Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære lillebror klarte å miste den eksterne harddisken min, med samtlige digitale bilder fra tidenes morgen, i golvet. "Bare" 50 cm eller noe i den duren, men det var selvfølgelig rett i flisgolvet...

Når jeg kobler den til strømmen og pcen lyser den blått sånn som den pleier når den er i bruk, og du hører den jobber. I tillegg kommer det lyd fra pcen når jeg kobler den til - sånn typisk "dudunn" som kommer når man kobler til noe via usb. Og det går an å koble den fra via "trygg fjerning av maskinvare", MEN, når jeg åpner Min Datamaskin ligger den ikke der! Og den åpner seg heller ikke automatisk! :( Hvordan får jeg åpnet den? Er det mulig for meg å få til?

Eventuelt, hvor sender/leverer jeg den inn til reparasjon?

Bor i Bergen, og det er en MyBook-harddisk.

Det er så ekstremt typisk min flaks, for jeg skulle kjøpe identisk harddisk nå i januar slik at jeg fikk back-up av back-up'en! Var selvfølgelig akkurat for sein..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst. hjeeeelp ?

Gjest padawan
Skrevet

jeg har selv brukt et program som heter EasyRecovery til å redde slike ting med hell flere ganger.

Skrevet

Kan den jeg klare å få "åpna" den eksterne harddisken ved å kjøre dette programmet? :) Hvordan funker det?

Skrevet

Eventuelt kan du ta kontakt med ibas. Ser på nettsiden at prisen er ~1300, men det er vel slike bilder verdt.

Gjest padawan
Skrevet

først leter det etter hardisker/partisjoner på systsmet og finner partisjoner/harddisker som ikke windows klarer å finne. så velger du hva du skal ha ut info fra (i dette tilfelle den eksterne harddisken din) og velger hvor inholdet skal kopieres.

Skrevet

Okii. Takk til begge :D

Prøver det billigste først :P

Skrevet

Det jeg ville gjort først er å laste ned en CD med Ubuntu og kjøre en live session (Merk: du installerer ingenting ved å kjøre en live session. Du trenger ikke å bekymre deg for at operativsystemet ditt slettes/overskrives eller at det gjøres noen andre endringer). Deretter kobler du til den eksterne harddisken. Dersom Ubuntu registrerer den vil det sprette opp et harddisk-ikon. Du kan da kopiere dataene over til en annen (ekstern) harddisk. Selv om harddisk-ikonet ikke skulle sprette opp så er det fremdeles mulig at du kan montere opp disken manuelt og redde dataene.

Ubuntu Linux: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Gjest padawan
Skrevet

smart å anbefale Linux til noen som ikke er datakyndig......

• 1 år senere...
Gjest Gjest_May_*
Skrevet
Okii. Takk til begge :D

Prøver det billigste først :P

Hvordan gikk det her?

Sitter selv med det samme problemet nå, etter at min sønn på 5 år, greide å rive den ned fra bordet under rydding.

Det er noen "rare" lyder på min også, som ikke har vært der før.

En kjenning av meg, mente at det kanskje kunne være "leserhodet" som har fått seg en trøkk, og ikke vil lese innholdet på disken.

Noen her som har noen flere tips?

(med andre ord, all tips som er nyttige, blir godt mottatt) ;)

Skrevet

Dersom ibas.no skal fikse en disk som er fysisk skadet, f.eks. lesehodet, så koster det nok fort adskillig mer enn 1300. De tar ca 2-3000 for diagnose om jeg ikke husker feil. Evnentuell fiksing kommer i tillegg. Det som er fint er jo at du betaler for diagnosen, og etterpå velger du hva de skal gjøre. Det er derimot rimelig sikkert at de KAN fikse disken, men til hvilken pris?

Dersom du skal bruke ulike program for å sjekke selv først er det vel en vel fordel om du allierer deg med en datakyndig kamerat. Hjelpene man får i forum er veldig ofte i knappeste laget når det gjelder å forklare hva man skal gjøre, dessuten er det noe helt annet å faktisk se hva som skjer i programmet og hvilke valg man har. Å hjelpe noen i blinde er rett og slett ikke enkelt, spesielt om den man hjelper ikke er særlig stødig i data.

Programmet som blir anbefalt over har jeg derimot ingenting å utsette på, ei heller anbefale. Du kan derimot begynne med å sjekke om du finner disken (altså om den har egen bokstav) ved å:

- høgreklikk "Min datamaskin"

- velg "behandle"

- velg "diskbehandling"

Disk0 vil være C: og kanskje D: også dersom du har den ene hardisken din delt i to. (Jeg har det på min fordi "gjennopprettingen" ikke er en egen CD slik det var før, men et område på disken)

Uansett vil du også ha en CD-ROM i listen der. Kobler du til disken din skal den komme opp med egen linje og egen stasjonsbokstav. Kommer den IKKE opp med egen bokstav, bare egen linje, vil det si at du har samme problem som meg, nemlig at den ikke starter skikkelig (for å si det enkelt).

Jeg sendte min til ibas og venter på svar på diagnosen. Får du egen bokstav vil jeg gi deg gode odds for å få det reddet, men samtidig er det altså veldig vanskelig å hjelpe i blinde. Finn en kompis eller en lokal databedrift som kan sine saker. Et par Elkjøp-butikker i Bergen har dessuten maskiner, programvare og kompetanse i samarbeid med ibas, så du kan høre hva de har å si også.

Gjest Techsastech
Skrevet

En harddisk er et mekanisk presisjonsinstrument, noe ikke alle vet. Hvis jeg visste at den inneholdt viktige filer (eneste kopi) ville jeg behandlet den mer varsomt enn bestefars gjøkur.

Så har den gått i bakken og lager unormale lyder, så er det normalt lite håp hvis du ikke kan anse store summer.

Så derfor - pass på hvordan disken plasseres. Hvis du har den fast tilkoblet pcen, så unngå at den står på konstant. Slå den på når du trenger det, så er sjansen for lang levetid desto større.

Når strømmen er avslått tåler den dessuten mer når den går i golvet.

Jeg har to 'viktige' eksterndisker med likt innhold. Problemet er at jeg tar backup litt for sjeldent - fra pcen som har siste nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...