Gå til innhold

Andeconfit

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Guri_*
Skrevet

Hei!

Hva passer til andeconfit?

Takknemlig for tips!

Skrevet

Har du også vært på Smart Club? :spise:

Her i huset smakte vi confit for første gang sist helg, og vi lette på nettet og fant dette serveringsforslaget med pommes sarladaises og stekt steinsopp. Savnet faktisk ikke saus, men anbefaler et google-søk.

Dagen etter spiste vi anderestene til lunch: 2 skiver ristet loff med smør, med masse kaldt kjøtt, pepperdryss og bittelitt appelsinmarmelade mellom. (Appelsinsaus er klassisk til and, men jeg vet ikke hvor vanlig det er til confit. Godt var det uansett med den søte og friske marmeladen til det litt salte kjøttet.)

Gjest TS Guri
Skrevet
Har du også vært på Smart Club? :spise:

Ja, har vært på Smart Club, ja! Og kjøpt de som var vakuumpakkede (4 pack).

Har ikke sett så mye på de, så aner ikke hvordan de skal tilberedes heller!

Så hvis det er de du kjøpte er jeg takknemlig for å få vite hvordan du gjorde det.

Skrevet

Hei, her er jeg igjen!

Ja, det var den 4-pakken jeg kjøpte. Gjorde det mer eller mindre slik det står beskrevet på siden jeg linket til: Helte av fett og kraft (enklere om du varmer pakka lett i varmtvann fra springen så fettet smelter), og la lårene i en ildfast form som jeg puttet i ovnen. Jeg hadde ikke fått med meg det som sto om tid og varme, så jeg satte den inn på ganske lav varme (ca 175 om jeg husker riktig) til den var gjennomvarm og satte på grillen litt på slutten for å få litt sprøere skinn. (Jeg sjekket varmen ved å stikke med gaffel og kjenne på temperaturen på tennene.)

Fett og kraft tok jeg vare på, fettet står i kjøleskapet og brukes til steking i blant, og kraften er fryst ned i påvente av en saus e.l. Kanskje du kunne lage saus av kraften og appelsin? Men pass på, kraften er ganske salt! Den bør nok ikke kokes inn, heller spes ut litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...