Gå til innhold

Tidlige tegn på psoriasis artritt

PecanPie

Anbefalte innlegg

Jeg er kun 20 år, men tenker litt på dette likevel.

Jeg har en far med psoriasis artritt. Da han var mellom 30 og 40 slo hudsymptomene til, og nå, omtrent 10 år senere, er det leddgikta som hersker. Den er asymmetrisk, og han har ofte store smerter i muskler og ledd.

Er denne sykdommen arvelig? Kan jeg få den, eller kan jeg, som jente, kun være bærer?

Jeg har lest flere steder (eks. Norsk revmatikerforbund, Norsk psoriasisforbund) at neglforandringer er karakteristiske. På venstre hånd har jeg på peke- lange- og ringefingeren merker som kan ligne på nålestikk i neglene. Jeg har hatt noe lignenede helt siden jeg var veldig liten. Kan dette være et sykdomstegn for min del også, eller er det bare et tegn på at jeg mangler noe i kosten?

Jeg har i tillegg betennelse i høyre beinhinne og akillessene, noe som kom overraskende lett på. Har hatt disse betennelse i 5-6 år.

Når det er kaldt ute er også leddene mine stive - men det er kanskje helt vanlig?

Jeg vet ikke om jeg ønsker å teste meg. Selvfølgelig hadde det vært greit å vite det, så jeg kan forberede meg selv og kroppen min på en evt sykdom ved å spise sundt og gjøre de "riktige" øvelsene når jeg trener. På en annen side ville det vært dumt å ta disse bekymringene på forskudd - selv om jeg igrunn gjør det akkurat nå..

Håper på informative svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Heisann

Da hudlegen min ville finne ut om jeg kunne ha begynt å få psoriasis artritt, sendte han meg til røntgenundersøkelse av føttene (var føttene jeg hadde smerter i). I tillegg var jeg hos et annet hudlegekontor som tok en sjekk av neglene (avskraping), for å finne ut om det var psoriasis eller sopp. De trodde ikke det var psoriasis, fordi det er uvanlig at den kommer kun i neglene og ikke "vanlig" hud. Noen måneder etter jeg fikk påvist psoriasis'en i neglene, kom det derimot på huden, da....

Uansett, til spørsmålet ditt om arvelighet. Arv har endel å si, det er litt større sjanse for at du kan få det, når noen i din nære familie har det. Jeg husker dessverre ikke prosenttallet. Men jeg tror ikke du kan være bærer, og med det ikke risikere at det vil bryte ut. Men jeg er ikke helt sikker, men det jeg er sikker på, er at kjønn har absolutt ingenting med om man utvikler psoriasis eller ikke.

Snakk med legen din, og be om en henvisning til hudlege. Forklar bekymringene dine.

Vet ikke om dette egentlig ga deg så goda svar, men.... Lykke til dah :)

Forresten, om du tenker på arbeidslivet ditt, kan det være lurt å tenke gjennom hva som kan være forenelig med sykdommen. Om du har den, selvfølgelig, ikke ellers. :jepp:

...kan jo også nevne at jeg var 25 da lgen mistenkte sykdommen, så det at man er ung er dessverre ingen garanti

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...