Gå til innhold

Sykepenger

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurerpå_*
Skrevet

Har akkurat blitt sykmeldt, og mener å tro at jeg kan få utbetalt opptil 1G..Da lurer jeg på hva vil det si? er det et grunnbeløp de har satt? SKal sjekke innom noen sider nå, men siden jeg var her tenkte jeg kanskje noen kunne gi meg et helt enkelt svar.Har 27000 i lønn pr måned, vil jeg fortsatt få dette beløpet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har akkurat blitt sykmeldt, og mener å tro at jeg kan få utbetalt opptil 1G..Da lurer jeg på hva vil det si? er det et grunnbeløp de har satt? SKal sjekke innom noen sider nå, men siden jeg var her tenkte jeg kanskje noen kunne gi meg et helt enkelt svar.Har 27000 i lønn pr måned, vil jeg fortsatt få dette beløpet?

misforstått helt her jeg da... blir jo det samme det.. at ikke det går an å skrive ting litt lettere

Skrevet

1 G står for folketrygdens grunnbeløp, som er på rundt 75 000 kroner. Det er den totale inntekten for hele året. Altså kan du ikke motta nesten 30 000 kroner i måneden, det sier seg selv. Da ville du strengt tatt ikke hatt bruk for sykepenger.

Skrevet

Herrefred - her var det da svar i hytt og pine...

§ 8-10. Sykepengegrunnlag

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene skal regnes ut etter.

Sykepengegrunnlaget pr. år kan ikke overstige seks ganger grunnbeløpet. Har arbeidstakeren flere arbeidsgivere, gjelder begrensningen i arbeidsgiverperioden bare i forhold til den enkelte arbeidsgiver.

Når trygden yter sykepenger, utgjør sykepengegrunnlaget pr. dag 1/260 av sykepengegrunnlaget pr. år.

Bestemmelser om fastsetting av sykepengegrunnlaget står i §§ 8-28 til 8-30 for arbeidstakere, i § 8-35 for selvstendig næringsdrivende, i § 8-38 for frilansere, i §§ 8-40 til 8-43 for medlemmer med kombinerte inntekter, og i § 8-47 for medlemmer som midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid.

http://lovdata.no/all/tl-19970228-019-021.html

Skrevet
1 G står for folketrygdens grunnbeløp, som er på rundt 75 000 kroner. Det er den totale inntekten for hele året. Altså kan du ikke motta nesten 30 000 kroner i måneden, det sier seg selv. Da ville du strengt tatt ikke hatt bruk for sykepenger.

jeg ringte liksågodt nav kontor, og der sa de at jeg fikk det beløpet som jeg har motatt i lønn pr måned ved sykemelding inntil et år.. mulig det ikke er det som heter sykepenger..Iallfall, det hadde ikke noe med 1G å gjøre iallfall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...