Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et STORT problem, nemlig svigermor. Det virker som at hun prøver å ødelegge forholdet til meg og forloveden min.

Kjæresten min har to brødre, de tre har bodd alene med sin mor helt til de fikk hver sin kjæreste og en etter en flyttet ut. Alle har et utrolig godt forhold til mora si, jeg vil si det er litt for godt. Jeg føler forholdet til kjæresten min og svigermor er helt ufattelig unormalt. Er det normalt at en mor snakker med sine sønner om alt? jeg mener absolutt alt, akkurat som om hun er avhengig av sønnene sine...

Mitt problem begynte da jeg og kjæresten min flytta sammen for 2. gang og forlova oss, etter en mnd hver for oss pga vi ville se om ting ble bedre om vi bodde hver for oss. Jeg hadde vært på jenteferie i en uke, og vi hadde hatt en stor krangel mens jeg var borte. Kjæresten min har ikke så mange han kan snakke med (vennene hans bor ca 5 timer med bil fra der vi bor, så dem møter vi svært sjeldent), så han letta følelsen til sin mor (ja, jeg vet, man snakker ikke med moren sin om samlivsproblemene sine, i hvetfall ikke i detalj), noe som gjorde meg utrolig flau, for jeg mener at det som skjer mellom oss, skjer mellom oss, det er ingenting hans mor har noe med...

Men i hvertfall, dette tok jo hun opp med meg neste gang vi møttes og kjæresten min ikke var der. Der satt ho og fortalte meg hva jeg gjorde galt mot sønnen hennes, og mente jeg var manipulativ og kontrollerende fordi jeg ringte kjæresten min hver dag når vi var hver for oss, og fordi jeg spurte han hva han hadde gjort hele dagen( hun ringer selv hjem til oss hver dag, gjerne flere ganger om dagen). Hun satt altså der og fortalte meg hva jeg fikk lov å gjøre mot sonnen hennes og hva jeg ikke fikk lov til. Hun mente også at når han skulle på besøk til en av brødrene sine, så fikk ikke jeg være med, for de måtte ha gutte tid.

Hun sier og tror ho har lov til så mye rart, også i mitt hjem, hun kommer altså hjem til meg og mener at sånn og sånn kan jeg ikke gjøre. Akkurat nå minner hun litt om moren til Ray Barone i Alle elsker Raymond.

Og det verste er vel kanskje at kjæresten min gjør ingenting for å stoppe noe av det, han beskytter meg på ingen måte mot mor hannes. Jeg har fortalt han alt hun noen gang har sagt til meg og gjort mot meg, men han sier og gjør ingenting... Jeg vet også at hun er slik mot de andre svigerdøtrene også, og kjærestene demmers gjør heller ingenting for å stoppe det.

Det jeg da lurer på er om det er feil av meg å misslike henne?? jeg har sittet oppe å grått meg tørr tusen ganger pga dette, og jeg vurderer til tider å flytte fra forloveden min for at jeg ikke vil ha noe av det... jeg vil heller ikke si noe til henne selv, da jeg ikke vil ødelegge forholdet mellom hun og hennes sønn, sånn at hun kan ha noe mer å skylde på meg for... J er helt rådløs, tør heller ikke å fortelle det til noen i min familie eller noen av mine venner da det bare kommer til å skape mer problemer...

Har prøvd å snakke med kjæresten min om det, men han mener at det kan jo ikke være sååå ille, mora hannes gjør da ikke sånn...

Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre, jeg er så totalt rådløs at jeg etter om og men tenkte at jeg vil vite om det er andre folk som har opplevd noe lignende eller har noen råd å gi meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, morra til Ray krever jo at man har en Ray. Spørsmålet er om du orker å være Debra?

Han kommer neppe til å forandre seg (han skjønner jo ikke at noe er galt), hun kommer ikke til å forandre seg... Og du blir pent nødt til å ta både hans og henne vaner med på kjøpet når dere gifter dere.

Skrevet

Jeg vil påstå at problemet ditt ikke er svigermor, men fyren du er sammen med.

Gjest Skrekken
Skrevet

Å himmel. Ta beina på nakken og LØØØØØØP! Han karen der har ikke klippet navlestrengen og det kan se ut som han ikke har planer om å gjøre det heller. Tenk om dere får barn! Og han der driver og er såååå glad for å gi lille mamma et barnebarn å ØØØSE ut sin kjærlighet på....mmmmm..

Gjest Mann_26
Skrevet

Jeg merker jeg blir litt irritert bare av å lese dette. Tre brødre som er såpass mammadalter i voksen alder! Usj!! Jeg har utrolig medfølelse for deg og skjønner at dette kan være vanskelig.

Hvis det blir så fælt at du velger å gå fra ham, så håper jeg du kan være ærlig nok til å påpeke at forholdet med svigermor var et stort problem. Sånt har han rett til å vite, så kan han gjøre evtentuelle endringer i sine personlige forhold før han finner seg en ny pike. Det hadde vært for ille om kjære svigermor ødelegger alle forholdene hans uten at han er helt klar over det selv.

Skrevet

For meg så virker det som det din svigermor tar opp med deg er ting som han har tatt opp med henne. Siden han muligens er litt pysete syns han helt sikkert det er greit at mamma fronter hans synspunkter for da slipper han konfrontasjoner selv.

Du får nesten finne ut om det er sånn du vil ha det...

Skrevet

Jeg har hatt et tilfelle av hva du beskriver her, og jeg tviler på at det kommer til å skje igjen. Akkurat samme historie, samboer hadde letta sitt hjerte etter en krangel, og neste søndagsmiddag så får jeg gjennomgå.

Jeg drar henne med meg inn på et rom, slik at samboer og svigerfar skal slippe høre dette. Jeg forteller henne at jeg ikke er interessert å diskutere våre problemer med henne, og at hun ikke er her hver dag og ser ting fra begge sider.

Så forteller jeg henne endel sannhetsord slik at hun skjønner at problemene vi har hatt har vært litt mer sammensatt enn det hun har inntrykk av.

Så neste dag takket hun for oppklarende prat.

Sett henne på plass eller kommer hun til å overkjøre deg totalt.

Du må sette deg i respekt!

Jeg vet også hvordan det er å ha en samboer som er konfliktsky, men han tar opp ting som jeg mener bør sies. Det MÅ din samboer også gjøre!

Lykke til, dette høres ikke idyllisk ut!

:hug:

Skrevet
Jeg har hatt et tilfelle av hva du beskriver her, og jeg tviler på at det kommer til å skje igjen. Akkurat samme historie, samboer hadde letta sitt hjerte etter en krangel, og neste søndagsmiddag så får jeg gjennomgå.

Jeg drar henne med meg inn på et rom, slik at samboer og svigerfar skal slippe høre dette. Jeg forteller henne at jeg ikke er interessert å diskutere våre problemer med henne, og at hun ikke er her hver dag og ser ting fra begge sider.

Så forteller jeg henne endel sannhetsord slik at hun skjønner at problemene vi har hatt har vært litt mer sammensatt enn det hun har inntrykk av.

Så neste dag takket hun for oppklarende prat.

Sett henne på plass eller kommer hun til å overkjøre deg totalt.

Du må sette deg i respekt!

Jeg vet også hvordan det er å ha en samboer som er konfliktsky, men han tar opp ting som jeg mener bør sies. Det MÅ din samboer også gjøre!

Lykke til, dette høres ikke idyllisk ut!

:hug:

Dette hørtes ut som et godt forslag og en god ide for deg :)

Ellers ville jeg snakket med samboeren. Det er jo akkurat som om han utleverer privatlivet deres til sin mor, og da bare sin side av saken. Jeg vet, mange damer forteller ting til venninner, men da ofte til kun én nær venninne som da er utenom familien. Og ting kommer ikke videre. Det hadde kanskje vært lettere om han hadde brukt en kamerat å snakke med isteden for sin mor. Prøv å foreslå dette for han, du vet, menn trenger også å ha noen å prate med og det må vi damer bare godta.

Lykke til :klem:

Skrevet

Forstår jeg deg rett når hun er lik mot de to andre svigerdøtrene sine også?

Hva med å snakke med dem om dette? Hva gjør de for å "overleve" svigermor?

Ellers må du face henne eller godta.

Jeg facet min svigermor (sa at i mitt hjem var det mine regler og ikke hennes..)med det resultatet at hun høylydt fortalte alle at hun ikke ville sette sine ben i vårt hus mere. Noe hun ikke har gjort heller. Sønn og barnebarn ble invitert ned til dem - ikke jeg ol.

Så det er ikke alltd det å face kommer heldig ut - men er alternativet bedere?

Hva om dere tre svigerdøttrene facer henne sammen?

Skrevet

Hjelpes!

Orker du virkelig dette?

Hos oss har vi en klar regel at vi aldri involverer foreldre i noen form for uenigheter. Utad er vi 100% samstemt, eventuelle diskusjoner tar vi hjemme.

Hvis ikke mannen din har baller nok til å fortelle moren hans at han er voksen, så kanskje det er på tide å stille henne et ultimatum. Ønsker hun å være den som ødelegger forholdet til sønnen sin?

Skrevet
Hos oss har vi en klar regel at vi aldri involverer foreldre i noen form for uenigheter. Utad er vi 100% samstemt, eventuelle diskusjoner tar vi hjemme.

en virkelig grei regel alle burde ha !

Gjest Dianah
Skrevet (endret)

Kvinnen du beskriver kunne like gjerne vært moren til samboeren min. I likhet med din forlovede, hadde min samboer en tendens til å løpe til henne hver gang vi kranglet.

Jeg tok et alvorsord med samboeren min og forklarte at jeg ikke kunne leve på den måten. Han lovet bot og bedring, og i dag snakker han omtrent aldri om meg til henne. Forholdet til moren hans er ikke, og kommer aldri til å bli fullgodt, da hun har sagt litt for mye om hva hun ser i meg, men jeg forsøker da å kommunisere normalt med henne, for min samboers skyld.

Endret av Dianah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...