Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Har en katt som kun spiser Royal Canin for, hun liker ikke våtfor av noe slag, heller ikke kokt fisk! Holder det for henne å spise tørrforet, eller burde hun få i seg våtfor også?
Lilith Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Det holder med tørrfôret, våtfôr er ikke nødvendig i kattens kosthold og bør bare brukes som kosemat
Gjest Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Våtfor er sammenlignbart med våres pizza, hambruger og generelt junkfood..
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 Jeg fikk kjeft av en ansatt på dyrebutikken, når jeg kom dit for å se om de hadde våtfor til kattunger når katten min var liten og nektet å spise tørrforet sitt, så det er tydeligvis ikke helt sunt.
rangi Skrevet 6. januar 2009 #6 Skrevet 6. januar 2009 Du trenger iallfall ikke bekymre deg over at katta di ikke liker våtfor, hvis den får et fullverdig tørrfor tilpasset kattens alder og behov, så får den i seg alt den trenger.
Spoven Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Katta vår liker heller ikke våtfor. Tror den som har det verst med det er mannen min, som gjerne vil skjemme ham bort. Katta kan til nød slikke i seg "sausen", men resten blir liggende. Katta får royal canin tørrfor og rent vann flere ganger om dagen. (Han kan jo ikke drikke vannet om det har kommet et hår eller et rusk i det, da kikker han bare veldig bebreidende på oss!!) Han er nå fem år gammel, har fin vekt, og pelsen er nydelig. Gleder meg til skreifisket begynner nå snart, for kokt skrei/torsk er den eneste kosematen han liker.
AnetteR Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Katta vår liker heller ikke våtfor. Tror den som har det verst med det er mannen min, som gjerne vil skjemme ham bort. Katta kan til nød slikke i seg "sausen", men resten blir liggende. Det går ann å skjemme dem bort med en liten bit leverposdeig, kokt fisk, litt rå kjøttdeig eller kattegodteri også (ene min er vill etter laksesticks). Enig i at det gir en veldig god følelse å se hvor glad og spent pus blir når det kommer en godbit. Tørrfor fra dyrebutikk eller veterinær er tilstrekkelig for katter. Hovedkostholdet bør bestå av tørrfor, da dette renser tenner og gir katten alt den trenger. Mye bløtfor er av dårlig kvalitet. Men om katten drikker dårlig kan våtfor være en viktig kilde til væske. Eventuelt kan man gi dem litt bløtlagt tørrfor, mine liker imidlertid ikke dette. Jeg vet også at det er enkelte som snakker mot at kattens kosthold hovedsakelig skal bestå av våtfor, så "tørrforfasiten" er også omdiskutert. Enkelte er også tilhengere av å råfore katter, det vil si at de får ordentlige råvarer. Dette krever imidlertid mye kunnskap om kattens ernæringsbehov.
golda Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Våtfor er sammenlignbart med våres pizza, hambruger og generelt junkfood.. AHA! Er det derfor jeg har to blubbete katter og en sur dyrlege? Ser man det. Her skal det bli tørre tider!
Gjest Fluksi Skrevet 7. januar 2009 #10 Skrevet 7. januar 2009 AHA! Er det derfor jeg har to blubbete katter og en sur dyrlege? Ser man det. Her skal det bli tørre tider! Hehehe
Involvert Skrevet 7. januar 2009 #11 Skrevet 7. januar 2009 Det holder med tørrfôret, våtfôr er ikke nødvendig i kattens kosthold og bør bare brukes som kosemat Signerer I tillegg så er det verdt å nevne at tørrfôret er bedre for kattens tenner Litt som når vi pusser våre tenner. Men det er helt greit å gi katten våtfôr som 'lørdagsgodt'
Spoven Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Det går ann å skjemme dem bort med en liten bit leverposdeig, kokt fisk, litt rå kjøttdeig eller kattegodteri også (ene min er vill etter laksesticks). Enig i at det gir en veldig god følelse å se hvor glad og spent pus blir når det kommer en godbit. Tørrfor fra dyrebutikk eller veterinær er tilstrekkelig for katter. Hovedkostholdet bør bestå av tørrfor, da dette renser tenner og gir katten alt den trenger. Mye bløtfor er av dårlig kvalitet. Men om katten drikker dårlig kan våtfor være en viktig kilde til væske. Eventuelt kan man gi dem litt bløtlagt tørrfor, mine liker imidlertid ikke dette. Jeg vet også at det er enkelte som snakker mot at kattens kosthold hovedsakelig skal bestå av våtfor, så "tørrforfasiten" er også omdiskutert. Enkelte er også tilhengere av å råfore katter, det vil si at de får ordentlige råvarer. Dette krever imidlertid mye kunnskap om kattens ernæringsbehov. Eneste fisken han eter er kokt torsk/skrei. Ikke engang blodfersk sei liker han.. Han kan til nød spise en og annen kyllingbit (beinløs selvsagt), men ikke dersom han får det i egen matskål, han må få 'stjele' det! Mannen (selvfølgelig) bruker å legge en og annen bit på bordkanten når vi spiser, og katta lurer seg til å nappe det ned, og tror sikkert han er usynlig. Det er nesten så man ser klørne tip-toe seg bortover for å finne biten, mens han selv gjemmer seg under bordet. Men det er komisk å se en svart fot og et par ører på kyllingjakt. Kjøttdeig har jeg ikke tenkt på tidligere, det skal jeg jammen prøve å introdusere for en viss kresen kattegutt. Takk for tipset.
Gjest virvelvind Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Mine spiser det meste, riktignok uten lov. Slik som ostepopp, rene brødskiver o.l. Men jeg prøver å holde dem unna det. Til vanlig har de tørrfor og vann, så gir jeg dem av og til godbiter fra middag hvis jeg har spist fisk eller noe annet som ikke er alt for usunnt for dem å spise
Gjest Fugl Fønix Skrevet 8. januar 2009 #14 Skrevet 8. januar 2009 Det holder helt fint med tørrforet. Katten min er også ganske sær i matveien og er uinteressert i det meste bortsett fra tørrfor, kokt torsk og tunfisk. Den kokte torsken må være litt salta.... Siden det ikke er bra for pus blir det ytterst sjeldent at hun får noe annet enn tørrfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå