Gå til innhold

Truxal mot søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest vil-sove
Skrevet

Hei!

Idag var jeg hos lege, etter et par psykiske knekker i det siste.Sliter med angst og depresjon... Har store søvnproblemer, og fikk utskrevet 15mg truxal.

Siden jeg er så skeptisk til slike preparater har jeg søkt side opp og ned om truxal.

Det er mange som kaller det apedop, hva menes med det.Rent fysisk..Vil jeg føle veldig ubehag og ingen kontroll over kroppen?Ser det er noen som sier de blir tungpustet, noe som vil være dårlig for meg med klaustrofobi...Jeg blir litt skeptisk når de kaller det apedop, for det virker ikke noe særlig positivt.Håper det er noen som kan hjelpe meg litt med informasjon og egne erfaringer.Har jo pratet med lege, men han sa ingenting om dette selvfølgelig.Skjønner jo at han har tatt en vurdering som skal passe mitt behov, men blir fryktelig engstelig av slike påstander som har kommet opp.Trenger virkelig svar......

Skrevet

Hvis det er apedop, ville det vel ikke vært et preparat for mennesker? Det er jo ikke sikkert at du vil oppleve de bivirkningene du har lest om. Dersom du skulle oppleve bivirkninger som er plagsomme, ta kontakt med legen din og snakk med han eller henne om det. Kanskje er det et annet preparat du da kan forsøke i stedet. Det beste stedet å få korrekt informasjon om et preparat er i felleskatalogen (felleskatalogen.no), og ved å snakke med legen din. På internett er det mye informasjon av ymse karakter... Som kan være mer skremmende enn infomativ.

Skrevet

Jeg har fått utskrevet Truxal mot ekstrem flyskrekk. Etter prøving med opiater(hvis navn jeg ikke husker)som ikke fikk roet meg ned, fikk jeg Truxal etter egen forespørsel, etter å ha snakket med en venn av meg.

Han beskrev preparatet som noe som blir gitt til "ville angst-anfall" og (nå husker jeg ikke ordlyden helt...men:) "rabiate folk".

Altså det roer ned mer i tankene enn i kroppen i første omgang.

Det har nemlig vært problemet mitt, i fly med inntatte "valium"-tabletter; kroppen er sløv og treg, men tankene er fortsatt "i livsfare".

Nå skal det sies at de få gangene (særlig første gang) jeg har tatt dette, har jeg blitt helt sinnsykt tørr i munnen(står som vanlig bivirkning), og fått verdens lengste "hangover" etterpå, med særdeles sløv og ikke helt på nett i mange timer etterpå.

Jeg er av typen som er utrolig skeptisk til medisiner som virker mot annet enn hodepine og andre vanlige plager, så jeg liker ikke ta disse pillene egentlig. Men må man så må man.

Skrevet

glemte si at, Prøv med en i kveld, jeg tipper på at du får sove bedre enn om du ikke tar en. Ganske garantert. Og bedre enn "vanlig" sovemedisin, for man faktisk sovner "naturlig", og får inn alle REM- og andre faser man skal ha i løpet av en natt.

Gjest vil-sove
Skrevet
glemte si at, Prøv med en i kveld, jeg tipper på at du får sove bedre enn om du ikke tar en. Ganske garantert. Og bedre enn "vanlig" sovemedisin, for man faktisk sovner "naturlig", og får inn alle REM- og andre faser man skal ha i løpet av en natt.

Takk for svar!Jeg hadde dessverre ikke mulighet til å hente den resepten idag, men skal gjøre det imorgen...Skjønner at det ikke er lurt å sjekke sånne sider, men man er jo litt skeptisk til hva man putter i munnen og sjekker det opp. har lest felleskatalogen, men ville gjerne ha erfaringer også. Er livredd for å få panikk av noen slags bivirkninger..Angsten..He he...

Gjest vil-sove
Skrevet
Hei!

Idag var jeg hos lege, etter et par psykiske knekker i det siste.Sliter med angst og depresjon... Har store søvnproblemer, og fikk utskrevet 15mg truxal.

Siden jeg er så skeptisk til slike preparater har jeg søkt side opp og ned om truxal.

Det er mange som kaller det apedop, hva menes med det.Rent fysisk..Vil jeg føle veldig ubehag og ingen kontroll over kroppen?Ser det er noen som sier de blir tungpustet, noe som vil være dårlig for meg med klaustrofobi...Jeg blir litt skeptisk når de kaller det apedop, for det virker ikke noe særlig positivt.Håper det er noen som kan hjelpe meg litt med informasjon og egne erfaringer.Har jo pratet med lege, men han sa ingenting om dette selvfølgelig.Skjønner jo at han har tatt en vurdering som skal passe mitt behov, men blir fryktelig engstelig av slike påstander som har kommet opp.Trenger virkelig svar......

noen flere erfaringer her med truxal? vil bare så gjerne høre det fra flere kanter

Gjest Gjest_lissy_*
Skrevet

jeg har brukt truxsal i nesten 2 år å. går på 100mg 3 ganger daglig.

syns det funker bra på meg, men mest nåt jeg er urolig,engstlig og redd. kan sitte hjemme og bli virkelig hysterisk, da er det godt med en tab.

100mg er egentlig beregnet på alkoholikere.

jeg sku gjerne ha testet ut noe annet mot angst.

Skrevet

Erfaringer med den typen preparater er individuelle, du må nesten bare gjøre deg din egen. Betegnelsen 'apedop' henger sammen med misbruk av Truxal, og er ikke noe du trenger å tenke på. Jeg fraråder deg å ta ting du leser på tilfeldige nettsider for alvorlig, forhold deg til felleskatalogen og informasjon fra legen din. Skulle du få ubehagelige bivirkninger er det ikke verre enn å slutte med dem.

Skrevet

er truxal noe i likhet med nozinan ?

Skrevet

Det er ikke samme preparat (inneholder ikke det samme virkestoffet), men begge preparatene har tilnærmet samme virkningsmekanisme og tilhører samme preparat"gruppe". Begge er høydosenevroleptika (antipsykotisk medisin) og har en sterk sederende effekt (trøtthet, minket uro).

Skrevet
Det er ikke samme preparat (inneholder ikke det samme virkestoffet), men begge preparatene har tilnærmet samme virkningsmekanisme og tilhører samme preparat"gruppe". Begge er høydosenevroleptika (antipsykotisk medisin) og har en sterk sederende effekt (trøtthet, minket uro).

var det jeg mistenkte, skjønner hvorfor truxal har betegnelsen apedop da.

• 1 måned senere...
Gjest Anonymmm
Skrevet
var det jeg mistenkte, skjønner hvorfor truxal har betegnelsen apedop da.

Apedop vil vel si ifølge min oppfatning i de narkomanes sammenheng, at det er snakk om piller som det IKKE er trekant på esken. Eller hvis man prøver å ruse seg på piller som egentlig ikke er så sterke, da må man vel ta en god del og dermed blir man 'ape' i kroppen? Vanskelig å si eksakt, men jeg vil foreslå at du leser informasjonen din på troverdige sider. En ting jeg VET er at ordet 'apedop' blir brukt blandt narkomane.

Skrevet
Apedop vil vel si ifølge min oppfatning i de narkomanes sammenheng, at det er snakk om piller som det IKKE er trekant på esken. Eller hvis man prøver å ruse seg på piller som egentlig ikke er så sterke, da må man vel ta en god del og dermed blir man 'ape' i kroppen? Vanskelig å si eksakt, men jeg vil foreslå at du leser informasjonen din på troverdige sider. En ting jeg VET er at ordet 'apedop' blir brukt blandt narkomane.

er nok flere steder det uttrykket blir brukt og jeg er definitivt ikke narkoman ;)

Gjest Gjestehei
Skrevet

Apedop er en benevnelse som kommer fra misbrukermiljøer.

Det sier noe om pillenes virkning;

en blir tung i kroppen og i hodet (tankene),

men har ingen "artige" effekter som gjør de attraktive for misbrukere.

TS; du trenger ikke være redd for at Truxal skal få kroppen/hodet ditt til å virke på en måte du ikke kjenner igjen.

Ta tabletten like før du legger deg, f ex etter tannpussen, ta med en god bok på senga og opplev at du blir tung i hele deg.

Dette vil igjen fremskynde søvnen.

Gjest Gjest_vimsa_*
Skrevet

hei!

jeg gikk på nozinan for å sove for noen år siden, nozinan er lignende preparat.

hadde ingen bivirkninger, men sov bare veldig godt. man blir i lengden litt sløv i hodet, jeg merket det ikke så mye når jeg gikk på det. men merket det når jeg sluttet at jeg ble kvikkere igjen!

jeg har prøvd mye preparater for å sove, men jeg må absolutt si at nozinanen var det beste titross for sløvheten og at det er av de eldre preperatene som truxal.

• 1 år senere...
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Apedopp er bare et sleng utrykk hos narkomane om piller som er så sterke at de kan knocke ut en ape. Ordet hestdop brukes også, for det skal litt til å få en hest til å slappe av. Det er bare det, og ingenting å bekymre seg for. Det bare høres drøyt ut.

Skrevet (endret)

-gammel tråd-

Endret av miss_stjerne
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Apedopp er bare et sleng utrykk hos narkomane om piller som er så sterke at de kan knocke ut en ape. Ordet hestdop brukes også, for det skal litt til å få en hest til å slappe av. Det er bare det, og ingenting å bekymre seg for. Det bare høres drøyt ut.

Dette stemmer ikke helt.

Utrykket kommer av at man blir som en ape dersom man prøver og spise mange for å bli ruset.

Dette er ikke egnet som rusmiddel derfor liker ikke rusmisbrukere det.

• 2 år senere...
Gjest Jente23
Skrevet

Jeg tok en tablett med 15 mg Tryxal en morgen, og ble helt sløv og tung i kroppen resten av dagen. Sov masse og kunne ikke gjøre noenting. Bare det å gå fra sengen til badet var slitsomt. Jeg prøvde meg på en tur på butikken, men måtte bare snu. Disse tablettene har en helt annen effekt enn valium. Mens valium bare gjør deg rolig og avslappet, gjør Tryxal deg tung og dårlig i kroppen.

Gjest Eurodice
Skrevet

Truxal Lundbeck

Som alle legemidler kan Truxal forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.

Hvis du får noen av følgende symptomer skal du avslutte behandlingen og kontakte legen umiddelbart:

Mindre vanlige (oppleves av flere enn 1 av 1000, men færre enn 1 av 100 pasienter)

• Uvanlige bevegelser i munn og tunge. Dette kan være tidlige tegn på en bivirkning som kalles tardive dyskinesier.

Svært sjeldne (oppleves av færre enn 1 av 10.000 pasienter)

• Høy feber, uvanlig stivhet i muskler og endret bevissthet, samtidig med svette og hjertebank. Dette kan være symptomer på en sjelden bivirkning som kalles malignt neuroleptikasyndrom og som er rapportert ved bruk av ulike antipsykotika.

• Gul farge i huden og det hvite i øyet (gulsott) pga. leverpåvirkning.

Følgende bivirkninger er mest uttalt i begynnelsen av behandlingen og de fleste går over ved fortsatt behandling:

Svært vanlige (oppleves av flere enn 1 av 10 pasienter)

• Søvnighet, svimmelhet

• Munntørrhet, økt spyttsekresjon

Vanlige (oppleves av flere enn 1 av 100, men færre enn 1 av 10 pasienter)

• Hjertebank (takykardi), følelse av rask, sterk eller uregelmessig hjertebank (palpitasjoner)

• Vridning eller ufrivillige bevegelser eller unormal kroppsstilling pga. vedvarende muskelsammentrekninger (dystoni), hodepine

• Synsforstyrrelser (vanskeligheter med å fokusere på objekt nær øyet)

• Forstoppelse, fordøyelsesbesvær, buksmerter (dyspepsi), kvalme

• Økt svette (hyperhidrose)

• Muskelsmerter (myalgi)

• Økt appetitt, vektøkning

• Tretthet, kraftløshet (asteni)

• Søvnløshet, nervøsitet, agitasjon, nedsatt seksuallyst (nedsatt libido)

Mindre vanlige (oppleves av flere enn 1 av 1000, men færre enn 1 av 100 pasienter)

• Parkinsonisme, kramper, vansker med å sitte eller stå stille (akatisi)

• Ufrivillige øyebevegelser (okulogyrisk krise)

• Oppkast, diaré

• Vannlatingsbesvær (unormal urinering, urinretensjon)

• Utslett, kløe, hudreaksjoner pga. overømfintlighet for lys, eksem eller betennelse i huden (dermatitt)

• Muskelstivhet

• Nedsatt appetitt, vekttap

• Lavt blodtrykk (hypotensjon), hetetokter

• Unormale leverfunksjonstester

• Seksuelle forstyrrelser (forsinket ejakulasjon, ereksjonsproblemer)

Sjeldne (oppleves av flere enn 1 av 10.000, men færre enn 1 av 1000 pasienter)

• Lavt blodplatetall (trombocytopeni), lavt antall hvite blodplater (neutropeni), lavt antall hvite blodlegemer (leukopeni), benmargsdepresjon (agranulocytose)

• Pusteproblemer (dyspné)

• Økt nivå av prolaktin i blodet (hyperprolaktinemi)

• Høyt blodsukker (hyperglykemi), unormal glukosetoleranse

• Overfølsomhet (hypersensitivitet), akutt systemisk og alvorlig allergisk reaksjon (anafylaktisk reaksjon)

• Brystutvikling hos menn (gynekomasti), økt melkeproduksjon (galaktoré), menstruasjonsforstyrrelser (amenoré)

Som for andre legemidler med samme virkning som klorprotiksen (virkestoffet i Truxal), er det rapportert sjeldne tilfeller av følgende bivirkninger:

• QT forlengelse (langsom hjerterytme og endret EKG)

• Uregelmessig hjerterytme (ventrikulære arytmier, ventrikkelflimmer, ventrikkeltakykardi)

• Torsades de Pointes (en spesiell type arytmier)

I sjeldne tilfeller kan arytmier ha ført til plutselig død.

Kontakt lege eller apotek dersom noen av bivirkningene blir plagsomme eller du merker bivirkninger som ikke er nevnt i dette pakningsvedlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...