Gå til innhold

Kunne de

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bestemoren min på 87 år hadde ett stygt fall i julen, måtte opereres for brudd i lårhalsen. Det ble komplikasjoner i andre organer i kroppen, legene ville operere henne fort, men hun nektet. Hun har alltid vært frisk og har ikke vært på sykehus før.

De opererte henne ikke fordi hun nektet. Familien snakket sammen med henne om dette og hun gikk da med på operasjon. Hadde hun ikke gjort dette ville hun gått bort.

Kan virkelig leger måtte la være å operere ett menneske som nekter? alternativet er død.

Hilsen en som får beholde bestemoren sin takket være familiemedlemmer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Klart de latt henne dø.

Men jeg synes helt ærlig at familiemedlemmene var svært egoistiske og tenkte kunn på seg selv. Om din bestemor ikke ønsket opperasjonen. Så burde de respektert det.

Skrevet
Bestemoren min på 87 år hadde ett stygt fall i julen, måtte opereres for brudd i lårhalsen. Det ble komplikasjoner i andre organer i kroppen, legene ville operere henne fort, men hun nektet. Hun har alltid vært frisk og har ikke vært på sykehus før.

De opererte henne ikke fordi hun nektet. Familien snakket sammen med henne om dette og hun gikk da med på operasjon. Hadde hun ikke gjort dette ville hun gått bort.

Kan virkelig leger måtte la være å operere ett menneske som nekter? alternativet er død.

Ja, man velger da selv om man vil under kniven eller ikke.

Skulle man tvinge en gammel dame til å gjennomgå en stor og smertefull operasjon til tross for at hun ikke ønsket det?

Det kan jo også bli sett på som egoistisk for familiemedlemmene å overtale en dame som nærmer seg nitti å gjennomgå en operasjon så man får beholde henne litt lenger.

Skrevet

Hun har alltid vært sprek og er helt klar i hodet. Operasjonen hun skulle igjen var ikke SÅ stor at det hindrer henne siden, her gikk det i at hun var alene og aldri hadde vært på sykehus før, ren og skjær uvitenhet og stolthet. Ingen skal trenge å måtte dø fordi de ikke forstår alvoret tidsnok.

Gjest Gjest_Spl_*
Skrevet

Det som ikke virker som en stor operasjon for deg, kan virker som et uoverstigelig hinder for et eldre menneske! (Litt vanskelig å bedømme, du sier ikke hvilken operasjon det dreier seg om) Så lenge man er over 16 år og med sine fulle fem har man rett til å nekte behandling. Heldigvis lever vi i et samfunn som lar en bestemme over egen kropp.

Det er heller ikke så uvanlig å nekte operasjon. Det kan være kreftpasienter som ikke orker mer postoperativt kav og heller vil nyte tiden de har igjen, infarktpasienter som ikke klarer belastningen med en utblokking av hjertet, eldre mennesker som ikke mener de er sterke nok til å komme seg etter operasjon, religiøse grunner osv.

Jeg syns det er greit at man kan snakke sammen som en familie, men jeg syns ikke det er greit å brukke tvang for å overtale et menneske. Det er et faktum at majoriteten av eldre som brekke lårhalsen trenger hjelp til å klare seg i etterkant, og for mange er det kort vei til sykehjem. Og det er også en kjennsgjerning at for mange eldre er det å måtte flytte fra sitt hjem og på institusjon det absolutt verst tenkelige mareritt.

Det handler ikke om at legene lar henne dø, det handler om at hun får informasjon og deretter anledning til å bestemme over eget liv.

Skrevet

Selvfølgelig trenger legene tillatelse for å kunne skjære i mennesker, det skulle bare mangle.

Alle som medisinsk sett er myndige har rett til å nekte behandling, selv om den er livsnødvendig. Legene kan bare hva som er medisinsk riktig, de kan ikke tvinge pasienter gjennom prosedyrer og bestemme over deres liv og død.

Skrevet

Etter etiske regler skal man da fortelle i klartekst hva alternativet er!

min besta forstod ikke alvoret, når hun gjorde det gikk hun for operasjon..valgte det selv! hvis ikke hadde hun faktisk fått en grufull død, finnes mange måter å dø på!

Skrevet

Lurer på hvilken operasjon det var hun trengte?

Skrevet
Etter etiske regler skal man da fortelle i klartekst hva alternativet er!

min besta forstod ikke alvoret, når hun gjorde det gikk hun for operasjon..valgte det selv! hvis ikke hadde hun faktisk fått en grufull død, finnes mange måter å dø på!

Sa de ikke at hun kunne dø av å la operasjonen være?

Familie har større gjennomslagskraft enn fremmede helsepersonell.

Skrevet

Blir litt vanskelig å ta stilling til denne spesifikke saken når det ikke fortelles hva slags operasjon hun nektet, hva legene sa og hvordan hun fikk saken lagt fram før hun fikk ta valget sitt, og hva familien sa for å få henne til å skifte mening. Men generelt så må folk som er myndige og ved sine fulle fem få lov til å bestemme selv hva de vil gjennomgå av behandling.

Skrevet

Ikke for å være ekkel, men du bør nok forberede deg på at hun kommer til å dø en dag.

Skrevet
Ikke for å være ekkel, men du bør nok forberede deg på at hun kommer til å dø en dag.

Uff, ja, samme tanken slo meg. Godt det gikk bra denne gangen - håper du har anledning til å tilbringe tid sammen med henne.

Skrevet

Jeg synes valgfriheten er et viktig prinsipp, så lenge det er snakk om en rasjonell, voksen person. Ja, dersom hun hadde nektet, kunne de latt henne dø.

Men eldre (og andre som blir plutselig syke) blir lett forvirret, redde og kan ha vanskelig for å forstå alvoret. Jeg synes derfor at det er viktig at de pårørende får snakke med både leger og personen som skal opereres, selv om det er den akutelle personen som til slutt tar en selvstendig avgjørelse.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann

Jeg aner jo ikke noe om hva slags operasjon det er snakk om for dere, men min farmor på 78 år tok opp dette emnet når jeg besøkte henne på første nyttårsdagen. Hun sa hun ville ikke ha noen operasjon som kunne sette henne mange år tilbake, hvor hun kanskje ville bruke mange kommende år på å komme seg etter operasjonen. Men for henne er det ikke snakk om en operasjon "på liv og død" da. Hun vil heller ha småplager konstant enn å kanskje risikere å ikke klare å komme seg tilbake til der hun er i dag.

Var noen andre i familien med henne og snakket med legen fra starten av? Eller fikk dere bare vite at hun ikke ville ha en operasjon, og begynte da å overtale? Beklager om jeg ordlegger meg dumt, jeg lurer bare på hvilken rekkefølge det skjedde i....

Skrevet
Heisann

Jeg aner jo ikke noe om hva slags operasjon det er snakk om for dere, men min farmor på 78 år tok opp dette emnet når jeg besøkte henne på første nyttårsdagen. Hun sa hun ville ikke ha noen operasjon som kunne sette henne mange år tilbake, hvor hun kanskje ville bruke mange kommende år på å komme seg etter operasjonen. Men for henne er det ikke snakk om en operasjon "på liv og død" da. Hun vil heller ha småplager konstant enn å kanskje risikere å ikke klare å komme seg tilbake til der hun er i dag.

Var noen andre i familien med henne og snakket med legen fra starten av? Eller fikk dere bare vite at hun ikke ville ha en operasjon, og begynte da å overtale? Beklager om jeg ordlegger meg dumt, jeg lurer bare på hvilken rekkefølge det skjedde i....

Besta forstod ikke alvoret før en i familien snakket med henne/ konsekvenser av og ikke ta operasjonen, hun sa visst selv " hvis ikke jeg tar operasjonen dauer eg"

så det var hennes eget valg, operasjonen gikk veldig bra:)

Skrevet
Besta forstod ikke alvoret før en i familien snakket med henne/ konsekvenser av og ikke ta operasjonen, hun sa visst selv " hvis ikke jeg tar operasjonen dauer eg"

så det var hennes eget valg, operasjonen gikk veldig bra:)

Vet hun at hun vil dø uansett. Selvom hun har tatt operasjonen så vil hun dø

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...