Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Jeg vet jo egentlig godt hva jeg burde spise for å gå ned i vekt, men jeg sliter litt. Jeg er nemlig ikke noe særlig glad så mye av de typiske sunne produktene. F.eks. spiser jeg sjelden grønn salat, det smaker rett og slett ikke godt. De eneste gangene jeg spiser sånt er når det blandet godt sammen med smakfull mat med mye saus/dressing. Og da er det jo ikke sunt lenger, så jeg kan like gjerne holde meg unna. Jeg spiser brød til frokost og lunsj, og klarer ikke å slutte med smør. Jeg orker heller ikke skikkelig mørkt rugbrød. Til middag blir det altfor ofte ferdigprodukter, litt fordi det er enkelt og raskt, og litt fordi det er billig. Mye billigere med en ferdigpizza eller litt kjøttdeig i en posegryterett pluss ris/pasta, enn å lage et skikkelig måltid med rent kjøtt (kyllingfilet, svin, kalkun osv) og kokte grønnsaker. Jeg har passert 30 år så jeg er ingen novise i forsøket på å få til et sunnere og magrere kosthold. Jeg har fått det til i perioder, men det varer aldri lenge fordi jeg rett og slett ikke liker den sunne varianten jeg har prøvd til nå. Etter noen måneder med det jeg har følt har vært triste måltider så har jeg sprukket og gitt opp hele forsøket. Middag tror jeg at jeg skal klare å få til, men de andre måltidene er verre. Tørre brødskiver med en skive skinke på gjør meg rett og slett deppa over i det hele tatt å måtte spise. Hva i all verden skal jeg da spise til frokost/lunsj/kveldsmat? Jeg prøver å finne sunn og mager mat som jeg faktisk kan like og leve med resten av livet. (Slankekurer er fy-fy. Her er det livsstilomlegging som gjelder) Er det noen som har gode tips?
Gjest Gjest_Smarties_* Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Fruktsalat? Smoothie? Omelett? Frokost: Der kan du godt spise en brødskive med både smør og pålegg. Men ikke spis deg stappmett. Frokost er det måltidet som du kan ha mest karbs i. Ellers kan du lage deg frokostblandig eller havregryn/grøt. Mellommåltid: frukt, unngå druer. Lunsj: Ris og kyllingfilet med grillkrydder ( lag opp i helgen masse, og fordel slik at du har en uke, og frys ned, ta opp dagen før ) eller; knekkebrød med tunfisksalat. ( bland tunfisk, purrè og lettmajones ) Middag: Svin el. kyllingfilet og wok, tar deg MAX 8 min Hva du spiser til middag kan du egentlig velge selv, men du skal IKKE spise deg STAPP mett, men passe mett. Og du skal alltid ha 2x mere kjøtt enn det du har av for eks poteter. Også selfølgelig grønnsaker Trikset for meg var å bare spise frukt og ingen kveldsmat etter middagen. Husk det du spiser etterca kl. 1900 bruker du MYE lengere tid på å forbrenne bort, fordi vi forbrenner mye saktere på kvelden enn på dagen. Var dette noen gode tips for deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå