Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Har sykehus lov til å endre timeavtaler på bakgrunn av kontakt fra parner/forelder?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Har sykehus lov til å endre timeavtaler på bakgrunn av kontakt fra parner/forelder? Det hender at partner ringer på vegne av pasienten og endrer timen. Årsaken er da at pasienten selv skal ha ønsket dette. Jeg tror det er sjelden at sykehuset ringer opp pasienten for å sjekke at det partneren sier, medfører riktighet. Om dette er lovlig praksis, er jeg usikker på. Det kan være brudd på taushetsplikten. I så fall er det viktig at dette politianmeldes og behandles i rettsapparatet.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Jeg lurer på en annen ting beslektet med dette emnet. Hvordan er det med taushetsplikt når en pasient havner på sykehus bevisstløs? Da får jo de pårørende informasjon om sykdommen, gjør de ikke? Men hvordan er dette egentlig i forhold til taushetsplikt? Og når de pårørende kommer til en bevisstløs person så kan jo egentlig ikke legene vite om pasienten er på talefot med dem, engang. Hvor mye kan de få vite?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Pårørende kan endre timeavtaler, dersom det ikke foreligger grunn til å tro at det ikke er pasienten som har ønsket dette. Mange pasienter er ikke fortrolige med å ordne slike ting med sykehuset selv, f.eks gamle, helt unge, pasienter med angst osv. Hvis de ikke kan fikse timer uten å ringe personlig, blir deres situasjon bare mer vanskelig. Av samme grunn gis det også enkelte ganger medisinske opplysninger til pårørende, selv om det ikke er lovlig. Neppe av typen Det er kreft, men av typen Det er viktig å ikke belaste bruddet for mye, men på dette tidspunktet er det ok å gjøre lette pendelbevegelser med armen, f.eks. Dette kan rammes av loven, og da blir spørsmålet om en vil prioritere loven eller den eldre kvinnen som ber sin datter ringe for seg. Hvis pasienten er bevisstløs vil nærmeste pårørende bli informert, dog ikke hvis bevisstløsheten skyldes en ting som rus som vil gå raskt over. Da gjelder regelen om presumert samtykke, at når en ikke har informasjon om pasientens vilje, går en ut fra at pasienten ønsker at pårørende skal ivaretas på en god måte. Taushetsplikten blir da ikke helt opphevet, f.eks vil man si at hodeskaden ser ut til å være alvorlig, eller at pasienten må opereres, men man ramser ikke opp informasjon om pasienten fra tidligere, som at han er hivsmittet eller at hun har vært innlagt flere ganger med selvmordsforsøk.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Hvis pasienten er bevisstløs vil nærmeste pårørende bli informert, dog ikke hvis bevisstløsheten skyldes en ting som rus som vil gå raskt over. Da gjelder regelen om presumert samtykke, at når en ikke har informasjon om pasientens vilje, går en ut fra at pasienten ønsker at pårørende skal ivaretas på en god måte. Taushetsplikten blir da ikke helt opphevet, f.eks vil man si at hodeskaden ser ut til å være alvorlig, eller at pasienten må opereres, men man ramser ikke opp informasjon om pasienten fra tidligere, som at han er hivsmittet eller at hun har vært innlagt flere ganger med selvmordsforsøk. Kanskje et rart spørsmål, men kan pårørende slippe inn til en avkledt, bevisstløs pasient? Grunnen til at jeg spør er at jeg har sett i blader osv bilder av mer eller mindre avkledte pasienter mens de lå i koma. Det er jo selvsagt godtkjent av pasienten i etterkant at bildet er offentliggjort, men jeg synes bare det er så rart at de kan drive og fotografere en pasient i koma. Ja jeg vet, en utrolig sær ting å lure på i en så alvorlig situasjon. Men jeg ser liksom for meg at hvis jeg hadde våknet av koma naken på overkroppen (som de jeg har sett på bilder), og familien sittende rundt, så ville min første reaksjon vært å rope uuuuut! Nå vet ikke jeg om kvinner blir liggende med bar overkropp som de mennene jeg har sett bilde av, men dog :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Kanskje et rart spørsmål, men kan pårørende slippe inn til en avkledt, bevisstløs pasient? Grunnen til at jeg spør er at jeg har sett i blader osv bilder av mer eller mindre avkledte pasienter mens de lå i koma. Det er jo selvsagt godtkjent av pasienten i etterkant at bildet er offentliggjort, men jeg synes bare det er så rart at de kan drive og fotografere en pasient i koma. Ja jeg vet, en utrolig sær ting å lure på i en så alvorlig situasjon. Men jeg ser liksom for meg at hvis jeg hadde våknet av koma naken på overkroppen (som de jeg har sett på bilder), og familien sittende rundt, så ville min første reaksjon vært å rope uuuuut! Nå vet ikke jeg om kvinner blir liggende med bar overkropp som de mennene jeg har sett bilde av, men dog :gjeiper: Nei, sykehuset skal ivareta pasientens integritet og bluferdighet, pasientens bryster og underliv skal ikke eksponeres til pårørende, og ellers være tildekket så lenge prosedyrer ikke krever avdekning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå