er din oppgave å sette deg skikkelig inn i lovverket OG å beskytte barna! Som en annen skrev: ta vare på alt av kommunikasjon, selv om det betyr at du må skrive ned i etterkant av møter/telefoner. Forsøk å ha vitner i den grad dere har kontakt, alt sånt er vesentlig om det blir sak. Dette høres muligens dramatisk ut, men det er bedre å være føre var en etter snar.....
Gjest Bekymret mor Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Hei og takk for svar og råd, alle sammen! Barna er trygdt hos meg nå! Takk og lov! Jeg har vært hos advokat og den sier at det er lite sannsynlighet at han får forbud om utreise med barna i og med det ikke er noe bevis på at han har tenkt å bortføre dem. Og selv om jeg beviser at han sa det osv, kan hans opphold i Norge veie opp. Altså hvis han har tenkt seg et liv i Norge da. Uansett blir det vanskelig for politiet å hindre han å kidnappe barna, for han kan gjøre på mange måter, "smugle" dem med bil og så falske pass, f.eks. Følte jeg burde oppdatere dere som tok seg tid for å svare meg! Takk!
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er som sagt livredd at eksmannen min tar barna våre (under 6 år) vekk fra meg! Gode kilder sier at han vil oppdra dem sammen med nye kona og barnet de venter. Mest sannsynlig i utlandet der alle parter er fra! Den siste tingen bekymrer meg grenseløst! Altså at han vil bortføre barna til utlandet! Hele griea er såå skummel at jeg ikke klarer å tenke klart på ting. Han mener at jeg er så vestlig å er redd at jeg oppdrar barna med "vestlige verdier". Jeg lærer dem å være seg selv, ikke plage andre, være greie og snille samtig stolte. Jeg synes ikke det er noe galt i noen av delene! Hva tror dere? Hva burde jeg gjøre? Jeg er såå urolig! Særlig nå som de ikke er tilbake fra ferien i avtalt tid. PS: De hadde ikke reiste dit jeg er redd de blir bortført til. Noen råd, eller trøstende ord? Har barna pass? I så tilfelle ødlegg de, så ikke far får tak i de. Om frykten din er så stor, så undrer jeg meg på hvorfor du ikke har tatt tak i dette før. Det ernok av eksempler på barn som er bortført i Norge, som ikke kom seg hjem uten kostnader som er få forundt å skaffe til veie. prøv å få tatt opptak av samtale med far. Kan være godt å ha med seg til advokat,politi.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 Skjønner fortsatt ikke hvorfor kvinner er så dumme at de får barn med ikke-vestlige menn. Det som beskrives i denne tråden er enden på visa i hvert tilfelle jeg hører om. Mannen blir plutselig livredd for at barna skal bli for vestlige (men likvel er det om å gjøre å komme seg til vesten...), og kvinnen må leve med frykten for at barna blir borte for godt hver eneste gang de er på ferie med faren..... Og det er ALLTID barna som taper på det hele.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 Hei og takk for svar og råd, alle sammen! Barna er trygdt hos meg nå! Takk og lov! Jeg har vært hos advokat og den sier at det er lite sannsynlighet at han får forbud om utreise med barna i og med det ikke er noe bevis på at han har tenkt å bortføre dem. Og selv om jeg beviser at han sa det osv, kan hans opphold i Norge veie opp. Altså hvis han har tenkt seg et liv i Norge da. Uansett blir det vanskelig for politiet å hindre han å kidnappe barna, for han kan gjøre på mange måter, "smugle" dem med bil og så falske pass, f.eks. Følte jeg burde oppdatere dere som tok seg tid for å svare meg! Takk! Det er mange som har opphold i Norge som bortfører barna. Som du vet, så leses pass av elektronisk i de fleste land nå. Falske pass KAN bli oppdaget. Så har barna pass? Hvis ike skal han ha din underskrift om han vil skaffe til veie pass. Og hvor oppholder du fødsels og dåpsattesten til barna? Far vil trenge de om han skal ha pass til barna med din underskrift, så du bør fjerne disse papirene fra hjemmet. Du kan få folkeregister legge inn at attester skal ikke utskrives uten ditt samtykke. Det samme på passkontoret i kommunen du tilhører. Det er din f..plikt å gjøre alt du kan. Kvinner har blitt advart før med å få barn av ikkevestlig menn. faren for at far vil fjerne barna ved brudd er stor, så jeg vet ikke hvor mange advarsler ere trenger. Nå har du fått flere innspill her inne....så gjør noe mere enn å hør på advokaten din. Oppholdet vil veie tungt...................om han ha tenkt seg et liv i Norge da...skriver du. Du vet ikke det engang, og det er far til dine barn. Ringer det en bjelle hos deg nå? eller er du en av de vi vil se gråtende i et sladderblad og avis med store overskrifter?
Gjest Bekymret mor Skrevet 10. januar 2009 #11 Skrevet 10. januar 2009 HAN har passene til barna siden han tok dem på ferie. Jeg har allerede skrevet under papirer når barna skulle få pass, hva har det å si? Det jeg mente med at han kan bruke falske papirer er at han bruke pass til andre barn (har hørt at noen gjør, for å komme til Norge). Jeg vet egentlig ikke hva jeg kan gjøre her! Han er ingen kriminell og har samværsrett med barna. Så jeg kan ikke nekte ham å ta barna på ferie.
Gjest care Skrevet 10. januar 2009 #12 Skrevet 10. januar 2009 Jeg snakket med en mor en gang som var redd for at faren skulle ta barna med seg ut av landet uten hennes samtykke. Hun hadde fått et tips av politet at det skulle ligge et notat når passet ble lest opp, om at mor ikke godkjente utreise av landet, fordi hun hadde en mistanke om det kunne skje uten at hun var med. Så nå er hun rolig ang. bortføring.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #13 Skrevet 10. januar 2009 HAN har passene til barna siden han tok dem på ferie. Du må selvsagt kreve dem tilbakelevert. Du har omsorgen, da skal barnas pass være hos deg.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #14 Skrevet 10. januar 2009 Du må selvsagt kreve dem tilbakelevert. Du har omsorgen, da skal barnas pass være hos deg. For at passet skal inndras må en sak om utreiseforbud opp i retten. Dessuten kan faren få pass til barna uten morens samtykke. Hun trenger ikke å skrive under på søknad om pass, men hun får brev fra passkontoret om at han vil få pass til barna hvis ikke hun reiser en sak for domstolen innen 2 uker. Hun må altså gå til rettsak om utreiseforbud for barna hvis hun skal hindre han i å få pass til barna. Dette har jeg selv opplevd.
Gjest Bekymret mor Skrevet 11. januar 2009 #15 Skrevet 11. januar 2009 For at passet skal inndras må en sak om utreiseforbud opp i retten. Dessuten kan faren få pass til barna uten morens samtykke. Hun trenger ikke å skrive under på søknad om pass, men hun får brev fra passkontoret om at han vil få pass til barna hvis ikke hun reiser en sak for domstolen innen 2 uker. Hun må altså gå til rettsak om utreiseforbud for barna hvis hun skal hindre han i å få pass til barna. Dette har jeg selv opplevd. Mener du at barna kan få to pass (hver)? De har jo allerede pass, og han var her hos meg for å få mitt samstykke, ellers kunne de ikke få sa han! Kan ikke jeg spørre ham å levere passene tilbake, siden jeg (som gjet over sier) har hovedomsorgen?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #16 Skrevet 11. januar 2009 For at passet skal inndras må en sak om utreiseforbud opp i retten. Jeg sa ikke noe om at det skulle inndras. Hun må kreve at han gir det til henne. Passene skal selvsagt være hos den som har omsorgen for barna.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #17 Skrevet 11. januar 2009 Mener du at barna kan få to pass (hver)? De har jo allerede pass, og han var her hos meg for å få mitt samstykke, ellers kunne de ikke få sa han! Kan ikke jeg spørre ham å levere passene tilbake, siden jeg (som gjet over sier) har hovedomsorgen? Nei, hvis passet er gyldig får de sannsynligvis ikke nye pass. (Kanskje barna kan få nye pass hvis han sier at de er mistet eller stjålet? - jeg vet ikke.) Barna må i så fall bli med til passkontoret hvis han skal søke om pass. Faren til barna mine hentet barn mens jeg var på jobb. Datteren min fortalte meg det. Jeg trodde han måtte ha mitt samtykke for å få pass, og roet meg med det. Inntil jeg noen dager senere fikk brev fra politiets passavdeling om at barna fikk pass hvis jeg ikke gikk til sak innen en dato som var to uker frem i tid. Du kan spørre han om å levere passene til deg, men du kan ikke kreve det. Det må du i så fall gjøre i retten. Men det kan jo hende at han synes det er helt greit at passene ligger hos deg? Da er det jo greit. Håper det ordner seg. *Klem*
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #18 Skrevet 11. januar 2009 Jeg sa ikke noe om at det skulle inndras. Hun må kreve at han gir det til henne. Passene skal selvsagt være hos den som har omsorgen for barna. Hun kan ikke kreve det hvis det er han som har søkt om pass til barna og betalt for passene. Men retten kan bestemme at passene skal ligge hos henne.
Gjest Bekymret mor Skrevet 12. januar 2009 #19 Skrevet 12. januar 2009 Nei, hvis passet er gyldig får de sannsynligvis ikke nye pass. (Kanskje barna kan få nye pass hvis han sier at de er mistet eller stjålet? - jeg vet ikke.) Barna må i så fall bli med til passkontoret hvis han skal søke om pass. Faren til barna mine hentet barn mens jeg var på jobb. Datteren min fortalte meg det. Jeg trodde han måtte ha mitt samtykke for å få pass, og roet meg med det. Inntil jeg noen dager senere fikk brev fra politiets passavdeling om at barna fikk pass hvis jeg ikke gikk til sak innen en dato som var to uker frem i tid. Du kan spørre han om å levere passene til deg, men du kan ikke kreve det. Det må du i så fall gjøre i retten. Men det kan jo hende at han synes det er helt greit at passene ligger hos deg? Da er det jo greit.Håper det ordner seg. *Klem* Takk! Har snakket med advokaten om dette igjen. Det er naturlig at passene ligger hos meg fordi jeg har hovedomsorgen og da har mer mulighet til å reise med barna enn han. Dersom han sier nei, kan jeg dra til passkontoret når vi skal reise og søke nye pass, så politiet kontakter han om dette, og da er han nødt til å levere de! Men jeg synes det er galt at JEG som har hovedomsorgen skal hver gang spørre om jeg kan få lov å få barnas pass fordi vi har tenkt å reise, mens han som bare har samvær skal ha de!! Han synes ikke det er greit at passene ligger hos meg! Spurte han det i går og han sa at det er i en bankboks og at de skal være der, og at jeg får si fra når jeg trengte de. Men det er jo nå jeg trenger de, sa jeg. Han sa ikke noe mer og stakk! Så jævlig irriterende!
Gjest Bekymret mor Skrevet 12. januar 2009 #20 Skrevet 12. januar 2009 Hun kan ikke kreve det hvis det er han som har søkt om pass til barna og betalt for passene. Men retten kan bestemme at passene skal ligge hos henne. Loven sier ikke noe om hvem som skal ha passene, men det naturligste er at de er der de bor! Dette i følge en advokat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå