Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboers to barn bor hos oss på heltid, og har gjort det i flere år. Vi har et helt normalt familieliv på alle måter, men har et lite problem som vi ikke finner helt ut av:

Gutten på seks år snakker ikke sant!

For å ta brodden av det hele: Dette gjelder selvfølgelig ikke hele tiden, og om alle emner. Men han lyver på direkte spørsmål; f.eks. "Har du vært på do?" "Husket du å dra ned etter deg?" "Har du vasket hendene?" "Har du pusset tennene?"

Han ser oss rett inn i øynene og svarer "ja", selv om vi vet at det ikke er sant.

Det er muligens unødvendig å legge til at dette er ting vi jobber med at han skal huske selv. I det øyeblikket han ser at vi f.eks. går for å sjekke, sier han ofte "...eller, nei jeg glemte det visst!"

Vi forsøker å ikke legge så mye vekt på dette, siden det vel retter seg etter hvert. Men hvorfor gjør han dette?

Det at han ikke drar ned etter seg, ikke vasker hendene osv, tror vi er et resultat av at han "har det så travelt" med å komme tilbake til leken osv igjen, at han ikke vil bruke tid på det. Han vet jo godt at han skal gjøre det, og dersom en av oss er på badet samtidig, så gjør han det uten å mukke.

Men lyver han rett og slett fordi han tror at han slipper å f.eks. vaske hendene, hvis vi tror at han HAR gjort det?? (Litt rotete...) Vi kan ikke helt skjønne det, for vi avslører ham hver gang, og han må jo da uansett gå ut igjen på badet og vaske seg.

Altså; ikke noe stort problem for oss, men vi er litt nysgjerrige på hvorfor han ter seg på denne måten! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om dere sier: "Hvis du ikke har trukket ned og vasket hendene, må du gjøre det nå!" Det er lettere å bare svare "ja" på et spørsmål om han har gjort det, enn å måtte si "men jeg har trukket ned og vasket hendene"...

;)

Skrevet

Hmmm, det har vi ikke prøvd ... tror jeg. Verdt et forsøk! :)

Skrevet

Enig med forrige taler.

Hvorfor spør dere om dere allerede vet svaret? Om dere VET at han ikke har vasket hendene eller trukket ned etter seg, så må dere si ifra at han må gjøre det (og da likte jeg måten forrige taler foreslo å gjøre det), ikke spørre om han har gjort det.

Skrevet

ja den var jo genial. og kansje fortelle litt om bakterier og sånt i samme slengen?:P

Skrevet

Kan godt hende at han bare svarer uten å tenke seg om. Er ikke sikkert han lyver, han bare svarer ja uten å tenke seg om. Og når dere går for å sjekke blir han tvunget til å tenke seg om, og kommer på at han glemte det.

Gjest Gjest_kristine_*
Skrevet

Har en 6 åring som oppfører seg lignende.. Og til han gjør vi som det tidligere ble svart her, at vi ikke spør et ja/nei spørsmål, men mer i duren, "hvis du ikke har vasket hendene så må du gå og gjøre det". Vi fant ut at når vi spurte ham og han ikke svarte "sant", så ble det en ubehagelig situasjon, tenker at det kan ikke være kjekt å være en "løgner". En 6- åring har ofte et sterkt rettferdighets- og sannhetsbilde og vil da føle det vondt å bli tatt i en løgn. Jeg mener at store løgner bør man eventuelt snakke mer om, men slike "småløgner" tror jeg er best at får forbigå i stillhet uten å bli konfrontert med at man lyger. Hvis jeg tar gutten vår i en liten løgn kan jeg ofte dra en "nei nå tror jeg du husket feil",med et smil, eller noe i den dur.

Skrevet

min 4 åring gjør det samme, men vil ikke si at hun lyver...

De er jo barn - hun bare tuller litt... Prøver å komme seg unna ting hun ikke vil gjøre.

Jeg pleier bare å si at hun får gå en tur til :)

Skrevet

Takker for svar!!

Vi har snakket mye om bakterier osv på en lettfattelig måte (jeg jobber i helsevesenet...), så den saken er grei.

Vi ønsker også å komme vekk fra den "lyve-situasjonen", det var derfor jeg stilte spørsmålet.

Kommer til å forsøke å endre ordlyden vår, som foreslått. I tillegg leste jeg en annen tråd ang. hygiene, og tenkte også å prøve et råd derfra; nemlig å henge opp fargerike, artige (laminerte!!) tegninger, som går på det å dra ned etter seg, vaske hender, osv.

Med litt mer modenhet etterhvert som han vokser til, satser jeg på at det retter seg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...