Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Julen er over for denne gang, vi er alle førnøyde med både gaver og ferien Må bare få si at jeg ikke er en person som henger meg oppi hvor mye penger andre bruker på gaver, da jeg vet at det er mange som sliter med økonomien i november/desember. Jeg er selv student og har ei lita jente på 5 mnd, så jeg vet hvordan det er. Søstera mi har to barn på 13 og 10 år. De har en stabil og god økonomi. Da jeg i begynnelsen av desember spurte hva de øsnket seg, svarte søstera mi dette: - Jenta på 13: klær fra BikBok og øredober fra Glitter. (Ok, jeg kjøpte en topp til 99 kr og øredøbber til 80 kr). - Gutten: Playstationspill eller Clonewars film. (jeg kjøpte Clonewars til 198 kr) - Søstera mi og mannen: Maleri eller annet veggpynt (Jeg kjøpte dem 2 bilder på Bohus til ca 300 kr til sammen) De spurte hva vi ønsket oss. Jeg svarte: - Laken til senga vår og lydbok/barne-cd til lillejenta. Det vi fikk var en stol til 149 kr fra Jysk. Vi fikk ingenting. Stolen kan hun ikke bruke før om noen mnd... Igjen må jeg få si at jeg ikke er en utakknemmelig person, men jeg og søstera mi har alltid hatt et godt forhold og jeg har alltid kjøpt fine gaver til barna på bursdager, jul osv, så jeg ble litt overrasket over at de hadde "brukt så lite" på lillejenta vår, når ikke vi fikk gave i det hele tatt. I romjula takken jeg for gaven. De takket ikke!
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Det var dumt at de ikke takket for gavene, det skal man jo gjøre. Kanskje de glemte det i farta selv om du takket for gaven til datteren din? Når det gjelder pengebruk og god/stabil økonomi: Er du helt sikker på at de har så god økonomi? Samboeren min og jeg blir nok regnet som et sånt par, for vi har helt greie årslønninger begge to og ikke noe lån på hus (vi leier). Likevel sliter vi masse økonomisk, fordi samboeren min har noen "hemmelige" forbrukslån som han tok opp i en periode der han ikke tenkte helt klart. Vi måtte skjære helt inn til benet i høst. Julegavene til slekta ble på max en hundrelapp pr stk, så vi måtte være kreative. Jeg er tilhenger av å være ærlig om sånne ting og forklare folk hvorfor, så jeg forklarte slekta at det ble små julegaver fra oss i år FØR jul. Men jeg skjønner godt at ikke alle forteller sånt, for det er fryktelig pinlig å ha vært så dum og ha satt seg selv i en så vanskelig situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Slik har det alltid vært hos oss. Unntatt denne jula kanskje. Rett skal være rett. Har en svigerinne som alltid har spurt hva jeg ønsker meg og så konsekvent kjøpt noe annet. Selv om jeg ønsker meg billige ting. Og mannen kan finne på å si at han ønsker seg en tskjorte fra en butikk, hvoretter hun kommer trekkende med en dårlig kopi fra en annen. I str XXXXL, gjerne. Selv om forskjellen er 20 kr. Vi er heller ikke storforlangende, jeg har alltid ullsokker på ønskelisten min, for det får jeg aldri nok av.... Har også opplevd at de har funnet noe hos seg selv som de har pakket inn og gitt oss. Det synes jeg er tragisk. Og disse menneskene har veldig god råd. Slik har de alltid vært. De sier det er ikke mengden som teller, men tanken bak. Det er jeg helt enig i, men hvor er egentlig tankene bak, når de så tydelig bare kjøper noe visvas for å bli ferdig. Jeg kjøper heller ikke dyre presanger, men forsøker å finne noe som jeg tror de har bruk for, pga interesse, behov, osv. Kjøper ellers vin, lager julekurver, brenner mandler osv, så jeg er helt for det alternative, men ikke tankeløshet. Hadde jeg vært trådstarter så hadde jeg demnstrativt spurt hvor gavene var kjøpt og sagt at du ville bytte det inn. Kankje de da blir litt flaue, for det er jo tydeligvis ikke slik at prisen spiller noen rolle her. Det gjorde jeg selv en gang vi fikk en totalt grusom prydgjenstand som jeg visste jeg hadde sett på kottet til min svigerinne. Fikk til svar at de hadde kjøpt den på galleri en heeelt annen plass, men kanskje jeg oppnådde at de ble litt flaue. Håper det iallfall
Gjest Gjest_Iris_* Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Julen er over for denne gang, vi er alle førnøyde med både gaver og ferien Må bare få si at jeg ikke er en person som henger meg oppi hvor mye penger andre bruker på gaver, da jeg vet at det er mange som sliter med økonomien i november/desember. Jeg er selv student og har ei lita jente på 5 mnd, så jeg vet hvordan det er. Søstera mi har to barn på 13 og 10 år. De har en stabil og god økonomi. Da jeg i begynnelsen av desember spurte hva de øsnket seg, svarte søstera mi dette: - Jenta på 13: klær fra BikBok og øredober fra Glitter. (Ok, jeg kjøpte en topp til 99 kr og øredøbber til 80 kr). - Gutten: Playstationspill eller Clonewars film. (jeg kjøpte Clonewars til 198 kr) - Søstera mi og mannen: Maleri eller annet veggpynt (Jeg kjøpte dem 2 bilder på Bohus til ca 300 kr til sammen) De spurte hva vi ønsket oss. Jeg svarte: - Laken til senga vår og lydbok/barne-cd til lillejenta. Det vi fikk var en stol til 149 kr fra Jysk. Vi fikk ingenting. Stolen kan hun ikke bruke før om noen mnd... Igjen må jeg få si at jeg ikke er en utakknemmelig person, men jeg og søstera mi har alltid hatt et godt forhold og jeg har alltid kjøpt fine gaver til barna på bursdager, jul osv, så jeg ble litt overrasket over at de hadde "brukt så lite" på lillejenta vår, når ikke vi fikk gave i det hele tatt. I romjula takken jeg for gaven. De takket ikke! OK. Med dette har søsteren din signalisert at det ikke er så viktig med julegaver. Neste år gir du noe billig til barna hennes (selv om det er billig betyr ikke det at det må være noe rask) og dere dropper gaver til hverandre. Jeg er også enig i at søsteren din oppførte seg skikkelig dårlig, hun kunne i det minste sagt takk. Dessverre er det ikke alltid så lett å oppdra voksne mennesker.
Gjest Nope Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 jeg ga gaver til mine tanteunger (3 stk) kjøpte 1 dvd til hver av dem. Hun hadde glemt å kjøpe gaver til mine barn,men ikke til vår andre søster barn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå