Gjest Gjest_Marita_* Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Jeg synes ikke selg jeg er ekstremt opptatt av renslighet, men jeg to ting synes jeg er viktig til hverdags: Vaske hender etter at man har vært på do og før man rører mat (både lage mat og spise mat). Derfor synes jeg også det er greit at man (særlig barn som er "overalt" med hendene sine) vasker hender før man dekker bordet med fat og bestikk. Dette har samboerens tiåring vanskelig for å forstå. Samboeren min er ikke selv så nøye på dette, det er liksom min greie. Altså, samboeren vasker alltid hender etter dobesøk, men ikke alltid før måltider. Men så er ikke han "overalt" med hendene sine heller. Når han kommer hjem fra jobb går han på do, vasker hender, og så lager han enten middag selv eller ser på tv før middag, så han rekker å være borti så mye rart mellom vask og spising. Tiåringen derimot sitter gjerne på sofaen og klør seg under føttene eller lignende (hehe, hørtes dumt ut når jeg så det i skrift, men han gjør altså det ) i tida mellom dobesøk og mat. Jeg har prøvd å forklare tiåringen hvorfor det er så viktig å vaske hendene, at man sprer bakterier og kan bli dårlige i magen om man slurver med håndvasken. Dette prøver jeg å forklare i en lett tone sånn at det ikke skal bli noe tvangstankeaktig over det. Likevel må vi alltid minne gutten på å vaske hendene, og hver gang sukker han tungt og spør "hvorfor det da? se, jeg er jo ikke skitten". Vi har snakket flere ganger om dette med at bakterier ikke synes. Og det samme med fettete fingre etter spising (han har en tendens til å spise med hendene). Da vil jeg også at han skal vaske hendene før han tar i møbler/pc osv som blir fulle av fett etter hvert. Er det jeg som er hysterisk renslig? Bør jeg slutte å nevne dette med håndvask? Eller skal jeg fortsette å passe på at det blir gjort til det blir en selvfølge for barnet? Hvordan gjør dere det? Må deres barn vaske hender like mye som jeg ber stesønnen om? I hvilken alder har barna selv passet på å vaske hender etter f.eks. dobesøk uten å trenge påminning? Jeg er 99% sikker på at når vi ikke er i nærheten (når gutten enten er alene hjemme eller når han står opp før oss på morgenen i helgene) vasker han ikke hender etter dobesøk eller før han smører brødskiver. Hvordan få han til å gjøre det selv når vi ikke passer på?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Jeg er i så fall like streng og jeg gjentar og gjentar budskapet hver eneste dag. Om ungene slurver med håndvasken etter dobesøk så må de tilbake og vaske hendene en gang til på en skikkelig måte. Selvsagt har man en god håndhygiene og du er ikke for streng.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Synes ikke du er streng i det hele tatt. Jeg mener det burde være en selvfølge at man vasker hender etter dobesøk, før spising og laging av mat og før man dekker på. Gjerne etter man har spist også. Og det mener jeg man burde gjør rett før man begynner med maten.
Gjest cr Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Det er ikke en for streng hygiene, men du kan ikke lære barnet til å gjøre noe hvis ikke faren hans går foran med et godt eksempel. Så du må nesten få han med på laget.
Modic Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Nei, du er ikke for streng. Vi gjennomfører akkurat det samme her, men vi har også "problemet" med at de (spes. den yngste) ikke gjør det når vi ikke kontrollerer det. (Se annen tråd) Håper imidlertid det "fester seg" etterhvert som de blir eldre. Men ja; ideelt sett burde nok mannen din gjennomføre det samme.
Helen Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 Jeg er også veldig streng med hygienen, har ikke ungene vasket seg etter dobesøket må de tilbake for å vaske seg. Minsten er heller ikke så flink til å bruke såpe, men da er det inn på badet igjen. De må også vaske hender før de spiser og hvis de skal være med å dekke bordet eller hjelpe til å lage maten. Dette gjelder mannen min også, vasker ikke han seg så sier ungene i fra med en gang Du bør nok også få mannen din til å vaske hendene selv om han bare har sett på tv før han skal spise, for i fjernkontrollen er det masse bakterier
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #7 Skrevet 5. januar 2009 Jeg er også en streng mamma når det gjelder håndhygiene (og egentlig hygiene generelt). Ungene må vaske hendene etter dobesøk, før mat og før tilbereding av mat. Og her er det ingen bønn! Om jeg ikke tror at de har vasket hendene godt nok etter å ha vært på do, sender jeg de tilbake for en omgang til med vasking (f.eks om jeg hører at springen er på i 2 sek). Både jeg og mannen er nøye med dette med oss selv, men allikevel tar det jammen mange år å innarbeide dette hos barna! Synes jeg stadig må påpeke dette med vasking jeg... Men - jeg ser at ungene mine er mer nøye med vaskingen enn de fleste av deres venner som renner inn og ut av døra her - det er mange barn som ikke har det så innarbeidet ser jeg... Æsj! TS: Fortsett å promotere god håndhygiene - det er faktisk kjempeviktig! Man kan unngå mye sykdom ved bare å vaske hendene . Mannen din bør og skjerpe seg litt; man skal vaske hendene idet man starter med tilberedning av mat, ikke en stund før. Han kan ha vært borti mye rart i mellomtiden.
Wildy Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 SYnes ikke du er streng i det hele tatt! Håndhygiene er viktig, og et utrolig enkelt tiltak for å forhindre smitte.
Illalla Skrevet 5. januar 2009 #9 Skrevet 5. januar 2009 sånne vaner kommer tregt dess lenger man venter med å innføre det. I min oppvekst var vi ikke så flinke med det når jeg var ganske liten(og helt fram til jeg var kanskje 12?), du kan tro det var komplisert å prøve å innføre en vane man ikke hadde, når minste søster plutselig hadde småmark-epidimi i barnehagen..... Som alle andre her, nei, du er ikke streng. Men kanskje du får det typiske "stemor-stempelet" om gutten ikke må gjøre noe håndvask hjemme hos moren sin. Jeg jobber selv i barnehage nå, og vi får si "husk på å vask hendene" og også(som mange andre her gjør) sende dem tilbake til vasken når dette ikke er blitt gjordt. Og vi har hatt usedvanlig mye friske unger nå i høst *bank i bordet* Foreldrene sier også de setter stor pris på det. Så bare fortsett å pushe på sambo og guttunge, de får ikke vondt av det(kanskje også belønne med ros når det faktisk blir gjort helt uten tilsnakk??). Forresten kan guttens mor kanskje også hjelpe til litt, om han ikke er hos dere hele tiden??
EmmaW Skrevet 5. januar 2009 #10 Skrevet 5. januar 2009 Her i huset er det før og etter måltider, og etter hvert toalettbesøk, samt før bruk av dataen. Har tatt litt tid, men nå sitter det stort sett. Jeg ser altfor mange både barn og voksne med dårlig håndhygiene. Har mang en gang stått i dokø på bensinstasjon e.l. og hørt toalettet spyle, ett sekund senere åpner døren seg og en mann (i hvert tilfelle!) kommer ut. Yuk.
Gjest L@dy i.i Skrevet 5. januar 2009 #11 Skrevet 5. januar 2009 Er ikke alltid like flink med dette. Men nå leste jeg tråden, så det skal vi begynne med. Altså, ikke begynne med å vaske hendene, men å bli flinkere til å gjøre det før en spiser osv.
Kittykat Skrevet 5. januar 2009 #12 Skrevet 5. januar 2009 Du er ikke for streng nei. Dette er snakk om vanlig hygiene og man vasker alltid hendene etter hvert toalettbesøk, før og etter mat osv. Jeg synes det er direkte ekkelt når ungene skal lage mat og de ikke har vasket seg på hendene. Men unger er unger og glemmer det som oftest. Så jeg har hengt opp en stor lapp med tegning på innsiden av toalettdøren og skriften: Vask hender! Men jeg maser på dem for det. Man kan ikke bli for streng når det gjelder hygiene, så lenge det ikke går over styr.
FireFairy Skrevet 6. januar 2009 #13 Skrevet 6. januar 2009 Jeg vasker alltid hendene etter do og før jeg tilbereder maten (og spiser den). Ungen må vaske hendene før hun skal spise, dekke på eller skal hjelpe meg. Dette tar jeg som den største selvfølge. Mannen min gjør selvfølgelig også det. Jeg må minne ungen på det omtrent hver gang. Det går litt lettere nå, i begynnelsen fikk jeg hele tiden spørsmål om hvorfor. Jeg måtte forklare det samme hver dag til det satt. Nå slenger hun ut bare hvorfor, men hun vet hva svaret blir så hun går før jeg rekker å svare. Hun er også ti, og bor hos oss annahver uke. Jeg vet ikke hvordan hun har det til mora si, men jeg synes ikke det spiller noen rolle på dette punktet. Det kan være derfor ting har gått litt tregt å få inn, men samtidig er det veldig viktig. Jeg er nok veldig nøye med renslighet, men å vaske hender skulle bare mangle! En kan faktisk bli sjuk av å ikke vaske hendene.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #14 Skrevet 6. januar 2009 Man kan nok bli for nøye med renslighet på noen områder, uten at jeg vil prøve å definere hva som er i overkant, men akkurat håndhygiene mener jeg er så grunnleggende og effektivt mtp å unngå smitte at det skal litt til å være for streng. Det funker til og med om man ikke har dusjet hver dag eller er "slurvete" med hygiene på andre måter... Jeg vet ikke helt når jeg har lært hva, men å vaske hendene både etter dobesøk og før man holder på med noe som har med mat å gjøre (også dekke bordet), er ganske selvfølgelig og noe jeg ville lært mine egne barn. Det at det ikke sitter med en gang er ikke noe tegn på at du krever for mye synes jeg, men det hadde antagelig hjulpet om faren også var et godt eksempel på området.
kaprifolen Skrevet 6. januar 2009 #15 Skrevet 6. januar 2009 Synes ikke du er streng i det hele tatt! Synes derimot du burde være minst like streng mot mannen din! Men sånn apropos: burde ikke en tiåring ha dette som en innarbeidet rutine for lenge siden? :klø: Hva praktiserer mor?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #16 Skrevet 6. januar 2009 Men sånn apropos: burde ikke en tiåring ha dette som en innarbeidet rutine for lenge siden? :klø: Hva praktiserer mor? En del andre tråder på kg om håndhygiene viser dessverre at et skremmende stort antall voksne mennesker ikke synes det er nødvendig med håndvask etter toalettbesøk. Så da er det ikke rart om ungene blir likedan. Ble selv ikke opplært til håndvask, kanskje fordi mine foreldre kom fra gårder med utedo og null rennende vann. Men jeg kom jo til en alder hvor jeg begynte med håndvasken av meg selv, når jeg ble gammel nok til å synes det er ekkelt å ikke vaske seg. Men noen mennesker får visst aldri den følelsen.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #17 Skrevet 6. januar 2009 Synes derimot du burde være minst like streng mot mannen din! Amen til det. Hadde ikke orket å leve med en som ikke hadde vanlig håndhygiene. Han tar jo tross alt på alt hun tar på, så hans manglende hygiene blir også henens.
Helene Skrevet 6. januar 2009 #18 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Synes derimot du burde være minst like streng mot mannen din! Men sånn apropos: burde ikke en tiåring ha dette som en innarbeidet rutine for lenge siden? :klø: Hva praktiserer mor? Amen til det. Hadde ikke orket å leve med en som ikke hadde vanlig håndhygiene. Han tar jo tross alt på alt hun tar på, så hans manglende hygiene blir også henens. Jeg må bare si meg helt Min søster har 2 sønner (4 og 7 år). Jeg har vært med dem på do enkelte ganger. Når de tisser trekker de ned buksen og lener seg godt framover slik at de skal treffe doskålen. Etterpå trekker de buksen opp og trekker ned doen, og da sier de at de IKKE TRENGER Å VASKE SEG FORDI DE HAR IKKE RØRT TISSEMANNEN SIN. Og dette sitter da min søster og smiler av. Har dere hørt noe så dumt? De har da både løftet doringen og trukket ned toaletter. Hvor er den gode vanen å vaske hendene? Jeg har prøvd å minne min søster på at dette handler om god hygiene, samt at hennes sønner skal bli framtidige menn, kjærester og fedre, men det virker ikke som hun overhodet skjønner noe. Endret 6. januar 2009 av Helene
camilla* Skrevet 6. januar 2009 #19 Skrevet 6. januar 2009 Her vasker hender etter dobesøk og før matlaging/spising. Vi vasker også hender etter å ha vært på bytur/handlet. Hadde en jentunge på besøk som mente at hun ikke trengte vaske hendene sine etter dobesøk siden jeg hadde tørket henne. Forklarte henne da at hun måtte det da hun adde oldi doringen, trukket ned og i det hele tatt - vært på do. Det er ikke dumt å vaske hendene innimellom. Hun gjorde det men sa klart ifra at hun slapp av mamman sin... Guttungen forteller han om mange menn som ikke vasker hendene sine på offentlige toaletter.. Jeg har lært begge ungene å åpne dørhåndtaket ut fra offentlig do med albuen evt ta papir i hånden når de går ut med tanke på alle de som ikke vasker hendene og tar i det håndtaket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå