Gå til innhold

Kald leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier en leilighet i 2. etg. i et hus på ca. 70 kvadrat. Har en varmeovn i stua, og det er det! Den står på 25 grader, og klarer ikke varme opp leiligheten i det hele tatt. På badet står varmekablene på fult, men gir ikke noe varme i gulvet. De gangene vi fyrer i peisen med ved, forsvinner varmen før den har fått varmet opp leiligheten. Tror det er velig dårlig issolert her, kjenner det trekker. Sist strømregning var på nesten 3000 kr. for 2 mnd. Jeg synes dette var veldig høyt da vi fryser hele tiden, må sitte med lue, skjærf og ullklær lag på lag under pledd for å holde varmen eller holde på som en tulling opp og ned med vasking. Synes dette begynner å bli veldig plagsomt, og kjenner at kroppen min absolutt ikke har gått av dette da jeg har en muskelsykdom. Det jeg lurer på er om dette er noe jeg kan klage til huseieren for? Vi betaler tross alt 8700 kr. i måneden + strøm. Jeg orker ikke være hjemme, så er borte så mye jeg kan. Er her maks en dag i uken. Så jeg skal si opp fra februar, men har jo tre måneders oppsigelse. Er dette en grunn til å få redusert denne? Noen som har tips?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg et innetermometer som viser temperaturen i huset.

Da vet du raskt om det er et ekte problem, eller bare noe du innbiller deg.

Om det er grunn til å få redusert husleia tviler jeg på

Skrevet

Det høres ut som ovnen ikke har kapasitet til å varme opp hele leiligheten, og det er kanskje ikke så rart. Har dere mulighet til å kjøpe en oljeovn med litt kapasitet i tillegg? Det er ikke spesielt gunstig for strømforbruket å la én stakkars ovn stå på hele tiden uten å klare å oppnå den temperaturen den er innstilt på. Det kan jo høres ut som det er dårlig isolert hos dere, ettersom varmen forsvinner fort når dere fyrer også (men hva slags ved fyrer dere med? Or og mye annen blandingsved gir ganske lite varme), men likevel.

Ellers enig i at du bør skaffe et innetermometer for å finne ut hvor mange grader dere har inne.

Skrevet

Nei det er tvilsomt at du kan få redusert husleie, men det er greit å gjøre huseier oppmerksom på dårlig isolering evnt dårlig funksjonalitet i ovnen. Nå vet jeg ikke planløsning på leiligheten, men det kan ha noe å si hvor ovnen er plassert. Trekker det fra vinduene? det er bare å sette et stearinlys i vinduet og se om flammen "tar av".

Ellers så går det an å bruke en oljeovn i tillegg. Er det panelovn med termostat, eller er det en gammel type?

Enig i at det er en ide med termometer for å sjekke innetemperaturen.

Skrevet

Takk for tips!!

Da skal jeg kjøpe inn et termometer i dag. Vi har kun panelovn på veggen i stua, står rett under tre vinduer... Er nok en god ide med parafinovn i tilegg... Vet ikke hvordan ved vi bruker, får den fra huseieren.

Skrevet
På badet står varmekablene på fult, men gir ikke noe varme i gulvet.

Virker varmekablene da? Dersom termostaten står på fullt, altså 30 grader +, SKAL man kjenne varme i gulvet uansett hvor kaldt det er i leiligheten. Dersom varmekablene ikke virker, bør ihvertfall huseier få beskjed.

Skrevet
Virker varmekablene da? Dersom termostaten står på fullt, altså 30 grader +, SKAL man kjenne varme i gulvet uansett hvor kaldt det er i leiligheten. Dersom varmekablene ikke virker, bør ihvertfall huseier få beskjed.

Enig :)

Og et tips om badet generelt er kaldt - legg noen klesplagg på gulvet og kjenn om de blir varme på undersiden. Hos oss er badet nokså trekkfullt, så gulvet (varmekablene har bare av- og på-innstilling) kjennes ikke alltid særlig varmt ut om man bare står en liten stund på det.

Gjest Pascale
Skrevet

Huseier burde fått lagt inn en svenskeovn. Fjerde bilde ovenfra

Varmer som bare det og reduserer mye på strømavgiftene. I tillegg burde man også få isolert mer.

Skrevet

Jeg har alltid brukt oljeovner i kalde kjellere og gamle hus som ellers er veldig kalde. Så prøv det ja :) De varmer veldig godt.

Gjest Pascale
Skrevet
Jeg har alltid brukt oljeovner i kalde kjellere og gamle hus som ellers er veldig kalde. Så prøv det ja :) De varmer veldig godt.

Mmmm...vel. Jeg bor i et gammelt hus (1916) og på rommet mitt (2 etg) er det iskaldt på gulvet, men varmt fra livet og opp. Jeg har oljeovn på full styrke men det blir ikke varmt nok.

Skrevet
Mmmm...vel. Jeg bor i et gammelt hus (1916) og på rommet mitt (2 etg) er det iskaldt på gulvet, men varmt fra livet og opp. Jeg har oljeovn på full styrke men det blir ikke varmt nok.

Jeg bodde i et to etasjers hus fra 1800-tallet i Gamle Stavanger som ikke akkurat har vært pusset opp i min levetid, hadde en oljeovn i hver etasje. Det var fortsatt guffent pga ekkelt inneklima og hull i veggene (!), men det hjalp betraktelig.

Skrevet
Jeg bodde i et to etasjers hus fra 1800-tallet i Gamle Stavanger som ikke akkurat har vært pusset opp i min levetid, hadde en oljeovn i hver etasje. Det var fortsatt guffent pga ekkelt inneklima og hull i veggene (!), men det hjalp betraktelig.

Gode gulvtepper temper ihvertfall gulvkulde. Jeg er litt redd oljeovner, de bør jo aldri stå på ubevoktet.

Haris, off topic, lever tanna di? :)

Skrevet
Gode gulvtepper temper ihvertfall gulvkulde. Jeg er litt redd oljeovner, de bør jo aldri stå på ubevoktet.

Haris, off topic, lever tanna di? :)

Pjukset, svarte deg i tann-tråden (haha, "tanntråden")

Skrevet
Huseier burde fått lagt inn en svenskeovn.

For et idiotisk innspill, og neppe til særlig nytte for ts...

Skrevet

Det du kan gjøre, er å sperre av mest mulig av leiligheten. Det kan du gjøre med litt tykke tepper og likende.

Da blir det nok brrrrrrrrrrrrrrra til slutt, hehehe.

Skrevet

Det har faktisk blitt bedre på badet de siste dagene:-) Og varmen er tilbake, så regner med at det var noe tull med varmekablene den dagen... Huseier har fått beskjed, og skal si ifra igjen hvis badet blir kaldt...

Har også fått mer ved, ovn og nå er det mye bedre i leilighten!! Er jo ikke så kaldt ute heller:-) Men om morningen er det like kaldt da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...