Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Hei! Jeg skal begynne å spare på langsiktig basis (minimum 5 år), og har pekt ut spareavtale i fond, Odin Norge, som en mulig måte å gjøre dette på. Men med den vanskelige finansielle tiden vi nå er inne i, er jeg noe usikker om jeg skal gå inn nå eller vente til situasjonen har roet seg. Derfor håper jeg at noen aksjeinteresserte her inne på KG kan hjelpe meg. På forhånd takk! Med vennlig hilsen Elizabeth
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Aksjefond er vedding uansett. Hvis du setter penger i det, så vedder på at aksjemarkedet skal stige. Såkalte eksperter gjetter ofte dårlige enn en alminnelig taxisjåfør. Jeg gjetter på Oslo Børs: 2009: +5% 2010: -8% 2011: +32% 2012: +12% 2013: -2% Aksjefond fra Odin må korrigere for forvaltningshonorar (-2%) og forvalters (u)duglighet (+/-).
SuperNova Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Det er jo nå det er billig å kjøpe fondsandeler, så det er absolutt ingen grunn til å vente... Hvis du venter til ting "roer seg", går trolig kursene opp, slik at du får færre andeler for beløpet du plasserer. Har jeg forstått det riktig, skal du spare over tid, dette er jo også med på å redusere risikoen, du får både opp- og nedgangene når det gjelder pris. Ikke det at jeg har noe med det, men hvis du ikke har fondsandeler fra før, ville jeg kanskje vurdert et globalt fond, ikke et Norge-fond. Eller kanskje 70% globalt fond og 30% Norge-fond, hvis det er et større beløp du skal plassere. Endret 6. januar 2009 av SuperNova
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå