Gå til innhold

Adopsjon

Avalo

Anbefalte innlegg

:ler: Jeg er helt fersk på disse diskusjonssidene, så kanskje har dere "snakket" mye om dette temaet tidligere, hva vet jeg!

Jeg og mannen min har i flere år prøvd å bli gravid på den naturlige måten, uten at det har lykkes nevneverdeig. Ble gravid en gang, men da var det utenfor livmoren, og jeg måtte fjerne den ene eggelederen. Vi har prøvd prøverør, uten å lykkes. Barn ville vi ha, så vi bestemte oss for at adopsjon var tingen. Nå er det 1 1/2 år siden vi satte i gang den prosessen, og vi har papirene våre i Chile - det landet vi ønsker å adoptere fra -, så nå har den laaaange ventetiden startet. Er vi riktig heldige får vi en tildeling i løpet av få måneder, er vi uheldig kan det ta over et år.

De opererer ikke med ventelister der nede, de plukker den søkerfamilien de mener passer best til hvert enkelt barn.

Nettopp det gjør at vi tror, og håper at det skal så forholdsvis kjapt. For vi tror vi har mye positivt å gi et barn, og vi har en bra sosialrapport.

Hadde vært fint å høre fra andre som har adoptert, skal adoptere, eller går med planer om å adoptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tabby

Har aldri hatt denne problemstillingen selv, men jeg ville bare ønske dere lykke til i denne prossessen, og håper det går fort for dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må være litt spennende denne ventetiden ??

Blir vel for et "svangerskap" for dere?

vet du alder på barnet eller kan dere ønske en bestemt alder?

Gleder meg på deres vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss blir det nesten som et svangerskap, det har du helt rett i. Men vi vet liksom ikke hvor lenge svangerskapet varer. Det kan bli et langt et....

Vi vet ikke hvor gammelt barnet er, men vi har valgt at det skal være mellom 0-3 år, den vanskeligste alderen å få i. Hadde man valgt et eldre barn, hadde det nok gått kjappere. Men vi vil oppleve det å få et lite barn. Så vi håper at vi skal få et barn under 1 år.'

Kjønn er helt uvesentlig, bare barnet er friskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Marianne!

Har vært inne på adopsjon, Doktoronline. Var ikke klar over at de hadde egen adopsjonsside. takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Ville bare ønske dere lykke til!

Er ikke i samme situasjon som dere, men som adoptert selv, måtte jeg bare stikke nesen min inn i denne debatten. :)

Synes det er kjempefint at dere har bestemt dere for å adoptere et barn. :P

Du skriver at det eneste viktige er at barnet er friskt.

Det er vel noe alle ønsker, enten man får biologiske barn, eller velger å adoptere. :)

Det man derimot ikke kan vite ved en adopsjon, er hvor friskt barnet er psykisk. Vet om flere eksempler der adoptivforeldre har fått hjem et tilsynelatende friskt barn, men så viser det seg at barnet har opplevd ett eller annet traumatisk og det som skulle bli en fin opplevelse for både foreldre og barn, snur og blir mer frustrasjon enn glede...

Nå sier jeg ikke at det er slik i alle tilfeller, det er nok ganske sjelden en adopsjon byr på så store problemer. Dessuten er jo alder på barnet også en vesentlig faktor.

Men det kan være greit å være forberedt på at ting kan bli annerledes enn man har forstilt seg. Det å være foreldre til ett adoptivbarn er noe helt annet enn å være foreldre til ett man har "laget selv". :)

Ønsker dere i alle fall lykke til med prosessen og håper dere ikke får et altfor langt svangerskap. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt inspill, @lfa!

Vi er klar over at barnet kan ha fått en tøff start på livet sitt, og at dette er traumer som kan komme frem i lyset etterhvert. Sår innvendig synes som kjent ikke. Vi har snakket mye om dette, og er så klare som vi får blitt på det stadiet vi er nå.

Probleme får vi ta etterhvert som de kommer, hvis de kommer.

Vi har snakket mye rundt temaet, om traumatiske opplevelser, rasisme osv. Det er en veloverveid avgjørelse fra vår side.

Takk for lykkeønskningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke adopsjonskontorene eller sosialkontoret veilede dere videre til blivende foreldre som også lurer på det samme som deg. Sosialkontorene har i alle fall oversikt over lag og organisasjoner i alle grupper.

Det lureste ville jo være å snakke med noen som allerede har vært igjennom den prosessen.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...