Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive en didaktisk oppgave om det nye testamente, og tenkte å ta for meg Judas. Har vi noen fortellinger om han i NT? isåfall, hvilke? Hvordan blir han framstilt der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å faktisk lese NT selv? ;) Om du skal skrive oppgave om det, så er det virkelig å anbefale...

Skrevet
Hva med å faktisk lese NT selv? ;) Om du skal skrive oppgave om det, så er det virkelig å anbefale...

Det har jeg ikke tid til, må levere oppgaven i morgen! :S

Skrevet

Du tuller nå, ikke sant? Eller er du så sinnsykt lat at du faktisk ikke gidder å gjøre oppgaven selv?

Jeg kan love deg at det står om ham i NT...

Skrevet
Du tuller nå, ikke sant? Eller er du så sinnsykt lat at du faktisk ikke gidder å gjøre oppgaven selv?

Jeg kan love deg at det står om ham i NT...

Øh.. Jeg bare lurte på om noen vet HVOR det står om han, skal selvølgelig lese det selv, men rekker ikke lese hele NT liksom.

Skrevet
Øh.. Jeg bare lurte på om noen vet HVOR det står om han, skal selvølgelig lese det selv, men rekker ikke lese hele NT liksom.

Da burde du kanskje begynt litt tidligere på oppgaven...

Men les de fire evangeliene, de står først i NT. Det er ikke så mye å lese, og burde være overkommelig.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet
Jeg skal skrive en didaktisk oppgave om det nye testamente, og tenkte å ta for meg Judas. Har vi noen fortellinger om han i NT? isåfall, hvilke? Hvordan blir han framstilt der?

Du tuller ?. Dette kan ikke være et alvorlig spørsmål

Skrevet

Hvis du ikke engang vet at Judas stort sett figurerer i de fire evangeliene kan man lure på hvorfor du har valgt å skrive om ham i utgangspunktet... Les evangeliene, som er de fire første bøkene i NT. Du trenger ikke lese hele engang, det holder å lese fra litt ut i evangeliene, når disiplene kommer inn i bildet.

Skrevet
Hvis du ikke engang vet at Judas stort sett figurerer i de fire evangeliene kan man lure på hvorfor du har valgt å skrive om ham i utgangspunktet... Les evangeliene, som er de fire første bøkene i NT. Du trenger ikke lese hele engang, det holder å lese fra litt ut i evangeliene, når disiplene kommer inn i bildet.

Takk:) Har finni masse allerede.

Og jo, det var et alvorlig spørsmål, hvorfor skulle det ikke være det? Jeg har aldri lest bibelen og har nada interesse for den!

Skrevet

For meg ligger det en viss almenkunnskap i det å faktisk ha hørt om Judas. Hvorfor sier man foreksempel "Din Judas!" På lik linje som man sier "Din Quisling!" Hvorfor er det en plante som heter Judaspenge.

osv... Det har faktisk med noe mer enn å lese bibelen å gjøre...

Skrevet
For meg ligger det en viss almenkunnskap i det å faktisk ha hørt om Judas. Hvorfor sier man foreksempel "Din Judas!" På lik linje som man sier "Din Quisling!" Hvorfor er det en plante som heter Judaspenge.

Hørt om Judas? Selvfølgelig har jeg hørt om Judas. Men jeg har ingen oversikt over hvilke historier som står i GT og i NT. Jeg syns Judas er en interresant bibelperson, spesielt siden det er delte meninger om han faktisk var en forædder eller ikke.

Skrevet

Enig. Det at ts i det hele tatt spør om man finner historier om han i NT er for meg rart. I hvert fall ettersom h*n er på høyskolenivå.

Skrevet

Lite tips, TS, GT, det Gamle Testamentet, den delen av bibelen som omhandler tiden før Jesu fødsel.

NT, det Nye Testamentet, den delen av bibelen som omhandler tiden etter Jesu fødsel. Mulig det hjelper deg med tanke på å finne ut hvor i bibelen du finner Judas...

Skrevet
Lite tips, TS, GT, det Gamle Testamentet, den delen av bibelen som omhandler tiden før Jesu fødsel.

NT, det Nye Testamentet, den delen av bibelen som omhandler tiden etter Jesu fødsel. Mulig det hjelper deg med tanke på å finne ut hvor i bibelen du finner Judas...

sant nok.. :) Det er jo to Judaser.. Judas brev er det vel ikke Judas Iskariot som har skrevet? Blir litt forvirra..

Men en ting jeg lurer på: hvis jeg skal velge en fortelling om Judas, hvilken vil dere si er mest sentral?

Skrevet
sant nok.. :) Det er jo to Judaser.. Judas brev er det vel ikke Judas Iskariot som har skrevet? Blir litt forvirra..

Men en ting jeg lurer på: hvis jeg skal velge en fortelling om Judas, hvilken vil dere si er mest sentral?

Les igjennom alle fortellingene om han, og gjør deg opp din degen mening.

Skrevet

All den tida du bruker på å stille dumme spørsmål her, så kunne du lest alle evangeliene samt Judas brev, og gjort deg opp en egen mening... :fnise:

Skrevet
All den tida du bruker på å stille dumme spørsmål her, så kunne du lest alle evangeliene samt Judas brev, og gjort deg opp en egen mening... :fnise:

søtt :)

Skrevet

Slutt å dille på KG og jobb med oppgaven! Det er DIN oppgave, det er DU som må skrive den. Nå har du fått vite hvor du skal lese, så les! Og begynn tidligere på neste oppgave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...