Gjest Gjeldfri Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Ved siste termin var studielånet mitt 445 000 ca, så var jeg i syden når samboeren min ringte og sa det var kommet avdrag for neste termin som skulle betales. Siden jeg er nøye på økonomien min skal være i orden, spurte jeg om han kunne betale den for meg, altså avdraget, så skulle han få tilbake når jeg kom hjem. Han sa han allerede hadde betalt og ikke trengte å få tilbake. Jeg tenkte, det er jo bare 4000, og det har han råd til, dessuten er vi jo samboere. I dag derimot fikk jeg ett brev fra Lånekassen hvor de bekreftet at HELE studielånet mitt var betalt, 445 000 kroner var nedbetalt den datoen samboeren min skulle overføre de 4000. Jeg ble SÅ forbannet når jeg åpnet brevet, hvorfor skulle han gjøre det? Han veit jo at jeg ikke har god nok inntekt til å betale han 445 000 tilbake på mange år, dessuten får jeg ikke kontonummeret hans slik at jeg kan overføre de kronene jeg har som del av nedbetaling i alle fall... Han sier det er i orden!!!! Hva f^^^ skal jeg gjøre med det da? Vil jo betale mine egne regninger!
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Ved siste termin var studielånet mitt 445 000 ca, så var jeg i syden når samboeren min ringte og sa det var kommet avdrag for neste termin som skulle betales. Siden jeg er nøye på økonomien min skal være i orden, spurte jeg om han kunne betale den for meg, altså avdraget, så skulle han få tilbake når jeg kom hjem. Han sa han allerede hadde betalt og ikke trengte å få tilbake. Jeg tenkte, det er jo bare 4000, og det har han råd til, dessuten er vi jo samboere. I dag derimot fikk jeg ett brev fra Lånekassen hvor de bekreftet at HELE studielånet mitt var betalt, 445 000 kroner var nedbetalt den datoen samboeren min skulle overføre de 4000. Jeg ble SÅ forbannet når jeg åpnet brevet, hvorfor skulle han gjøre det? Han veit jo at jeg ikke har god nok inntekt til å betale han 445 000 tilbake på mange år, dessuten får jeg ikke kontonummeret hans slik at jeg kan overføre de kronene jeg har som del av nedbetaling i alle fall... Han sier det er i orden!!!! Hva f^^^ skal jeg gjøre med det da? Vil jo betale mine egne regninger! Hva med at du selv oppretter en egen kapitalkonto, hvor du overfører penger, f.eks. samme beløp som avdragene fra Lånekassen. Så når du får kontonummeret til samboeren din, ja da kan du overføre pengene. (Og du kan spare opp slik at du får betalt tilbake beløpet til han). Selvsagt er det dumt at noen går inn og overstyrer din egen økonomi, og det er noe dere to må snakke om, slik at det ikke skjer igjen uten at det har blitt diskutert. Samboeren din må da uansett være veldig rik som kan betale 445 000 kroner på én gang.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Vil jo betale mine egne regninger! For 445 000 kr kan du vel sette enkelte prinsipper til side?
Gjest Gjest_Thelma_* Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Hvis det betyr så mye for deg så kan du gjøre et av følgende alternativer: Du kan kjøpe en bankremisse og sende ham.Du kan finne ut hvilken bank han bruker og sende pengene til hans bank med beskjed om at de skal sette pengene inn på hans konto. Jeg for min del hadde hoppet i taket av glede over å ha en så gavmild kjæreste.
Gjest Gjeldfri Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Samboeren min er ikke veldig rik, men han har en veldig god økonomi og er svært flink økonomisk! Det er noe av det som er en av de få tingene vi er uenige om også, fordi han kommer fra ett veldig møblert hjem, hvor han er født inn i rikdom. Misforstå meg rett, han er ikke noen vestkantgutt som har fått alt i hendene, men ting har lagt til rette for at han har kunne velge det han ville i livet, og han har vel naturtalent med finanser som resten av slekta. Jeg derimot kommer fra ett hjem hvor vi alltid har hatt lite eller ingenting, og ingen kan snu på krona som jeg. Samboeren min vet at jeg synes penger er veldig sårt, men tror ikke han forstår helt, fordi han avfeier det bare med "slapp av, jeg har jo penger". Så han forstår ikke hvor vanskelig det er for meg at han betaler 445 000 kroner for meg, fordi for mange er det mange penger, for meg er det ekstremt mange penger. Jeg blir "sint" når jeg får en regning på 200 kroner for bomringen, fordi jeg synes det er mange penger..
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 Æhh, dette er muligens litt snikete, men... hvis han kan overkjøre deg kan vel du overkjøre han.... han har sikkert en lommebok i en jakke et sted, siden dere bor sammen er det muligens ikke noe problem å sjekke lommeboka for et bankkort hvor da kontonr står.... når det er gjort, begynner du å overføre penger til han på samm tidspunkt som avdragene til lånekassa... Det er den snikete muligheten... den beste muligheten er selvsagt at du får samboeren din til å forstå at dette betyr veldig mye for deg, og at du synes det er vanskelig å skulle bo sammen med noen som ikke skjønner at du vil være økonomisk uavhengig, det handler jo om selvrespekt.... Og at slike ting handler om respekt... han må respektere at du ønsker trenger osv å ta vare på deg selv, og at noen betaler over 400 000 av dine regninger faktisk kan føles som om han prøver å kjøpe deg, og det er ikke en positiv ting i et forhold... håper dere klarer å ordne opp i dette uten for mye problemer:)
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 HVis han er så økonomisk, og han i tillegg ser en fremtid sammen med deg, kan det være han synes det er dumt at du skal sitte og betale renter på 445000 i 25 år når han har pengene her og nå. Hva med å sette inn penger på en høyrentekonto hver mnd, så kan du betale ham det du har spart opp dersom det mot formodning skulle blir slutt en dag. Så lenge dere er sammen er det jo strengt tatt ikke noe problem (selv om det var en merkelig ting å gjøre, det får være måte på hvor snill man skal være, og det er ikke gøy å bli overkjørt selv om tanken bak er god). Resterende lån får han i så fall godta at du betaler ned over tid, det er jo ham selv som har betalt inn pengene.
Sol79 Skrevet 6. januar 2009 #8 Skrevet 6. januar 2009 450' i gjeld og kun 4' i avdrag? Hvordan får du til det egentlig?
Gjest Gjest_Gulla_* Skrevet 6. januar 2009 #9 Skrevet 6. januar 2009 Ble du ikke glad for dette? Ble du forbannet? Det er bedre å skylde samboeren din penger enn banken.Banken legger jo på masse gebyr og renter hvilket ikke din samboer vil gjøre! Har jeg misforstått eller er du utakknemlig og veldig rar?
LukaFrost Skrevet 6. januar 2009 #10 Skrevet 6. januar 2009 450' i gjeld og kun 4' i avdrag? Hvordan får du til det egentlig? Det lurer jeg også på. *kikke seg rundt etter troll*
DingDong Skrevet 7. januar 2009 #11 Skrevet 7. januar 2009 Hvis dette er sant og ikke trolling, så kan du få problemer nå. Du har nemlig mottatt en pengegave over 10 000 kr, og den skal du faktisk skatte av.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #12 Skrevet 7. januar 2009 Hvis dette er sant og ikke trolling, så kan du få problemer nå. Du har nemlig mottatt en pengegave over 10 000 kr, og den skal du faktisk skatte av. Du har en livlig fantasi. I Norge er det skattefritt å motta gaver. Mellom samboere er det heller ingen arveavgift.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #13 Skrevet 7. januar 2009 450' i gjeld og kun 4' i avdrag? Hvordan får du til det egentlig? ja det lurte jeg på også..
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #14 Skrevet 7. januar 2009 Ble du ikke glad for dette? Ble du forbannet? Det er bedre å skylde samboeren din penger enn banken.Banken legger jo på masse gebyr og renter hvilket ikke din samboer vil gjøre! Har jeg misforstått eller er du utakknemlig og veldig rar? en utakknemlig bitch! her prøvde han å gjøre en god ting mot deg, og istedenfor blir du krakylsk og hysterisk og ikke minst UTAKKNEMLIG! hvis han har råd, og ønsker å gjøre det, samt at det bare gagner deg og fremtiden deres, hvorfor i hellvete bli sur for det??? mens andre sliter med å få betalt regninger nå i disse dager så klager du for at din partner i bunn og grunn prøver å gjøre noe snilt!
Gjest Gjest_annemor30_* Skrevet 7. januar 2009 #15 Skrevet 7. januar 2009 ja det lurte jeg på også.. Lånebeløp: kr 450000 Renter totalt: kr 330057 Gebyr totalt: kr 2765 Totalt å betale tilbake: kr 782822 Antall år: 20 Antall terminer per år: 4 Terminbeløp: kr 9908 Nominell rente % 5.9 Effektiv rente % 6.08 Kilde lånekassen.no........ Virker kanskje som trolling???
Sol79 Skrevet 8. januar 2009 #16 Skrevet 8. januar 2009 Hvis dette er sant og ikke trolling, så kan du få problemer nå. Du har nemlig mottatt en pengegave over 10 000 kr, og den skal du faktisk skatte av. http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle2099173.ece ____ Tror denne tråden er bare tull.
Gjest Gjest_annemor30_* Skrevet 10. januar 2009 #17 Skrevet 10. januar 2009 http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle2099173.ece ____ Tror denne tråden er bare tull. Signerer denne!!! Her er det trolling på gang....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå