Tigermor Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 (endret) Samboeren min fridde på julaften ! Så nå skal vi spare iherdig sånn at vi kan gifte oss så fort vi har nok penger Jobber med budsjettet nå, og da ble jeg veldig nyskjerrig på hvordan deres budsjetter ser ut... Hvor mange gjester har dere til middag, til kaffe. Har dere fri bar eller bonger, og hvordan skal bryllupet være ellers? Vi er ganske heldige og kjenner mange som kan hjelpe oss. Pappa er kokk, jeg har ei venninde som er konditor, søstra til samboeren min er blomsterdekoratør, og gammelonkelen min er fotograf, så vi sparer jo noen kroner på de utgiftene Endret 6. januar 2009 av Tigermor
^^Belle^^ Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Gratulerer med forlovelse! Det at faren din er kokk er nok det som gagner dere best, sånn budsjett-wise. Det er dette som er den store utgiftposten hos oss i alle fall. Blomster kommer også ganske langt opp på lista over ''dyrt'', og det har dere ordnet. Så dersom faren din går med på å lage all maten og dere finner et billig lokale, kan dere få et veldig billig bryllup spør du meg. (Jeg har doktorgrad i å spare inn over alt... ) Maten vår kommer på ca. 30000kr ( ) , men utover det håper jeg vi kan klare oss med 7-10000kr. Da tar jeg ikke klær med i betraktningen. *krysser fingrene* Vi skal ha 75-80 gjester (ja, jeg har stor familie...) Vi skal ha fri bar, men vi har vært flinke til å kjøpe inn alkohol når vi har vært i utlandet. Ellers har vi spart inn på: - Brudekjole - kjøpt i Polen - Blomster - en tante fikser dette, men vi må allikevel kjøpe inn blomstene, og blomster koster mye! - Kaker - kjente og ukjente, mamma har vært på bygda - Bryllupskaken - venninne av søster som er utrolig flink - Toastmaster - har ikke spurt enda, men en onkel er i søkelyset - Laste ned musikk selv til festen - Vi har ikke tenkt å betale for bil, så der må vi finne på noe lurt - Sminke og hår - min bestevenninne fikser dette - Innbydelser og bordkort lager vi selv - Vi finner en vi kjenner som er flink til å ta bilder - En litt perifer kompis (som ikke er invitert i bryllupet) skal være bartender for kvelden - Ikke noe fancy mat, kun det som er standard Ellers kutter vi ut det tøvet (som jeg ser på det som) som toalettkurver ( ) og transport til gjester osv. Håper mitt gniene jeg var til litt hjelp i det minste.
Tigermor Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2009 30000 kr på mat var mye, skjønner godt at vi sparer masse på at pappa skal stå for maten da ja Vi skal ha en enkel suppe til forrett, ovnsbakt laks med tilbehør til hovedrett og en helt standard dessert. ikke noe fancy mat, men enkelt og greit noe som alle liker!! Og prisen for dette til 50pers er fantastiske 5000kr Veeldig fornøyd med akurat det da!
Solstrålejenta Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Hei og hopp... Vi har vel ikke akkurat et budsjettbryllup kan man si, men vi går ikke helt bananas med de dyreste serviettene og slikt heller... Gjestelisten vår er på 140 stk (svimlende stor svigerfamilie og vegeg har mange venner!!!!). Vi inviterer alle til alt siden alle stort sett har reisevei. Budjsettet: Mat: Pappa er også kokk, så han lager og betaler maten Vin/øl til mat: Aner ikke hva slikt koster, men hvis jeg tar i skikkelig og sier 1 flaske vin pr gjest blir det ca 15 000 kr (vin kan leveres tilbake til polet) Drikkevarer til fri bar: Foreldre, søsken o.l. har allerede kjøpt inn alt på tax free, så 0 kr her. Mineralvann, blandevann o.l.: 5000 kr (her kan det også leveres tilbake... Lokale: 9800 kr Kirke: 3000 kr Musikk: 10 000 kr Serveringsfolk: Aner ikke, men la oss si 10.000 (kan være at jeg er helt på jordet her, men vi trenger jo noen med så mange gjester... Brudesuite: 2500 kr Frisør: 2000 kr Sminke: Venninne ordner dette Blomster, samt dekorasjoner: Ingen anelse kanskje 7000 med alt? Vi skal heller ikke ha slike ting som dokurver og sånn, men brudebukett, oppsatser til alle småbordene etc. Bryllupskake: Vurderer å droppe og la familie bake, så 0 kr Gifteringer: 8800 kr Dress til brudgom: 3500 kr Brudekjole: 6800 kr Slør, tiara, kjolepose: 3200 kr Sko: Bruker selskapssko jeg har fra før Fotograf: Grøss og gru -13500 kr, men dette er med fotografering under vielse og en time etter, med fremkalling av bilder, takkekort og forstørrelser til oss selv og 4 sett foreldre. Trykksaker dvs. invitasjoner, bordkort, monogram og kirkeprogram: 0 kr. Designer selv og får gratis trykk. Tansport: 0 kr. Gåavstand mellom kirken og lokale. Ingen ser hva jeg kjører i på vei til kirken, så det blir noe gratis iallefall... Phew... Da var jeg vel oppe i akkurat rundt 100.000 kr, eller 99.100 kr. I tillegg har vi en post som heter diverse hvor vi har satt av 8000 kr i tilfelle det er noe vi har glemt... Og så kommer det forhåpentligvis en bryllupsreise på toppen av dette. Vi sparer 50.000 hver, så vi har 100.000 kr. Vi får da i tillegg 45.000 kr av foreldre, samt maten av pappa, så føler vi ligger godt an.
^^Belle^^ Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 30000 kr på mat var mye, skjønner godt at vi sparer masse på at pappa skal stå for maten da ja Vi skal ha en enkel suppe til forrett, ovnsbakt laks med tilbehør til hovedrett og en helt standard dessert. ikke noe fancy mat, men enkelt og greit noe som alle liker!! Og prisen for dette til 50pers er fantastiske 5000kr Veeldig fornøyd med akurat det da! *sukk* du er heldig du! Maten vår er dritdyr for å si det mildt, men det var det billigste vi kunne finne. Og til Solstrålejenta ovenfor: kan vi virkelig levere tilbake vin til polet? Trodde de hadde sluttet med det etter metanolhysteriet som raste over landet for noen år tilbake? Vin er nemlig det eneste vi må kjøpe der, og jeg har ingen anelse om hvor mye det går til maten, og etterpå... :klø:
Honey Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 Vi har nok det som kommer inn under økonomi-bryllup. Så langt ser det slik ut: Mat og drikke betales av mine foreldre, men prisen på dette blir nok cirka 30-35 000 kr totalt. Da er det bonger til baren inkl. og det blir 35-40 gjester. Lokaler: 1500,- Kirke: 4000,- Kjole: 5000,- (brukt designkjole) Tilbehør brud: 2000,- Brudgom dress: 2700,- (leie av sjakett) Tilbehør brudgom: 1500,- Brudepikeklær 3 stk: 1500,- Blomster totalt: 3000,- (kjøper blomster selv og får ei jeg kjenner til å binde) Kaker: 2000,- (mulig jeg får en god deal på bryllupskake via kjente, så da blir denne posten halvert) Solist til vielse: 2000 ,- (hvis hun kan) Frisør: usikker, men regner ca. 1500 ,- (skal bare ha håroppsett ,sminker selv) Sminke: 7-800 ,- (kjøper inn selv) Fotograf: 2000,- (fremkalling i tillegg) Musikk: I-pod (må kjøpes - dvs-1000-1500,-) Transport: bruker en veteranbil til en kamerat av pappa (betaler mest sannsynligvis bare for drivstoffet vi bruker), hvis ikke bruker vi bilen til mamma og pappa som er relativt ny Overnatting: ikke prioritert, men hvis vi har råd blir det valig hotellrom Bryllupsreise: ikke prioritert, blir hyttetur om ikke annet Trykksaker: 6-700,- Pynt o.l.: 1000,- Ringer: 5000,- (kjøpt sommeren 2008. Har ikke forlovelsesringer, men ville brukt de om vi hadde) Så vi regner et sted mellom 30 000-35 000 kr i tillegg til selve maten/drikken.
Solstrålejenta Skrevet 5. januar 2009 #7 Skrevet 5. januar 2009 (endret) *sukk* du er heldig du! Maten vår er dritdyr for å si det mildt, men det var det billigste vi kunne finne. Og til Solstrålejenta ovenfor: kan vi virkelig levere tilbake vin til polet? Trodde de hadde sluttet med det etter metanolhysteriet som raste over landet for noen år tilbake? Vin er nemlig det eneste vi må kjøpe der, og jeg har ingen anelse om hvor mye det går til maten, og etterpå... :klø: Ifølge nettsidene til vinmonopolet kan man kjøpe vin og levere tilbake så lenge flaskene er uåpnet og man har kvittering Men man kan ikke bytte inn igjen sprit, kun vin... Men for å være på den sikre siden kan man jo bare høre med polet hvor man handler inn, så har man en muntelig avtale i tillegg Endret 5. januar 2009 av Solstrålejenta
Allimac Skrevet 5. desember 2010 #8 Skrevet 5. desember 2010 (endret) ble litt rot, gitt Endret 5. desember 2010 av Allimac
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 Hei. Jeg tar opp igjen denne tråden i stedet for å lage en ny jeg Noen som kan legge ut budsjettet sitt + antall gjester? På forhånd takk.
Anglofil Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 (endret) Antall gjester: 40-50 Lokaler inkludert 4-retters middag, drikkevarer middag, kaffe avec, velkomstdrink, kokker og servitører: 62 000 kr (5000 kr i depositum allerede betalt) Kakehåndtering: 2400 kr Trompetist til vielse: 2500 kr Bryllupskake: 3000 kr Drikkevarer fest: 15 000 kr Oppsett benker: 1000 kr Fotograf : 8000 kr (2000 kr i depositum allerede betalt) Band, film og taffelmusikk: 14 500 kr Make-up og hår: 2000 kr Vigsler: 500 kr Brudebukett: 3000 kr Blomster: 2000 kr Brudekjole og annet tilbehør (sko, tiara, slør etc): Ca 1200 kr Brudepikekjole: 155 kr Pynt og annet stæsj (alt fra pynteblader til kubbelys): Tja - 2000 kr? Klær til brudegommen: Han betaler selv, men rundt 2-3000 kr tenker jeg. Bryllupsreisen er ikke tatt med i beregningen og blir en del av sommerferien 2012, sommeren etter bryllupet. Mye av disse tingene er jo også allerede betalt for og egentlig ikke noe jeg regner med som en del av budsjettet, slik som pynt, brudekjole osv. Vil bare presisere at jeg har tatt ganske godt ift prisene her, jeg vil nødig få noen negative overraskelser i etterkant av bryllupet. Mvh Yvonne Endret 6. desember 2010 av Yvonne
kvn84 Skrevet 7. desember 2010 #11 Skrevet 7. desember 2010 Maks 70 personer: Lokaler,mat,drikke,kokk og servitører: ca 60000,- Kirke: 4000,- Kjole: maks 2000,-(jk.dress) Tilbehør brud: 1500,- Brudgom dress: 3000,- Blomster totalt: 0,- Tante som ordner Kaker: 0,- Familie baker, forloveren min skal lage bryllupskaka:) Musikk til vielse: 0,- Er musiker, og har derfor gode venner som stiller opp, bestekompis er komponist og skal lage vår egen innmarsj i gave Frisør: 0,- tante er frisør Sminke: 0,- samme som frisør Fotograf: 0,- onkel til mannen er fotograf Musikk: 0,- storbandet til tante kommer å spiller Transport:0,- svoger kjører sin egen bil. betaler kanskje for bensin. Bryllupsreise: reiser julen 2012. eget budskjett, men mellom 20-30000 Trykksaker: skal prøve å få tatt det meste på jobb, men si 500,- Ringer: 3000,- Vi har regnet ut rundt 80000, da får vi sponset 1/3 fra hver familie. Føler at vi er ganske heldige med at vi har så mange "riktige" yrker i familien til en slik begivenhet.regner vel med at det kommer flere utgifter underveis, men men det får vi ta når den tid kommer er jo enda 1 1/2år til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå