Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg og mannen vurderer å bli besøkshjem. Vi har ikke egne barn, og derfor ikke all verden erfaring, men sikkert litt å bidra med likevel.

Er det noen som har vært besøkshjem, og for hvilke tilfeller? Vi vil helst ikke bli blandet inn i noe altfor alvorlig siden vi ikke har masse erfaring. Men hva slags barn/familier er det som får innvilget besøkshjem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Molly84
Skrevet

Jeg vet vel ikke så mye om dette egentlig, men jeg vet iallefall at det ikke trenger å være en familie med store problemer som får tilbud om besøkshjem..

Jeg har en venninne som fikk tilbud om dette en helg i måneden, fordi hun plutselig ble alenemor for tre små barn. Hun er en helt vanlig og flink mamma, som bare fikk tilbud om dette som avlastning.

Gjest FRØKENgjest
Skrevet

heisan! vi er besøkshjem for 3 ungdommer på 12 og 13 år. de har vi hver 3. helg. og fungerer bra.

litt usikker på hva som egentlig kreves av besøkshjemmene i forhold til livssituasjon, erfaring ol.

vi selv har en litt spesiell situasjon, der min kommende ektemann har vokst opp med flere forsterbarn i huset, og dermed masse erfaring. jeg har selv bodd i fosterhjem. han ble spurt om han kunne tenke seg det, så tok vi på oss ansvaret sammen:) det er stort behov for flere besøkshjem, så vurder det seriøst ! det er selfølgelig utfordringer, kjempe lærerikt. jeg er 22år og min mann er 26.

vi hadde nok ikke fått vært hadde han ikke vert kjennskap med systemet, og siden vi ikke var verken gift eller saboere. men vi gifter oss om 1mnd, så det skal bli godt :)

behovet er stort, så oppuntrer dere til å søke..

Skrevet

Da jeg var tenåring var vi besøkshjem, og jeg har bare positive erfaringer fra det, og kommer til å vurdere dette selv også om noen år. Kanskj etil og med vurdere å bli fosterhjem :) Syns det er en flott måte å hjelpe andre på om man føler man har noe å gi til et barn eller en ungdom som har hatt en røff start på livet.

Vi hadde også en tenåring boende hos oss et år da jeg var 17 år ca. Det var tøft, hun var på min alder, og vi kjente hverandre fra før. Ja, det var tøft ja, men veldig lærerikt. Og utrolig vondt å vite at det ikke går noe særlig med vedkommende nå etter 10 år.... Men jeg vet at vi gjorde det vi hadde mulighet til da, og hun hadde et godt år hos oss.

Skrevet
Hei

jeg og mannen vurderer å bli besøkshjem. Vi har ikke egne barn, og derfor ikke all verden erfaring, men sikkert litt å bidra med likevel.

Er det noen som har vært besøkshjem, og for hvilke tilfeller? Vi vil helst ikke bli blandet inn i noe altfor alvorlig siden vi ikke har masse erfaring. Men hva slags barn/familier er det som får innvilget besøkshjem?

Er dere glad i barn-ungdom, så meld dere på. Er mange grunner til at folk trenger besøkshjem. Noen har ikke nær fa. eller besteforeldre. Forelder kan ha blitt alene. det kan være sykdom i fam,så ungene trenger andre i perioder.

Dere gør som andre fam. Aktiviteter,hjemmekos,noen liker hobbyer,noen baking, noen spill, noen liker biltur eller skitur.

Det samme du ville gjort med dine egne barn.Gå ut og spise.prate med barna, lytte, hjelpe med lekser kansje

Skrevet

Vi har fått innvilget avlastningshjem for vår yngste sønn hver 6. helg. Dette gikk gjennom pleie- og omsorgsdistriktet i vår kommune og ikke gjennom barnevernet. Grunnen til at vi fikk dette innvilget er at vår sønn har store gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Som 8 åring ligger han på 4 årsstadiet. Han har også astma og epilepsi.

Det er veldig fint å høre at flere vil være avlastningshjem/besøkshjem for det er et stort behov. Vi har ikke fått noe hjem for vår sønn enda, så foreløping er det faren min og hans samboer som har han.

Det er altså en mulighet å høre med pleie-og omsorgsdistriktet i kommunen om de har denne typen avlastning, for da slipper man kanskje å få en unge som har mye problemer. Du velger selv hvilken unge du vil ha, det er ikke alle som har store handicap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...