Tjorven Skrevet 24. juni 2003 #1 Skrevet 24. juni 2003 Er det noen som vet hva det koster å sette nye stener i en gammel ring? Jeg har en gammel, gammel ring etter min farmor (sm døde for lenge siden) som desverre har mistet sine 3 små stener foran. Jeg synes det kunne vært moro og fått satt inn nye stener i denne ringen slik at jeg kunne ha brukt den. Jeg vet at slike stener varierer mye i pris ettersom hva slags man skal ha i den, men hva koster det å gjøre en slik jobb med å sette dem inn? Hva slags stener kan/bør man ha i en gullring?
Tusenfryd Skrevet 24. juni 2003 #2 Skrevet 24. juni 2003 Jeg tror det er veldig vanskelig for noen å si noe som dette, siden vi ikke vet hva slags ring det er, fasong, størrelse etc. Jeg tror også at gullsmedene prissetter jobben etter hva slags stener, hvordan kvaliteten på gullet i ringen er osv. Og kjøper du stenene hos dem, så kanskje ikke jobben med å sette dem i er spesifisert en gang, bare at det er inkludert i kjøpet... Jeg vil absolutt anbefale deg å ta en tur til en gullsmed, gjerne fler, og høre hva de har av forslag. De større har gjerne en smykkedesigner som kan gi deg gode råd av en helt annen karakter enn vi kan på såpass generelt grunnlag.
Tjorven Skrevet 24. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2003 Takk for svar. Du har nok veldig rett Tusenfryd. I grunn var dette et dumt spørsmål... Har virkelig ingen anelse om dette og hva det koster og ser for meg at jeg kommer til en gullsmed glad og fornøyd og får en pris på mange, mange tusen kroner...noe som gir meg totalt bakoversveis... :o
Tusenfryd Skrevet 24. juni 2003 #4 Skrevet 24. juni 2003 Det finnes mange type stener - du ønsker kanskje deg noen diamanter, da kommer det an på størrelsen hva de koster - og slipingen selvsagt, men kanskje du kan klare deg med brillianter - eller rhinstener? Ikke vet jeg? Snakk med en gullsmed, de har alternativene.
Tjorven Skrevet 24. juni 2003 Forfatter #5 Skrevet 24. juni 2003 Ja, jeg får ta meg en tur og snakke med noen som kan dette her. Er veldig usikker på hva slags stener jeg skal ha også, for ringen er veldig gul i gullet og jeg er faktisk ikke sikker på om det blir noe fint med blanke stener... Men takk for raske tilbakemeldinger!!
Tusenfryd Skrevet 24. juni 2003 #6 Skrevet 24. juni 2003 Og så må jeg bare få si at det er nydelig det du tenker å gjøre. Det er ingenting som er som arvegods fra noen som virkelig betydde noe for en.
tuji Skrevet 24. juni 2003 #7 Skrevet 24. juni 2003 Hvis det er gult gull, og stenene skal være små, ville jeg ikke brukt penger på diamanter. Stenene vil virke gule på grunn av gullet. Hvis du gjerne vil ha blanke stener, kan du heller sette i en sten som heter spinell. Rubiner er veldig pent, og ganske billig når det er snakk om så små stener som dette. En annen sten som er veldig fresh,og fin til gult gulll, er peridot. Den er eplegrønn. Eller lilla amethyst, blå safir, gul citrin... Jeg har litt greie på dette, men det er som Tusenfryd sier vanskelig å si noe om pris når jeg ikke ser ringen. Det trenger ikke bli så dyrt hvis ringen er i nogenlunde stand!
Tjorven Skrevet 24. juni 2003 Forfatter #8 Skrevet 24. juni 2003 Og så må jeg bare få si at det er nydelig det du tenker å gjøre. Det er ingenting som er som arvegods fra noen som virkelig betydde noe for en. Desverre kjente jeg aldri min farmor, for hun døde da min far var bare 16-17 år... Men derfor synes jeg det er ekstra hyggelig å kunne gjøre noe sånt også. Også må jeg takke tuji for tips. Tror selv at rød stener kunne bli kjempefint, men jeg får tenke litt på det. Ringen er litt "røff" samtidig som den er kjempenekel og pen. Den er også helt helt smal og har plass til 3 bittesmå stener, så jeg tror det kan bli fint med fargede stener jeg...
Tjorven Skrevet 26. juni 2003 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2003 Det dukket opp et spørsmål til i hodet mitt i går. Er dette noe alle gullsmeder gjør, eller må man til en større gullsmed for å få gjort slike ting?
tuji Skrevet 26. juni 2003 #10 Skrevet 26. juni 2003 Alle gullsmeder er tilknyttet et verksted, så de sender ringen din dit. Jeg vet at Thune har et bra verksted med flinke gullsmeder.
Tjorven Skrevet 26. juni 2003 Forfatter #11 Skrevet 26. juni 2003 Jeg vet at Thune har et bra verksted med flinke gullsmeder. Takk for tipset!! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå